۳۰ نفر از معترضان ایرانی زیر حکم اعدام هستند

وکیل نوید افکاری از گستردگی احکام اعدام در مورد متهمان سیاسی خبر داد

سیاست «النصر بالرعب» به سیاست رسمی قوه قضائیه تحت ریاست عضو هیئت مرگ تابستان ۶۷ برای مقابله با اعتراضات احتمالی در سال ۹۹ تبدیل شده است- رکنا

دو روز پس از اعدام ناگهانی نوید افکاری در زندان شیراز، حسن یونسی، وکیل او می‌گوید هم‌اکنون ۳۰ نفر دیگر زیر حکم اعدام هستند.

حسن یونسی در حساب توییتری خود در پاسخ به برخی ادعا‌ها درباره ارتباط رسانه‌ای شدن پرونده نوید افکاری با تسریع در اجرای حکم اعدام او نوشت که نمی‌داند چقدر اطلاع‌رسانی درباره این پرونده‌ها به نفع زندانی سیاسی است ولی هم‌اکنون ۳۰ نفر زیر حکم اعدام هستند.

اطلاع دقیقی از نام و مشخصات همه این افراد در دست نیست.  

نوید افکاری، ورزشکار ۲۷ ساله پس از اعتراضات مردادماه ۹۷ شیراز در این شهر دستگیر شد. قوه قضائیه و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی او و دو برادرش را به اتهام قتل یک مأمور امنیتی به اعدام و زندان‌های طویل‌المدت محکوم کردند. رئیس‌کل دادگستری استان فارس، روز شنبه اعلام کرد که نوید افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شده است. این در حالی است که برخی شواهد احتمال مرگ او زیر شکنجه را پررنگ کرده است.

بر اساس اطلاعات پراکنده‌ای که در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی و سازمان‌های حقوق‌بشری منتشر شده است، در چند ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران، احکام اعدام برای دستگیرشدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶، مرداد ۹۷ و آبان ۹۸ صادر شده است. در تهران، سه نفر از معترضان آبان ۹۸ به اعدام محکوم شده‌اند که هم‌اکنون پرونده آن‌ها در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است. در اصفهان نیز پنج نفر از معترضان دی‌ماه ۹۶ به اعدام محکوم شده‌اند. یکی از این معترضان دی‌ماه ۹۶ به نام مصطفی صالحی نیز به اتهام قتل یک نیروی امنیتی در مردادماه امسال اعدام شد.

از ابتدای امسال و با توجه به گسترش بحران‌های اقتصادی، برخی از مقام‌های سیاسی و اقتصاد‌دان‌های نزدیک به حکومت نسبت به وقوع اعتراضات گسترده در  ایران هشدار داده‌اند.

در فروردین‌ماه امسال ۵۰ اقتصاد‌دان در نامه‌ای به حسن روحانی با پیش‌بینی عواقب ناگوار تحریم و کرونا بر معیشت مردم نوشتند که بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی می‌تواند «نیمه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ را به دوره‌ای پر بحران تبدیل کند.»

«اعدام با طناب دار»، وعده‌ای بود که نخستین بار در روز چهارم از اعتراضات سراسری آبان‌ماه از سوی روزنامه کیهان وابسته به رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد.

کیهان در خبر ویژه خود در آن روز نوشت که «گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند. در این خصوص گفته شده که جنایت آشوبگران مصداق «بغی» است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات سه سال گذشته را «جنگ امنیتی» و شرکت‌کنندگان در آن را «عوامل دشمن» خوانده است. او از روز دوم اعتراضات آبان ۹۸، با «اشرار» خواندن مردم به نیروهای امنیتی مجوز برخورد سخت و شدید داد و در ماه‌های بعد نیز هرگاه از اعتراضات آبان یاد کرد، آن را «نقشه دشمن» و عملیات «مقابله با جمهوری اسلامی» خواند.

در ۳۱ سال رهبری علی خامنه‌ای، وی همواره حامی برخورد سخت و شدید با مردم معترض بوده است. در هر رخداد نیز او لقبی جدید به معترضان می‌دهد. «فتنه‌گر»، «اراذل»، «ضدانقلاب»، «عوامل دشمن» و «اشرار»، القابی است که او به مردم در اعتراض‌های مختلفشان داده است.

با توجه به اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی و نوید افکاری و صدور حکم اعدام برای ۳۰ معترض دیگر، به‌نظر می‌رسد سیاست «النصر بالرعب» به سیاست رسمی قوه قضائیه تحت ریاست عضو هیئت مرگ تابستان ۶۷ برای مقابله با اعتراضات احتمالی در سال ۹۹ تبدیل شده است.

بیشتر از