انتخابات آمریکا؛ تعدادی از حساب‌های کاربری وابسته به روسیه مسدود شد

فیس‌بوک و توییتر اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند فعالیت‌های مخرب در این شبکه‌ها به انتخابات آمریکا آسیب برساند

توییتر اعلام کرد که پنج حساب کاربری را به علت «دستکاری شبکه‌ای» معلق کرده و گفت می‌تواند «قاطعانه» بگوید که «این حساب‌ها متعلق به گردانندگان دولتی روسیه» بوده است-PIXABAY

فیس‌بوک و توییتر شبکه‌ای از صفحات مرتبط با روسیه و متهم به انتشار نظریه‌های توهم توطئه و تخریب دموکراسی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مسدود کردند. 

این شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های تبلیغاتی این شبکه را به سازمان اینترنت‌پژوهی روسیه (آیرا) نسبت داده‌اند که قبلاً در تلاش‌های مجازی گسترده برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده دست داشته است. 

۱۳حساب و دو صفحه در فیس‌بوک را به دلیل زیرپا گذاشتن خط ‌مشی فیس‌بوک برای مبارزه با مداخله خارجی به نام «رفتار غیراصولی هماهنگ‌شده توسط دست‌نشاندگان نهادهای خارجی» مسدود شده‌اند. 

به گفته فیس‌بوک این شبکه تا هنگام مسدود شدن نتوانسته بود کار چندانی در بستر این رسانه اجتماعی انجام دهد. 

این غول عرصه رسانه‌های اجتماعی در گزارش ماه اوت خود نوشت: «این شبکه در مراحل اولیه جلب مخاطب بود. در دسته‌بندی‌های سیاسی اساساً به جناح چپ تعلق داشت و پیش از آن که حذفش کنیم تقریباً هیج فعالیتی در فیس‌بوک نداشت.» 

فیس‌بوک گفت: «گردانندگان این شبکه اخبار جهان و رویدادهای اخیر مرتبط با کشورها و گروه‌های هدف متمایل به چپ را منتشر می‌کردند، از جمله راجع به عدالت نژادی و اجتماعی در بریتانیا و ایالات متحده، سیاست‌های ناتو و اتحادیه اروپا، جنایت‌های جنگی و فسادهایی که به غرب نسبت می‌دهند، مسائل محیط زیستی، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، تنش‌های میان اسراییل و فلسطین، همه‌گیری ویروس کرونا، انتقاد از زمین‌شکافی برای حصول نفت و گاز بیشتر، اثرات استعمار فرانسه در آفریقا، کارزار انتخاباتی بایدن و هریس، کیوانان، رییس جمهور ترامپ و سیاست‌هایش و سیاست‌های نظامی ایالات متحد در آفریقا.» 

طبق این گزارش فیس‌بوک، حدود ۱۴ هزار کاربر یک یا چند صفحه متعلق به این شبکه را دنبال می‌کردند و صفحه انگلیسی‌زبان آن «کمی بیش از ۲۰۰ دنبال‌کننده» داشت. 

در این گزارش آمده حدود ۴۸۰ دلار صرف تبلیغات در این صفحه فیس‌بوک شده است که یک‌جا و پیشاپیش به دلار آمریکا پرداخته بودند. 

این شبکه همچنین کوشیده مجوز تبلیغات سیاسی هم بگیرد تا بتواند در ایالات متحده تبلیغ کند. 

علاوه بر فیس‌بوک، توییتر نیز اعلام کرد که پنج حساب کاربری را به علت «دستکاری شبکه‌ای» معلق کرده و گفت می‌تواند «قاطعانه» بگوید که «این حساب‌ها متعلق به گردانندگان دولتی روسیه» بوده است. 

توییتر گفت: «درست است که این حساب‌ها اثرگذاری چندانی نداشته‌اند اما دولت‌های همه کشورهای جهان باید از چنین کارهایی دست بردارند. 

این حکومت‌ها ضددموکراتیکند. پاسخ ما به هر تلاشی برای دستکاری خدمات ما و تخریب دموکراسی چه از سوی خارجی‌ها و چه داخلی‌ها اجرای سختگیرانه سیاست‌هایمان خواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدیدترین گزارش رفتارهای غیراصولی هماهنگ‌شده فیس‌بوک نیز نشان می‌دهد تعدادی از حساب‌های کاربری، صفحه‌ها و شناسه‌های اینستاگرامی به شرکت‌های ارتباطات راهبردی واقع در ایالات متحده مربوطند و مشغول ارتکاب رفتارهای غیراصولی در ونزوئلا، مکزیک و بولیوی بوده‌اند.  

شبکه دیگری نیز حذف شده که بیش از ۴۵۰ حساب کاربری در فیس‌بوک، و صفحه‌ها، گروه‌ها و حساب‌هایی نیز در اینستاگرام داشت که از پاکستان اداره می‌شدند و بر روابط میان هند و پاکستان تمرکز داشتند. 

بخش اصلی بررسی‌های رابرت مولر مدیر سابق اف‌بی‌آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده به سازمان اینترنت‌پژوهی روسیه مربوط می‌شد. 

مولر در پایان گزارشی که نوشته می‌گوید سازمان اینترنت‌پژوهی روسیه رسانه‌های اجتماعی را به نفع کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ دستکاری می‌کرده است. 

اوایل امسال مدیر کنونی اف‌بی‌آی کریستوفر رِی گفت گروه‌های روس همچنان می‌کوشند در سیاست‌های داخلی ایالات متحده دخالت کنند. 

او در جلسه کارگروه قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت: «از گذشته تاکنون همواره شاهد تلاش‌های روس‌ها برای دخالت بدخواهانه در مسائل داخلی کشورمان بوده‌ایم.» 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent