سازمان بهداشت جهانی: شرایط دشوارتر خواهد شد

موارد ابتلا به کووید ۱۹ در اروپا از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشت

 کارشناسان بهداشتی می‌گویند «نباید هیچ‌گونه تخفیفی در طول مدت قرنطینه قائل شد» -OLI SCARFF / AFP

موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا در هفته گذشته از مرز  ۳۰۰ هزار نفر و اوج موارد آلودگی در ماه مارس گذشت. کارشناسان بهداشتی در این مورد به‌سختی هشدار داده‌اند.   

دکتر هانس کلوگ، مدیر سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه هشدار داد اروپا با یک شرایط «بسیار جدی» روبه‌رو است و «نباید هیچ‌گونه تخفیفی در طول مدت قرنطینه قائل شود.» 

دکتر کلوگ گفت بیش از نیمی از کشورهای اروپایی از بیش از ده درصد افزایش در موارد ابتلا در دو هفته گذشته خبر داده‌اند.

این نخستین باری است که موارد ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته است.

دکتر کلوگ گفت: «ما شاهد شرایطی بسیار جدی هستیم. تعداد مبتلایان (به کووید ۱۹) در یک هفته ازآنچه در ابتدای همه‌گیری در ماه مارس گزارش شد فراتر رفته است.» 

«در طول هفته گذشته تعداد مبتلایان از ۳۰۰ هزار نفر گذشت.»

«بیش از نیمی از کشورهای اروپایی گزارش کرده‌اند که در طول دو هفته گذشته آمار آلودگی به ویروس کرونا بیش از ده درصد افزایش‌یافته است.»

«از میان آن‌ها، هفت‌کشور اعلام کرده‌اند که موارد جدید ابتلا در این دوره  دو برابر شده است.«

دکتر کلوگ بر مؤثر بودن مقررات شدید قرنطینه که در ابتدای همه‌گیری در اروپا مترتب شد، تأکید کرد. 

او گفت: «در فصل بهار و اوایل تابستان شاهد تأثیر اعمال مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه بودیم و تلاش‌ها و فداکاری‌های ما نتیجه داد.» 

«در ماه ژوئن، موارد ابتلا به کووید ۱۹ به حداقل رسید؛ اما تعداد آلودگی‌ها در ماه سپتامبر باید برای همه ما به‌منزله یک هشدار باشد.»

دکتر کلوگ افزود هرچند افزایش موارد آلودگی نمایانگر «افزایش تست کروناست» اما همچنین نشانگر «روند نگران‌کننده سرایت (ویروس کرونا) در سراسر منطقه است.»

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت توصیه‌اش برای قرنطینه دوهفته‌ای هرکه در معرض آلودگی به ویروس قرارگرفته باشد به قوت خود باقی است. برخی کشورهای اروپایی درصدد کوتاه کردن مدت قرنطینه شخصی مردم هستند.

کاترین اسمال وود، مقام ارشد اداره اضطرار سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: «توصیه ما برای قرنطینه ۱۴ روزه بر مبنای دوره نهفتگی و سرایت بیماری ارائه‌شده است. ما تنها هنگامی این توصیه را مورد بررسی مجدد قرار خواهیم داد که درک علمی ما (از عملکرد ویروس) تغییر کند.»

در بریتانیا و ایرلند طول مدت قرنطینه افرادی که در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار گرفته‌اند ۱۰ روز و در فرانسه به ۷ روز کاهش داده‌شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کلوگ گفت: «با توجه به پیامد فردی و اجتماعی چشمگیر (آلودگی به ویروس کرونا) هرگونه کاهش در طول دوره قرنطینه... کشورهای منطقه را ترغیب می‌کنم با همکاری کارشناسان و روندهای علمی، گزینه‌هایی را که در مورد کاهش امن دوره قرنطینه کرونا وجود دارد موردبررسی قرار دهند.» 

مرکز پیشگیری و کنترل امراض اروپا روز چهارشنبه هشدار داد که موارد جدید ابتلا (به کووید ۱۹) در طول قرنطینه ۱۴ روزه در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و بریتانیا در ۵۰ روز گذشته رو به افزایش بوده و در نیمی از کشورهای اتحادیه اروپا روند صعودی داشته است.  

این نهاد می‌افزاید که هرچند بخشی از افزایش موارد آلودگی به خاطر افزایش تعداد آزمایش‌های کرونا بوده اما بخشی از آن نتیجه تسهیل مقررات حفظ فاصله اجتماعی و دیگر تدابیر حفاظتی است.

شاخه اروپایی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تاکنون حدود ۵ میلیون نفر در اروپا به کووید ۱۹ مبتلا شده و بیش ۲۲۷ هزار نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان