احتمال بازگردانده شدن مریم شریعتمداری، از «دختران خیابان انقلاب» به ایران

دولت اردوغان برای بازگرداندن معترضان به جمهوری اسلامی با تهران همکاری می‌کند

مریم شریعتمداری در اعتراض به حجاب اجباری روی سکویی در خیابان ایستاد و ماموران امنیتی او را به زمین انداختند-عکس از شبکه‌های اجتماعی

مریم شریعتمداری، از معترضان به حجاب اجباری که در جریان کمپین «دختران خیابان انقلاب» در اسفندماه ۱۳۹۶ بازداشت و پس از آن به ترکیه رفت، از احتمال «بازگردانده شدن» خود به ایران خبر داد.

او شامگاه دوشنبه در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرد که  ماموران پلیس ترکیه او و چند نفر دیگر را «بدون دلیل» بازداشت کرده‌اند. به گفته او، آنها «به طور اتفاقی انتخاب شده‌اند تا قربانی و به ایران بازگردانده شوند.»

مریم شریعتمداری در این ویدیو می‌گوید که نام او در سیستم کامپیوتری اداره مهاجرت ثبت شده، اما «حاضر نیستند سیستم را نگاه کنند.»

او در اسفند ۹۶ هنگامی که در اعدامه اعتراض‌ها به حجاب اجباری روی سکویی در خیابان رفته بود و روسری خود را به دست گرفته بود، با حمله ماموران امنیتی به زمین انداخته شد. او سپس به اتهام آنچه که «تشویق به فساد از طریق کشف حجاب» خوانده می‌شود به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. مریم شریعتمداری بعدا از ایران خارج شد و دو سال اخیر را در ترکیه زندگی می‌کرد.

او در ویدئویی که ضبط کرده می‌گوید که در شهر دنیزلی است.

مریم شریعتمداری تازه‌ترین نمونه از همکاری دولت رجب طیب اردوغان با تهران در راستای افزایش فشار بر مخالفان جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

در یک سال گذشته موارد متعددی از دیپورت یا تلاش برای دیپورت ایرانیان از ترکیه گزارش شده که شماری از آنها پس از اعتراض‌های مردمی دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ به ترکیه رفته بودند. از جمله آنها محمد رجبی و سعید تمجیدی از جوانان معترض بازداشت شده در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که به ترکیه رفته بودند. اما دولت ترکیه آنها را به ایران بازگرداند و آنها به همراه امیرحسین مرادی در یک پرونده مشترک به اعدام محکوم شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد رجبی و سعید مرادی پس از بازداشت در ترکیه در اداره مهاجرت تاکید می‌کنند که در صورت بازگردانده شدن به ایران جان آنها در خطر خواهد بود. اما در نهایت پس از سه هفته به ایران بازگردانده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز فرزانه جلالی فعال مدنی ساکن ترکیه اعلام کرد که پس از مراجعه به کنسولگری جمهوری اسلامی، مقامات کنسولگری به او اطلاع‌داده‌اند که گذرنامه را تمدید نمی‌کنند و فرزانه جلالی باید برای اجرای حکم به ایران بازگردد.

علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی که پس از انتشار تصویری به همراه دوست دختر خود تحت تعقیب قرار گرفت و به ترکیه رفت، پیش‌تر از بازگردانده شدن به ایران ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی در شرایطی که شهروندان دیگر کشورها در کشور دیگری ادعا کنند که جان آنها در کشور خود در خطر است، مسئولان آن کشور باید از آنها محافظت کنند.

مقامات جمهوری اسلامی در یک سال اخیر به صراحت تاکید می‌کنند «سربازان گمنام امام زمان» مخالفان را به داخل کشور هدایت می‌کنند. یکی از موارد مورد ادعای آنها در این زمینه پرونده روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز است. او سال گذشته در روندی که هنوز روشن نیست، به ایران بازگردانده شد. زم که به اعدام محکوم شده پیش از بازداشت ساکن فرانسه بود.

ماه گذشته نیز وزارت اطلاعات مدعی شد، «سربازان گمنام امام زمان»، جمشید شارمهد، مدیر گروه «تندر» که ساکن آمریکا بود را به «دام» انداخته است.

بیشتر از