آزمایش واکسن کرونا از سر گرفته شد

پس از تعلیق در آزمایش واکسن دانشگاه آکسفورد به دلیل بیماری یکی از داوطلبان، این آزمایش دوباره آغاز شد

تقریبا ۱۸ هزار نفر در سراسر جهان تاکنون واکسن دانشگاه آکسفورد را داوطلبانه دریافت کرده‌اند - AFP

دانشگاه آکسفود در اعلامیه‌ای اطلاع داده است که آزمایش واکسن این دانشگاه برای ویروس کرونا دوباره از سر گرفته شده است.

از سرگیری آزمایش واکسن دانشگاه آکسفورد پس از آن صورت می‌گیرد که پس از بروز عوارض جانبی نامعلوم در یکی از داوطلبان، عملیات آزمایش تا بررسی دقیق منشأ آن عوارض تعلیق شده بود.

مطابق اعلامیه دانشگاه آکسفورد، فرآیند بررسی‌های مستقل اینک به سرانجام رسیده است و با تأیید کمیته نظارت و مقام ناظر بریتانایی، ام‌اچ آرای، آزمایش واکسن در همه مراکز درمانی در سراسر بریتانیا و ایرلند شمالی از سر گرفته شده است.

تقریبا ۱۸ هزار نفر در سراسر جهان تاکنون واکسن دانشگاه آکسفورد را داوطلبانه دریافت کرده‌اند.

سه‌شنبه پیش؛ یعنی سه روز بعد از بروز عوارض جانبی در یکی از داوطلبان، عملیات آزمایش واکسن تعلیق شد. آن عوارض عبارت بودند از عوارض نادر نورولوژیک مرتبط با التهاب نخاعی که در اصطلاح پزشکی میلیت عرضی نامیده می‌شود.

به گفته شرکت بزرگ داروسازی آسترازنکا که شریک پروژه دانشگاه آکسفورد در تولید واکسن است، تعلیق آزمایش یک «عملیات روتین» است که به طور داوطلبانه و برای تضمین «صحت آزمایش‌ها» صورت گرفته بود.

تعلیق آزمایش‌ها که شامل بریتانیا و ایرلند شمالی، برزیل، آفریقای جنوبی و ایالات متحده امریکا می‌شد، به گفته دانشمندان اتفاق غیرمعمولی نبود، اما مسأله‌ای است که باید جدی گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سر جرمی فرار که مدیر خیریه پژوهشی واکام تراست و عضو گروه مشاوران راهبردی سازمان بهداشت جهانی است، در برنامه بی‌بی‌سی‌ز تودی می‌گوید: «به باور من، تعلیق صورت‌گرفته تأکیدی است مجدد بر اهمیت درست انجام دادن فرآیند تولید واکسن. این نشان از این دارد که یک گروه مستقل بر عملیات نظارت دارد، اینکه مقام ناظر دولتی به درستی در جریان کار است و اینکه ما می‌توانیم به نظارت درست دولت و جدی گرفته شدن این تعلیق‌ها اعتماد کنیم.»

واکسن دانشگاه آکسفورد از یک نسخه تضعیف‌شده ویروس سرما‌خوردگی ساخته شده است که شامپانزه‌ها را مبتلا می‌کند. این ویروس از نظر ژنتیکی طوری دستکاری شده تا رشد آن در بدن انسان غیرممکن باشد. 

وزیر بهداشت بریتانیا مت هنکاک دوشنبه به رادیو ال‌بی‌سی گفت: «بهترین سناریو این است که واکسن تا پایان سال میلادی جاری به بازار عرضه شود. اما محتمل‌تر این است که در اوایل سال میلادی ۲۰۲۱، در همان چند ماه اول سال، واکسن برای عرضه به بازار آماده باشد.»

به گفته وزیر بهداشت بریتانیا، «دولت خرید واکسن را پیش از کامل شدن فرآیند تأیید آن به شرکت‌های متعدد داروسازی در سراسر جهان سفارش داده است.»

بریتانیا تا کنون ۳۰ میلیون دوز واکسن را پیش از تکمیل فرآیند تأیید سفارش داده است.

در میان حدوداً ۲۰۰ واکسن کرونا که هم‌اکنون در سراسر جهان در دست آزمایش است، هشت واکسن به مرحله نهایی آزمایش بالینی رسیده است، که واکسن دانشگاه آکسفورد نیز در میان این هشت واکسن جای دارد. به گفته سر پاتریک والانس مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا، واکسن دانشگاه آکسفورد «پیشروترین» واکسن در دست ساخت است و «در میان داوطلبان بسیار بیشتری آزمایش شده است.»

در همان کنفرانس خبری در دفتر نخست وزیر بریتانیا، که نخست‌وزیر ممنوعیت تجمع بیش از شش نفر را اعلام کرد، مشاور ارشد علمی اعلام داشت که «مطابق دانسته‌های موجود بسیاری از واکسن‌های در دست آزمایش پاسخ خوبی در دستگاه ایمنی بدن به وجود می‌آورند.»

«شواهد حاکی است که در بدن داوطلبانی که واکسن را دریافت کره‌اند سطحی از ایمنی در مقابل ویروس کرونا به وجود می‌آید. این هم در مورد داوطلبان جوان و هم داوطلبان سالخورده صادق است. منتها هنوز به طور قطع معلوم نیست که این سطح ایمنی تا چه مدت دوام خواهد داشت.»  

© The Independent

بیشتر از جهان