غنی در مجمع عمومی سازمان ملل: آتش‌بس اولویت روشن و فوری ما است

«آسیا، بدون افغانستان نمی‌تواند همگرایی را تجربه کند»

«صلح، همچنان، ضروری‌ترین و مهم‌ترین اولویت ما است»-PRESS OFFICE OF PRESIDENT OF AFGHANISTAN / AFP

اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان در سخنرانی از پیش ضبط شده در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اولولیت فوری و روشن افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان در دوحه قطر، «آتش بس» است.

آقای غنی از تمام اعضای سازمان ملل متحد و به ویژه کشورهای عضو دائم شورای امنیت این سازمان خواست که افغانستان را برای رسیدن به یک کشور دموکراتیک، باثبات و توسعه یافته یاری دهند تا در صلح زندگی کند.

او در این نطق که در عصر روز دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترتیب شده بود از کاخ ریاست جمهوری کابل پیام می داد.

آقای غنی گفت: ‌«با وجود اینکه ما با عوامل متعدد آشفتگی به صورت همزمان روبرو هستیم؛ صلح، همچنان، ضروری‌ترین و مهم‌ترین اولویت ما است.»

رئیس جمهور افغانستان در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنان افزود:‌ «آسیا، بدون افغانستان نمی‌تواند همگرایی را تجربه کند. از سوی دیگر، ما دقیقاً در مرکز ظرفیت‌های پنهان و کشف‌ناشده قرار داریم که می‌توانند رفاه و صلح را برای منطقه به ارمغان بیاورند.»

او با اشاره به نیازمندی آسیای جنوبی به منابع انرژی و توانایی آسیای مرکزی به صدور آن، گفت افغانستان در قلب آسیا قرار دارد و می تواند به نقطه وصل همکاری‌های منطقه‌ای تبدیل شود.

اشرف غنی در این سخنرانی کوتاه به تغییرات اقلیمی، تروریسم، انقلاب دیجیتالی و حکومتداری سالم نیز اشاره کرد و گفت:‌«انقلاب دیجیتالی از یک سو می‌تواند به عنوان منشأ ایجاد فرصت‎های اقتصادی برای جمعیت بی‌نهایت جوان ما شود و از سوی دیگر به عنوان روشی برای تقویت سیستم‌های حکومتداری و حاکمیت قانون مورد استفاده قرار گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت افغانستان هفدهمین کشوری است که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی دیده است و تصریح کرد: «خشکسالی و سیلاب به صورت فصلی در افغانستان رخ می‌دهد. ما نیازمند راهکارهای منطقه‌ای و الهام‌گرفته از مدل‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم به مشکل تغییر اقلیم رسیدگی کنیم.»

در این نطق رئیس جمهور افغانستان که آن را عادله راز،‌ نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد به مخاطبان بین‌المللی ارایه داد، آمده بود:‌ «بحث‌های ما با شرکت‌های دیگر برای تولید ۷۰‌هزار مگاوات برق از انرژی باد و ۲۲۰ هزار میگاوات انرژی قابل‌تجدید از آفتاب ادامه دارد تا کشور خود را به محور انرژی قابل‌تجدید و صنعت سبز در منطقه مبدل سازیم.»

افغانستان از کمبود شدید انرژی حتی برق  در خان‌های مردم رنج می‌برد و به رغم تلاش دولت آقای غنی در شش سال گذشته هیچ تغییر در زندگی مردم نمایان نشده است. اما او همچنان ابراز امیدواری می کند که راه های جدیدی برای روشن کردن خانه های مردم پیدا کند.

رئیس جمهور غنی به إصلاحات در نهاد سازمان ملل متحد نیز اشاره کرد و گفت:‌ «سازمان ملل متحدی که ما بدان نیاز داریم، یک سازمان دارای صلاحیت‌ها، ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها، و تعهداتی است، تا بتواند اهداف و اصولی که در منشور آن گنجانیده شده را برآورده کند. این مسؤولیت مشترک همه ما است که با تلاش جمعی در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار و ارتقای صلح، رفاه و امنیت در سراسر جهان گام برداریم.»

آقای غنی در جمع بندی سخنانش به اوضاع کشور اشاره کرد: «در افغانستان با یک برنامه روشن در راستای پیشبرد و ارتقای ارزش‌های سازمان ملل متحد که در قانون اساسی ما گنجانده شده، طی پنج سال آینده، حرکت کرده و برای آوردن رفاه، امنیت و صلح در کشورمان کار خواهیم کرد. هدف ما اتکا به خود است که با تغییر روابط با کمک کننده‌ها به سوی یک مشارکت متقابل پرمنفعت، گام برداریم.»

سخنان رئیس جمهور افغانستان در حالی ایراد شد که ۱۳ روز از مذاکرات مستقیم هیات دولت افغانستان با مذاکره‌کنندگان طالبان در قطر می‌گذرد، اما دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند بر سر أصول مذاکرات و موضوعات مورد بحث به توافق برسند. انتظار می‌رود این مذاکرات تا رسیدن به توافق سر این موضوع ادامه پیدا کند و دور بعدی مذاکرات با یک وقفه در کشور دیگری برگزار شود.

طالبان بر تصمیم گیری بر اساس اصول فقه حنفی إصرار دارد و کوتاه نمی‌آيد، اما دولت افغانستان می‌خواهد پیش از هر چیز دیگر دو طرف بر سر آتش‌بس توافق کنند.

بیشتر از