«ادامه جنگ در جریان مذاکرات صلح غیرمنطقی است»

عبدالله عبدالله: نباید این فرصت استثنایی برای صلح در افغانستان را از دست داد

تفاوت دیدگاه‌ها بین دو تیم دولت افغانستان و گروه طالبان  واضح و روشن است، اما آقای عبدالله گفت که در گفت‌وگو بسته نمی‌شود- KARIM JAAFAR / AFP

مذاکره کنندگان صلح در دومین روز نشست صلح نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر، اعلام کرده‌اند که اولین موضوع مورد بحث بین هیات‌های مذاکره کننده دو طرف، گفت‌وگو بر سر برقراری «آتش بس» است. 

 گروه‌های تماس شش نفری دو طرف تشکیل شده است تا موضوعات مورد بحث را در جریان مذاکره بین دولت افغانستان و طالبان تعیین کنند.  

دو تیم بین خود گفت‌وگوهایی داشته‌اند تا برای روند مذاکرات آماده شوند.  

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، ساعاتی پیش در دوحه پایتخت قطر یک کنفرانس خبری برگزار کردند.

آقای عبدالله در آن نشست با اشاره به تمایل طالبان به صلح، گفت که هرچند قرار بود نشست چهارجانبه‌ای بین او، ملا برادر،‌ مایک پمپئو و مقام‌های قطری برگزار شود اما آن دیدار به خاطر ملاحظه طالبان و سفر وزیر خارجه آمریکا به قبرس انجام نگرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که بار دیگر در برابر افغانستان یک فرصت استثنایی فراهم شده است و «نباید این فرصت» را برای راه حل مسالمت‌آمیز از دست داد.  

او به تلاش‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی با گروه تازه‌تاسیس طالبان برای پایان جنگ و خشونت در‌ آن زمان اشاره کرد و گفت، اکنون ۲۳ سال از این روند شکست خورده می‌گذرد و خون بیشتری ریخته شده است. 

معصوم استانکزی نیز گفت که با آغاز مذاکرات صلح، ادامه جنگ در کشور منطقی نیست.

او گفت که امیدوار است در آغاز مذاکرات، بر سر آتش‌بس دایمی توافق صورت گیرد تا گفت‌وگوها بدون مشکل به پایان برسد.

آقای استانکزی خط و نشان هیات افغانی را با این نکته که ادامه جنگ غیرقابل قبول است، روشن کرد. 

تفاوت دیدگاه ها بین دو تیم دولت افغانستان و گروه طالبان  واضح و روشن است، اما آقای عبدالله گفت که در گفت‌وگو بسته نمی‌شود. 

همزمان، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح، می‌گوید که به نظر او «مشکل خواهد بود که آتش دایمی و همه‌شمول در روزهای اول برقرار شود»، چون تن دادن به این امر برای طالبان مشکل خواهد بود. 

او به طلوع نیوز اما گفت که کاهش خشونت یا آتش‌بس برای مدتی معین امکان‌پذیر است تا مذاکرات پیش برود؛ هرچند، به گفته او آمریکا طرفدار آتش بس کامل و دایمی است. 

نشست تاریخی صلح افغانستان دیروز در دوحه گشایش یافت و عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در روز نخست آن گفت: «من و هیأت همراهم به نمایندگی از نظام سیاسی‌ای که مورد حمایت میلیون‌ها مرد و زن این سرزمین قرار دارد و از تنوع فرهنگی، اجتماعی و قومی افغانستان نمایندگی می‌کند به دوحه آمده‌ایم تا فرایندی را رقم بزنیم که در‌ جنگ، رنج و مصیبت را برای همیشه ببندد و در صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را با هموطنانی که از فکر دیگری نمایندگی می‌کنند، باز کند.»

بعد از آقای عبدالله، ملاعبدالغنی برادر سخنرانی کرد. سخنان آقای برادر کوتاه بود. او به برقراری نظام اسلامی و استقلال کشور تاکید کرد. آقای برادر از تمام مذاکره‌کنندگان خواست که در جریان سختی‌ها در مذاکرات بین‌افغانی از خود شکیبایی نشان دهند. 

مایک پمپئو که سخنران سوم بود، از هر دو طرف دولت افغانستان و طالبان ستایش کرد که چنین روزی تاریخی را رقم زده‌اند. آقای پمپئو تاکید کرد که آمریکا در کنار افغانستان می‌ایستد تا بار دیگر این کشور به پایگاه القاعده و تروریسم تبدیل نشود. وزیر خارجه آمریکا گفت که تصمیم‌گیری بر سر نوع نظام آینده در این کشور به عهده خود افغان‌ها است، اما با صراحت افزود که این تصمیم بر سر کمک آینده کشورش به افغانستان تاثیر مستقیم خواهد داشت. 

با این حال، حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه أفغانستان، پیش از بازگشت او و عبدالله عبدالله به کابل گفت که «نشست افتتاحیه مذکرات مستقیم و جلسه هیات فنی صورت گرفته و ما به اندازه کافی پیشرفت داشته‌ایم.» 

با بازگشت مقام‌های افغان به کابل، مذاکرات بین افغانی در دوحه ادامه می‌یابد و دور اول روزها طول خواهد کشید.  

بیشتر از