روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه «صد ساله» شد

لنین سال ۱۹۱۹ استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت

عبدالله عبدالله در کنار سفیر روسیه در کابل در مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد آغاز روابط سیاسی- وبسایت وزارت خارجه افغانستان

روز یکشنبه، ۹ تیر، مراسم صدمین سالگرد برقراری روابط دولت روسیه با جمهوری اسلامی افغانستان، در شهر کابل برگزار شد.

در این مراسم که در محل سفارت روسیه در کابل برگزار شد، ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان، الکساندر مانتتسکی، سفیر روسیه در کابل و شماری از مقامات بلندپایه دولت افغانستان نیز حضور داشتند و در رابطه با اهمیت این روابط صحبت کردند.

در شروع مراسم پیام اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در رابطه با روابط دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه، خوانده شد.

ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت که تجلیل از صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه به این معنی است که دولت روسیه ازجمله کشورهایی است که برای نخستین بار استقلال افغانستان را به رسمیت شناخته است.

الکساندر مانتتسکی، سفیر روسیه نیز گفت که مردم افغانستان یک دوست خوب برای مردم و دولت روسیه بوده‌اند. اوهم­چنین خواستار گسترش روابط میان دو طرف شده است.

آقای مانتتسکی اظهار کرد که دولت روسیه نخستین کشوری بود که استقلال افغانستان را در سال ۱۹۱۹ به رسمیت شناخت. او افزود: «روابط روسیه و افغانستان براساس برابری و احترام متقابل بنا شده است».

خردادماه نیز صدمین سالگرد پیوند دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه در کابل برگزار شده بود که در آن مراسم دکترعبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مقامات دولتی، دیپلمات­‌های خارجی در کابل و شماری از اساتید دانشگاهی حضور داشتند.

آقای عبدالله در آن مراسم گفته بود: «اتحاد جماهیرشوری، سهم بسیار بزرگی در توسعه اقتصادی، زیر ساخت­ها و آموزش برای پرسنل­های نظامی و غیرنظامی افغانستان داشته است».

رئیس اجرایی، هم­چنین از کمک­ه‌ای کشور روسیه در زمینه گفت‌و‌گوهای صلح در افغانستان، آموزش جوانان این کشور و ایجاد پیوندهای فرهنگی قدردانی کرده بود.

سفیر روسیه در کابل نیز گفته بود که مسکو تلاش می‌کند زمینه گفت‌و‌گوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه­‌های متخاصم را فراهم کند. او افزوده بود: «روسیه خواهان یک افغانستان مستقل، با ثبات، مرفه، بدون تروریسم و مواد مخدر است و آرزو دارد که در این کشور صلح برقرار شود».

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز که خرداد ماه با جمعی از سیاست­مداران افغان، در صدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان در شهر مسکو شرکت کرده بود گفته بود: «روابط میان مردم و دولت­‌های افغانستان و روسیه روابطی بسیار کهن و با سابقه است. این روابط از دوران خاندان تیموریان و زمامداری دوست محمد خان و شیرعلی خان آغاز شده و سپس در دوران زمامداری امان الله خان و حکومت­‌های پس از آن، تحکیم یافته است».

افغانستان و روسیه نخستین کشورهایی بودند که استقلال و حق حاکمیت یک­دیگر را به رسمیت شناختند. امان‌­الله خان، رئیس جمهور وقت افغانستان، سال ۱۹۱۹ اسامی‌ای را برای ولادیمیر لنین، بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی فرستاد و خواستار برقراری مناسبات دوستانه شد. این درخواست از سوی لنین پذیرفته شد و از آن پس روابط میان دولت روسیه و افغانستان به عنوان یک کشور مستقل آغاز شد.

بیشتر از