واکنش سازمان ملل به اعلام آمریکا: هیچ اقدامی در مورد تحریم‌های ایران در راه نیست

این سازمان به دلیل «عدم قطعیت در موضوع» قادر به انجام کاری نیست

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل-- Mark GARTEN / Other / AFP

در پی بیانیه رسمی وزیر خارجه ایالات متحده مبنی بر «بازگشت تمام» تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، دبیرکل این سازمان در نامه‌ای نوشت که «هیچ اقدامی» در این زمینه از طرف سازمان ملل در راه نیست.

خبرگزاری رویترز بامداد یک‌شنبه از نامه‌ای رسمی از طرف آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت خبر داد مبنی بر این که این سازمان به دلیل «عدم قطعیت در موضوع» قادر به انجام کاری نیست.

آمریکا شنبه شب اعلام کرد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از روز یک‌شنبه مجددا اجرا می‌شود. این در حالی است که سایر کشورهای عضو شورای امنیت و برجام با این موضوع موافق نیستند.

این نظر ۳۰ روز پس از آن بیان شد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران تعهدات خود را در قبال برجام انجام نداده است.

اما اقدام آمریکا در حالی رسانه‌ای شد که نتوانسته بود حمایت سایر اعضای شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها را جلب کند. همچنین اخیرا در سازمان ملل پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از ۱۳ سال قبل برقرار بود، رای نیاورد.

در نامه رسمی دبیرکل سازمان ملل آمده است، «از آنجا که در این زمینه عدم قطعیت وجود دارد»، گوترش نمی‌تواند دست به اقدامی بزند.

سازمان ملل وظیفه حمایت مدیریتی و فنی از شورای امنیت این سازمان در کار اجرای تحریم‌ها علیه هر کشور را بر عهده دارد و دبیرکل این سازمان باید کارشناسانی مستقل و بی‌طرف را برای نظارت بر اجرای این تحریم‌ها تعیین کند.

حال به گفته آنتونیو گوترش تا زمانی که در مورد تحریم‌های ایران «شفافیت حاصل نشده» است، او دست به اقدامی برای انجام وظیفه سازمان ملل نخواهد زد.

این موضع دبیرکل سازمان ملل می‌تواند نشانه‌ای دیگر از انزوای ایالات متحده در قضیه تحریم‌های ایران تلقی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه مایک پومپئو در بیانیه خود، شاید با پیش‌بینی این وضع، هشدار داده بود:‌ «اگر اعضای سازمان ملل به وظایف خود برای اجرای این تحریم‌ها عمل نکنند، آمریکا آماده است تا با بهره‌گیری از اقتدار داخلی خود برای ناکامی آنها عواقبی تعیین کند.»

در پی انتشار این بیانیه، دمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل، با اشاره به این که آمریکا تنها خودش را منزوی کرده، در توئیتر نوشت: «بسیار دردناک است که این گونه شاهد تحقیر یک کشور بزرگ باشیم، وقتی سعی دارد با سایر اعضای شورای امنیت لجبازی کند. ما به صراحت در ماه اوت اعلام کردیم که درخواست آمریکا برای احیای تحریم‌های ایران، غیرقانونی است. آیا واشنگتن این را نمی‌شنود؟»

یک روز پیشتر هم آلمان، فرانسه و انگلستان،‌ شرکای اروپایی و همیشگی آمریکا، در نامه‌ای که روز جمعه به رئیس شورای امنیت نوشتند اعلام کردند که همچنان به تعهدات خود پایبند بوده و ایالات متحده را فاقد صلاحیت قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه می‌دانند.

بیشتر از