آزمایش سریع و رایگان کرونا، راه‌حل ایتالیا برای جذب مسافر هوایی

«اگر پروازها صددرصد عاری از کووید ۱۹ باشد نیازی به قرنطینه نخواهد بود»

به فرودگاه فیومیچینوی رم برای اعمال تدابیر حفاظتی کووید-۱۹ پنج ستاره داده شده است-ANDREA PATTARO / AFP

ایتالیا درصدد است با استفاده از یک ساختار آزمایش سریع ویروس کرونا، پروازهای «بدون کووید» به مسافران عرضه کند. 

بر اساس این طرح، نتیجه آزمایش کرونای مسافر ظرف سی دقیقه روشن می‌شود تا اطمینان حاصل شود که نتیجه آزمایش کلیه مسافران پیش از سوار شدن به هواپیما منفی است. 

این طرح ابتدا در فرودگاه فیومیچینوی رم در دو پرواز روزانه آلیتالیا به میلان آزمایش شد. این نخستین باری است که  ابتکار آزمایش سریع مسافران هواپیما در اروپا به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. 

اگر نتیجه این ابتکار مثبت باشد، در مورد سایر پروازها هم اعمال خواهد شد تا به صنایع تحت فشار هواپیمایی کمک شود. 

مدیریت فرودگاه فیومیچینو، «ای دی آر»، قصد دارد برای جلب اعتماد مسافران این آزمایش سی دقیقه‌ای را رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهد. 

مارکو ترونکونه، مدیرعامل «ای دی آر»، به نشریه تایمز گفت: «در این گونه پروازها می‌دانید که آزمایش مسافری که در کنار شما نشسته است، منفی است.» 

«در حال حاضر آزمایش سریع ویروس کرونا با برداشتن نمونه ترشح بینی انجام می‌شود، اما در آینده این آزمایش‌ها با نمونه بزاق دهان انجام خواهد شد که به اندازه عکس‌برداری با پرتو ایکس آسان است.»

مسافرانی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت باشد، اجازه سوار شدن به هواپیما را نخواهند داشت، اما برای تایید نتیجه، تحت آزمایش سنتی کووید ۱۹ قرار می‌گیرند و کوپنی برای پرواز در آینده دریافت خواهند کرد. 

ممکن است همچنین از آن‌ها خواسته شود که خود را در شهر قرنطینه کنند. 

از مسافرانی که نتیجه آزمایش‌شان منفی باشد نیز خواسته خواهد شد که برای احتیاط، در طول پرواز از ماسک صورت استفاده کنند. دقت آزمایش‌های ویروس کرونا که با استفاده از ترشحات بینی انجام می‌شود، متفاوت است و احتمال نادرست بودن آن از دو تا سی و هفت درصد تغییر می‌کند.  

مدیریت فرودگاه رم امیدوار است مقاصد پر تردد دیگر نیز برای اعمال این طرح توافق کنند. فرودگاه نیویورک یکی از اهداف عمده این طرح است. 

پیش از همه‌گیری کرونا، روزانه ۱۸۹ پرواز فرودگاه فیومیچینو را به قصد نیویورک ترک می‌کرد که اکنون به ۱۲ پرواز محدود شده است. 

آقای ترونکونه گفت: «مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا از هفت ساعت پرواز احساس ناراحتی می‌کنند و مسافران ایالات متحده به ایتالیا باید ۱۴ روز در قرنطینه باشند. ولی به نظر ما اگر پروازها صد در صد عاری از کووید-۱۹ باشد، نیازی به قرنطینه نخواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که فرودگاه رم با امارات متحده عربی، اروفلوت و لوفت‌هانزا نیز برای اجرای این طرح در حال گفت‌وگو است. 

در این میان، به فرودگاه فیومیچینوی رم برای اعمال تدابیر حفاظتی کووید ۱۹ پنج ستاره داده شده است. 

موسسه «استار ترَکس» که نقل و انتقالات هوایی را نظارت می‌کند، از فرودگاه فیومیچینو برای نحوه علامت‌گذاری و سیستم اطلاعاتی، و نیز کار تیم ۴۰ نفره ایمنی بیولوژیک داخل فرودگاه که در نقاط پرتردد حفظ فاصله‌گیری اجتماعی را تسهیل کرده است و بر استفاده از ماسک صورت نظارت می‌کند، تقدیر کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان