بایدن اولویت خود را مقابله با نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرد

«راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری درباره ایران وجود دارد»

«من یک تعهد تزلزل‌ناپذیر خواهم داد که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کنم.»-AFP

جو بایدن اعلام کرد که در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، خواستار توقف سریع اقدامات نقض مداوم حقوق بشر ایران از جمله اعدام نوید افکاری و بازداشت غیرقانونی زندانیان سیاسی مانند نسرین ستوده می‌شود.

معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری دمکرات‌ها، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه این کشور رقابت می‌کند، در یادداشتی که در سی‌ان‌ان منتشر شده، سیاست‌های خود درباره ایران را تشریح کرد. او تأکید کرد که علیه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران اقدام می‌کند و نوشت: «هنگامی‌که دونالد ترامپ کاندیدای ریاست‌جمهوری شد، قول معامله بهتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را داد و متعهد شد که تهران را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا رفتارهای تهاجمی خود را در سراسر خاورمیانه مهار کند. مانند بسیاری از وعده‌های رئیس‌جمهور ترامپ، این‌ها چیزی جز کلماتی پوچ نبودند. در عوض، او بی‌پروا سیاستی را که برای حفظ امنیت آمریکا مفید بود دور انداخت و سیاستی را جایگزین آن کرد که تهدید را وخیم‌تر کرده است.»

بایدن در ادامه این یادداشت آورده است: «در ماه گذشته ثابت شد که سیاست ترامپ در ایران یک شکست خطرناک است. در سازمان ملل، ترامپ نتوانست حتی یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران همراه کند. در مرحله بعدی، ترامپ تلاش کرد تا به‌طور یک‌جانبه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را دوباره اعمال کند. اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران نسبت به زمانی که هنگامی‌که من و رئیس‌جمهور باراک اوباما دفتر را ترک کردیم، ۱۰ برابر بیشتر اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده است.»

این نامزد ریاست جمهوری آمریکا با تأکید بر این‌که ما به‌سرعت نیازمند تغییر مسیر هستیم، ادامه داده است: «من هیچ توهمی در مورد چالش‌هایی که رژیم در ایران برای منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و همچنین مردم خود ایجاد می‌کند ندارم. اما یک راه هوشمندانه برای سخت‌گیری به ایران وجود دارد و راه ترامپ هم وجود دارد. او نزدیک‌ترین متحدان ما را نادیده گرفت و به‌تنهایی و بدون برنامه از توافقی که چشم و گوش جهان را در داخل برنامه هسته‌ای ایران قرار داده بود، و مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کرد، کنار رفت.»

بایدن افزوده است: «او بارها و بارها تنش ایجاد کرده و خطر یک جنگ دیگر در خاورمیانه را افزایش داده‌، بدون اینکه یک راهبرد واقع‌بینانه داشته باشد یا بازی آخر را ببیند. او درگیر افزایش تنش‌های خطرناکی شده که نیروهای ما را به خطر می‌اندازد - و سپس آسیب‌های مغزی آن‌ها را به‌عنوان «سردرد» جلوه می‌دهد.»

جو بایدن ضمن بیان این‌که با هر معیار عینی، «فشار حداکثری» ترامپ یک مزیت برای رژیم در ایران و یک ضربه برای منافع آمریکا بوده است، یادآوری کرده است: «پنج سال پیش، دیپلماسی که آمریکا هدایت می‌کرد، به توافقی رسید که تضمین کرد حداقل یک سال طول می‌کشد تا ایران مواد شکاف‌پذیر کافی برای یک بمب تولید کند. اکنون - از آنجا که ترامپ به ایران اجازه داد تعهدات خود در توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد – زمان رسیدن تهران به این میزان مواد تنها به چند ماه کاهش یافته است.»

او با تأکید بر این‌که هیچ دیپلماسی جدی برای برگرداندن آن در جریان نیست، تأکید کرده است: «نکته اساسی این است که ایران امروز نسبت به زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر است. و ترامپ پاسخی برای آن ندارد. پنج سال پیش، حتی روسیه و چین در کنار متحدان اروپایی ما، از رویکرد آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.»

بایدن در ادامه این یادداشت آورده است: «اکنون، آمریکا تنها مانده است. سیاست‌های ترامپ روسیه و چین را به ایران نزدیک‌تر کرده است، در حالی که روابط بین اقیانوس اطلس را به پایین‌ترین حد در دهه‌های اخیر رسانده است. اوایل سال جاری وقتی تنش‌ها افزایش یافت، به‌جای این‌که به سمت آمریکا بیایند، متحدان اروپایی ما خواستار  خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری طرفین شدند.»

او درباره توافق هسته‌ای افزوده است: «از آنجا که ترامپ توافقی را نقض كرد كه خود آمریكا آن را مورد مذاكره قرار داد و سپس درباره آن بی‌پروا عمل كرد، دیگر قدرت‌های جهانی به‌جای آن‌که در مقابله با تهران با ما باشند، انرژی خود را صرف مخالفت با سیاست‌های آمریكا می‌كنند. این آمیزه‌ای از تقابل و انزوا، ما را در بدترین شرایط هر دو جهان قرار خواهد داد. هیچ تحریم تسلیحاتی یا راه‌اندازی مکانیسم ماشه از سوی سازمان ملل در کار نیست، و همچنین هیچ توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد- و هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این بی‌پروایی نیست.»

بایدن با اشاره به این‌که پنج سال پیش، ایران یک بازیگر منطقه‌ای بد بود که نیاز به بازدارندگی و عقب‌گرد فعال داشت، آورده است: «اما ایران سال­ها حمله بزرگی به نیروهای آمریکایی در منطقه انجام نداده بود. از زمان روی کار آمدن ترامپ، ایران یا نیروهای نیابتی آن دو عضو سرویس امنیتی آمریکا و یک پیمانکار آمریکایی را کشته‌اند، بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی را به‌شدت زخمی کرده‌اند، به تأسیسات نفتی عربستان آسیب رسانده‌اند و کشتی‌های تجاری خلیج‌فارس را از کار انداخته‌اند.»

این یادداشت چنین ادامه یافته است: «قبل از ترامپ، سال‌ها شبه‌نظامیان به تأسیسات ایالات‌متحده در عراق حمله راکتی نداشتند. امروز این حملات به‌طور منظم اتفاق می‌افتد. ترامپ به‌جای احیای بازدارندگی، به ایران جسارت داده است. ترامپ بارها به‌جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان»، آمریکا را در آستانه جنگ جدید قرار داده است. اگر این همان چیزی است که ترامپ موفقیت می‌داند، من مایلم با تنفر بگویم که این یک شکست به نظر می‌رسد.»

جو بایدن با اشاره به یک خبر خوب که یک راه بهتر باقی مانده‌است، به بیان کارهایی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام خواهم داد پرداخته است: «اول، من یک تعهد تزلزل‌ناپذیر خواهم داد که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کنم.»

نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا افزوده است: «دوم، من به تهران راهی مناسب برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد خواهم داد. اگر ایران به پیروی دقیق از توافق هسته‌ای برگردد، ایالات‌متحده مجدداً به توافق می‌پیوندد و این نقطه آغاز مذاکرات بعدی است. ما با هم‌پیمانان خود، ضمن تقویت و توسعه مفاد توافق هسته‌ای، به سایر مسائل هم خواهیم پرداخت. این شامل کار تهاجمی برای آزادی آمریکایی‌هایی است که ناعادلانه بازداشت شده‌اند و درخواست توقف سریع اقدامات مربوط به نقض مداوم حقوق بشر از جمله اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر در این هفته و بازداشت غیرقانونی زندانیان سیاسی مانند نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر است. هم‌چنین، ما تلاش خواهیم کرد تا به شرکای خود کمک کنیم تنش‌ها را کاهش دهند و به درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله جنگ فاجعه‌بار یمن پایان دهند.»

بایدن افزوده است: «من همچنین گام‌هایی برمی‌دارم تا اطمینان حاصل کنم که تحریم‌های ایالات‌متحده مانع مبارزه ایران با کوید -۱۹ نمی‌شود. و در همان روز اول، ممنوعیت سفر ننگینی که ترامپ بر تعدادی از کشورهای با اکثریت مسلمان و سایر کشورها وضع کرده لغو می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داده است: «سوم اینکه، ما همچنان به اقدام علیه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران، که دوستان و شرکای ما در منطقه را تهدید می‌کند، ادامه می‌دهیم. با استفاده از توافقنامه کمک امنیتی امریکا و اسرائیل که در زمان معاونت من به‌عنوان رئیس‌جمهور امضا شد، آمریکا همچنین با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که این کشور می‌تواند از خود در برابر ایران و نیروهای نیابتی‌اش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت از تروریسم و ​​برنامه موشک‌های بالستیک آن ادامه خواهیم داد.»

بایدن در پایان تأکید کرده که اگر ایران تقابل را انتخاب کند، او آماده دفاع از منافع حیاتی و سربازان خود است، اما در عین حال آماده است که در مسیر دیپلماسی گام بردارد اگر ایران هم تمایل خود را نشان بدهد.

او تصریح کرده است که با بازگشت جهان به همراهی با آمریكا، دولت بایدن اصلاح سیاست مربوط به ایران را در اولویت قرار خواهد داد.

بیشتر از جهان