ایران در آستانه موج سوم کرونا است

عوارض برگزاری محرم و کنکور کم‌کم در روند افزایشی شیوع کرونا مشاهده می‌شود

نام ایران در میان کشورهایی است که بیشترین تعداد بیمار و کشته‌ها را تا به حال داشته است-ATTA KENARE / AFP

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا، تا هفته پیش از روز ۱۴ شهریور، روند مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، رو به کاهش گذاشته بود. اما اخیراً یک پیک جدید مواجه آغاز شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان حوزه سلامت از مدت‌ها قبل برپایی مراسم محرم، انجام سفرهای غیرضروری و همچنین برگزاری کنکور را خطرناک ارزیابی کرده بودند. در همان زمان پیش‌بینی می‌شد که تا دو هفته پس از این وقایع، کشور مجدداً با پیک جدیدی مواجه شود.

پیشتر انجمن‌های پزشکی ایران در رابطه با برگزاری کنکور و مراسم محرم، در نامه‌ای خطرات ناشی از این تصمیم را به حسن روحانی گوشزد کردند. اما به‌رغم توصیه کارشناسان و با فشار برخی از گروههای مذهبی و ائمه جمعه، نهایتا رئیس جمهور نیز از اجرای مراسم محرم و آزمون کنکور حمایت کرد. حال نتایج تصمیمات پیشین، امروز آشکار می‌شود.

گزارش منتشر شده توسط کمیته اپیدمیولوژی کرونا نشان می‌دهد که روند صعودی مرگ‌ومیر در ۱۹ استان به چشم می‌خورد. استان‌های اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و گلستان، از جمله استان‌هایی هستند که با این مشکل روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر به دلیل ناهمگن بودن داده‌ها و عدم پیروی از یک الگوی خاص در همه شهرها، امکان تحلیل دقیق منحنی اپیدمی وجود ندارد. عدم ثبت دقیق آمار و اطلاعات، اشتباه در ثبت داده‌ها، مهاجرت و جابه‌جایی و برخی عوامل دیگر می‌توانند امکان تحلیل و پیش‌بینی الگوی شیوع بیماری را از بین ببرد.

خطر مرگ ناشی از بیماری کرونا در جهان ۳٫۳ درصد است و تعداد افراد مبتلا به ویروس کووید-۱۹ نیز در کوتاه‌مدت، روند افزایشی داشته است. نام ایران در میان کشورهایی است که بیشترین تعداد بیمار و کشته‌ها را تا به حال داشته است.

اگرچه تقریباً اکثر کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که آمار اعلام شده در ایران صحیح نیست و شرایط ایران در جدول قطعاً بدتر از چیزی است که نمایش داده می‌شود. پیش‌تر آماری از درون سیستم درمانی منتشر شده بود که تعداد کشته‌ها را حدود سه برابر آمار اعلامی دولت، عنوان می‌کرد.

در همین رابطه «محمد طالب‌پور»، رئیس بیمارستان سینا در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، با هشدار نسبت به شرایط خطرناک کرونایی در کشور، حضور دانش‌آموزان در مدرسه را خطرناک ارزیابی کرد و گفت: «کودکان ناقل‌های بسیار خوبی هستند و ویروس را بدون اینکه خودشان مبتلا شوند، منتقل می‌کنند و این موضوع به افزایش شیوع ویروس کمک می‌کند. این موضوع بیش از اینکه برای خود کودکان خطرناک باشد، برای والدین آن‌ها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌های مختلف هم می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد امکان سرایت بیماری در میان کودکان و بزرگ‌سالان توضیح داد که شرایط کاملاً یکسان است و به‌هیچ‌وجه ریسک انتقال در کودکان پایین‌تر نیست. وی همچنین از والدین خواست تا مسائل پیشگیری و بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنند. استفاده از ماسک و شستن دست‌ها بسیار پراهمیت است. دکتر طالب‌زاده همچنین توصیه کرد تا دانش‌آموزان از قرض گرفتن خودکار و پاک‌کن و سایر لوازم از یکدیگر خودداری کنند.

به نظر می‌رسد  شرایط روانی جامعه نیز، نگران‌کننده است و با توجه به تداوم شیوع کرونا، استفاده از ماسک برای بسیاری خسته‌کننده شده است. از این رو پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کادر درمانی نیز روزهای به‌شدت سختی را سپری می‌کنند و تکرار مداوم پیک کرونا ممکن است به فروپاشی نظام درمانی منجر شود. عدم‌حمایت ویژه دولت از کادر درمان آن‌هم در شرایط کنونی، انگیزه را نیز در آن‌ها کاهش داده است.

بیشتر از