ترامپ: برای فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات «مشکلی نداریم»

اسرائیل مخالف فروش سلاح های فوق پیشرفته به کشورهای عرب خاورمیانه است

جنگنده رادارگریز اف-35 در پایگاهی هوایی در شمال اسرائیل EMMANUEL DUNAND / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه و پیشاپیش مراسم امضای توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل در واشنگتن، گفت که «هیچ مشکلی» برای فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به امارات ندارد. اسرائیل به فروش این جنگنده‌ها همیشه معترض بوده‌است.

آقای ترامپ به فاکس نیوز گفت: «من شخصا هیچ مشکلی با این قضیه ندارم. من با فروش اف-۳۵ به آنها هیچ مشکلی ندارم. وی اضافه کرد که فروش این هواپیما به امارات «فرصت‌های شغلی عالی» در آمریکا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش نشریه دیفنس پست، امارات از درخواست خرید اف-۳۵ به عنوان ابزار چانه‌زنی در موافقت با توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل و به میانجی‌گری آقای ترامپ استفاده کرده‌است. اما اسرائیل اصرار دارد که همیشه نسبت به کشورهای عرب منطقه، برتری تکنولوژیکی داشته باشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در آخرین سفرش به اسرائیل در ماه گذشته به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تضمین خواهد کرد در چارچوب هر معامله تسلیحاتی بالقوه‌ای میان آمریکا و امارات، اسرائیل همچنان از برتری نظامی برخوردار بماند. وی افزود: «ایالات متحده تکلیفی قانونی نسبت به برتری کیفی نظامی اسرائیل دارد. ما این تکلیف را محترم خواهیم شمرد.»

هفته گذشته، جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا، گفت که آقای ترامپ «امنیت اسرائیل را احتمالا بیش از هر رئیس جمهور دیگری در دهه‌های اخیر درک می‌کند.» وی افزود: «اما امارات متحده عربی شریک نظامی بزرگ آمریکاست. ما در خیلی زمینه‌ها همکاری داریم. این کشور با ایران هم‌مرز است و مورد تهدید جدی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متن توافقنامه‌ موسوم به این توافق «پیمان ابراهیم» میان اسرائیل و امارات هنوز منتشر نشده است، اما عادی‌سازی روابط میان دو کشور عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل، تغییری اساسی در معادلات منطقه شمرده می‌شود. پیش از این تنها دو کشور عرب، مصر و اردن، با اسرائیل مناسبات سیاسی برقرار کرده‌بودند.

در ماه اوت آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی توافقی برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان ابوظبی و تل‌آویو اعلام کردند، و اسرائیل نیز موافق کرد که طرح الحاق سرزمین‌های فلسطینی کرانه غربی رود اردن را به حال تعلیق درآورد.

توافق اولیه میان امارات و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا کمتر از یک ماه پیش انجام شد، و نخستین پرواز تجاری میان امارات و اسرائیل اندکی بعد جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ را از اسرائیل به امارات برد.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه وال استریت جورنال منتشر شد، به طور غیرمستقیم به تهدید ایران و نیروهای نیابتی اش در منطقه به عنوان انگیزه ای مهم در عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل اشاره کرد. او نوشت: «[برخی] کشورهای غیرعرب منطقه و بازیگران غیردولتی آنها، زیر نام موهوم محور مقاومت، انواع مختلفی از افراط گرایی را ترویج می کنند. آنها در سودای احیای امپراتوری باستان یا تاسیس خلافتی جدیدند. آنها دائما به آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی حمله می کنند.»