ادعای دادگستری فارس: نوید افکاری از اجرای حکم اطلاع داشت

شبهات در مورد نحوه مرگ نوید افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز افزایش یافت

نوید افکاری در آخرین مکالمه به برادرش اطلاع می‌دهد که به او گفته‌اند به‌زودی به زندانی در تهران منتقل می‌شود- شبکه‌های اجتماعی

چهار روز پس از مرگ نوید افکاری، همچنان اخبار متفاوت و متضادی درباره نحوه مرگ او منتشر می‌شود.

دادگستری استان فارس ساعتی پیش با انتشار یک اطلاعیه مدعی شد که نوید افکاری از اجرای حکم اعدام خود پیش از تماس تلفنی با برادرش اطلاع داشته است و خود او انتخاب کرده که به‌جای ملاقات حضوری، آخرین صحبت با خانواده‌اش را به‌صورت تلفنی انجام دهد.

به همراه این اطلاعیه، تصویری از یک صورت‌جلسه هم منتشر شده است که دادگستری فارس مدعی است سند اطلاع نوید افکاری از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام و تمایل به برقراری تماس تلفنی با برادرش است.

در هیچ کجای این سند نوشته نشده که او قرار است اعدام شود و انتخاب میان ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی به‌منزله آخرین فرصت برای ارتباط با اعضای خانواده او است.

سندی که دادگستری استان فارس منتشر کرده است

همچنین این سند بر روی یک برگه سفید و آنچنان که در مورد اسناد رسمی متعارف است، از سربرگ رسمی زندان استفاده نشده است.

فایل صوتی آخرین مکالمه آقای افکاری با برادرش نیز برخلاف ادعای دادگستری استان فارس است. او در این مکالمه به برادرش اطلاع می‌دهد که به او گفته‌اند به‌زودی به زندانی در تهران منتقل می‌شود.

ساعاتی پس از این مکالمه، دادگستری استان فارس در روز شنبه اعلام کرد که نوید افکاری اعدام شده است. برخی شاهدان گفته‌اند که خانواده آقای افکاری اجازه نیافته‌اند بدن او را پیش از مرگ ببینند و در زمان دفن شبانه او، نیروهای امنیتی در محل قبرستان حضور گسترده داشته‌اند.

همچنین عدم حضور خانواده مقتول در زمان اجرای حکم و فراهم‌نشدن امکان ملاقات حضوری پیش از اعدام که بخشی از تشریفات اعدام در ایران است، موضوع مرگ زیر شکنجه را در مورد آقای افکاری برجسته کرده است.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی و قوه قضائیه آقای افکاری را به قتل یک مأمور امنیتی به نام حسن ترکمان می‌کردند که در روز ۱۱ مردادماه و در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در شیراز کشته شد.

آقای ترکمان به‌عنوان نیروی امنیتی در حراست اداره آب و فاضلاب شهر شیراز مشغول به کار بوده است و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید که در آن روز مأمور بوده تا با معترضین مقابله کند.

در هفته‌های گذشته چندین سند، فایل صوتی و بخشی از مکالمات آقای افکاری در دادگاه انقلاب شیراز منتشر شد که او در همه آن‌ها اعلام می‌کند مرتکب قتل نشده است و تحت شکنجه از او اعتراف گرفته‌اند.

درخواست آقای افکاری برای بررسی شواهد شکنجه بر بدن او هیچ‌گاه اجابت نشد و قوه قضائیه اعلام کرد که بررسی نشدن شواهد شکنجه بر اساس انصراف متهم در زمان نگهداری در کلانتری بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه اطلاعیه دادگستری استان فارس آمده است که صدور حکم اعدام برای نوید افکاری بر اساس ادله مختلف بوده و تردیدی در صحت آن نیست: « ادله قضات برای رأی در این پرونده متعدد بوده و علم محکمه با دلایل متنوع و متعدد حاصل شده است، از اقرار‌های صریح در مراحل مختلف پرونده گرفته تا بررسی‌های فنی مخابراتی و شواهد شهود و...، به فرض محال اگر در مورد هر یک از این ادله نقصی صورت گیرد که در مورد این پرونده چنین نیست حکم صادر شده به دلیل تنوع ادله از لحاظ حقوقی زیر سؤال نمی‌رود.»

این در حالی است که در جریان کارزار نجات آقای افکاری، صداوسیما در همکاری با نهادهای امنیتی برای توجیه اعدام وی، تنها به اعترافات متهم علیه خودش استناد کردند و تا کنون هیچ سند دیگری ارائه نشده است.

آقای افکاری در تمام مکالمه‌هایی که در روزهای منتهی به مرگش داشت، اعلام می کرد که هیچ سندی جز اعترافات تحت شکنجه در پرونده او وجود ندارد.

بیشتر از