روایت حسن روحانی از پول‌های «قفل‌ شده» ایران در کشورهای همسایه

رئیس جمهوری ایران می‌گوید آمریکا بر پول‌های ایران در منطقه «قفل» بسته است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، ۱۲ مرداد ۱۳۹۶- AFP PHOTO / IRANIAN SUPREME LEADER'S WEBSITE

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مدعی است که آمریکا مانع آن شده است که جمهوری اسلامی ایران به پول‌های خود در کشورهای همسایه دست یابد. 

امروز شنبه ۲۲ شهریور ماه، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضردر کشورهای همسایه پول‌های زیادی دارد، گفت: «بر این پول‌ها قفل زده‌اند و پول ما را به خودمان تحویل نمی‌دهند، چرا که آمریکا تهدیدشان کرده است.»

رئیس جمهوری کشور البته نام هیچ کشوری را در میان همسایگان ایران به زبان نیاورد، اما در توضیح ادعای خود گفت: «شما در تاریخ هم نمی‌توانید چنین چیزی را ببینید که یک کشوری برای خرید داروها با پول خودش هم نتواند کاری کند و پول او را به خودش تحویل ندهند.»

مشخص نیست که منظور حسن روحانی کدام کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران است.

 پیش‌تر و در جریان ماجرای بلوکه شدن بیش از هفت میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی، مقامات ایران از توافق برای دریافت دارو و تجهیزات پزشکی در ازای این پول خبر داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌ از آن هم البته بحث‌هایی درباره خودداری عراق از پرداخت پول‌های ایران به گوش رسیده بود. در اواخر خردادماه سال جاری، اخباری مبنی بر رایزنی جواد ظریف با مقامات عراقی برای دستیابی به راه‌حلی برای دستیابی ایران به پول‌های حاصل از صادرات برق و گاز به کشور عراق مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی کرونا با اشاره به بازگشایی مدارس در ایران با وجود شرایط کرونایی کشور، مدعی شد که «برخی از این بازگشایی‌ها  ناراحتند.»

 بنا به ادعای وی، کانال‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بسیار از این موضوع ناراحت شده‌اند که «چطور در ایران با وجود همه فشارهای تحریم اقتصادی، هنوز در دوران کرونا به جای این که این تحریم‌ها سبب شود مردم به تنگ بیایند و به خیابان بریزند، حالا چگونگی مواجهه با کرونا سبب شده که از دولت تشکر شود.»

حسن روحانی مدعی شد که استناد او به گزارشی است که  «وزارت اطلاعات» از قول یکی از رسانه‌های خارجی به وی ارائه کرده است.

روحانی گفت: «اخیراً‌ وزارت اطلاعات ۲ گزارش را از مؤسسات آمریکایی در اختیار من قرار داد که نشان می‌داد چقدر ناراحت و عصبانی هستند که ایران در حال تحریم و در شرایط کرونا، چطور هم مغازه‌اش باز است هم مردم رفت و آمد دارند، هم مجالس عزا به‌پاست و هم بیمارستان‌ها به مردم می‌رسند و با کمبود دارو مواجه نیستند.»

روحانی در حالی به این گزارش استناد می‌کند که خود از قفل شدن پول‌های ایران و نبودِ توانایی در تهیه تجهیزات و دارو برای ایرانیان گلایه دارد.

روحانی خطاب به مردم نیز گفت که «مردم ما بدانند برای سلامت‌شان، راه، تعطیل کار نیست. کسی نگوید بازار را قفل بزنید برای سلامت مردم، مدارس و دانشگاه‌ها را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که آمارهای ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا میان ایرانیان همچنان سیر صعودی دارد و حتی بنا به آمارهای رسمی، شمار مبتلایان و قربانیان بسیار بالاست.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های اقتصادی در دوران همه‌گیری کرونا، گفت: «حتی در این شرایط هم آمریکا نیامد بگوید که ایران تحریم باشد، اما برای دارو و درمان نه. این دولت فعلی آمریکا اینقدر از انسانیت به‌دور است.»

روحانی با اشاره به در پیش رو بودن ایام اربعین نیز گفت: «امسال مسئولان عراقی به صراحت اعلام کردند که آمادگی میزبانی از مهمانان راهپیمایی اربعین نداریم. بنابراین ما نیز امسال مراسمی تحت عنوان راهپیمایی اربعین، چه در داخل مرزها و چه در خارج از آن، نخواهیم داشت.» رئیس جمهوری ایران البته افزود که «عزاداری‌ با رعایت پروتکل‌ها در روز اربعین و سایر مناسبت‌های ماه صفر برگزار می‌شود»

بیشتر از