گزارشگر ویژه حقوق بشر: از میزان خشونت سپاه با مردم معترض حیرت‌زده‌ام

جاوید رحمان می‌گوید، برخورد حکومت ایران با مردم خشونت‌آمیز است

آمار کشته‌ها باید بیش از ادعاهای مقامات حکومت باشد-عکس از وبسایت iranfocus

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد امور ایران، در تازه‌ترین گزارش خود به رفتار خشونت‌آمیز حکومت با معترضان آبان گذشته و شرایط بد زندان‌ها پرداخت. در این گزارش که برای هفتاد و پنجمین نشست عمومی سازمان ملل ارسال شده، بر موضوع کشته شدن صدها نفر، دستگیری‌ هزاران نفر، احکام اعدام برای مخالفان و معترضان و شکنجه در داخل زندان‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.  او خشونت شدید علیه معترضان را مغایر با «حق حیات» افراد عنوان کرد و ایران را ملزم به اجرای تعهدات بین المللی خود دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه با اشاره به عدم استفاده معترضان از سلاح، افزود: حکومت ایران مدعی است که کشته شده ها توسط سلاح های غیر سازمانی کشته شده اند، اما تا به حال برای این ادعای خود شواهدی ارائه نکرده اند.

 آقای رحمان در ادامه با انتقاد از حکومت ایران نسبت به پنهان کاری در مورد آمار کشته‌های آبان ۹۸، گفت که احتمالا آمار کشته‌ها باید بیش از ادعاهای مقامات حکومت باشد. این درحالی است که حکومت ایران همچنان تعداد دقیق کشته‌ها را اعلام نکرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در روز ۱۵ سپتامبر آغاز به کار خواهد کرد و انتظار می‌رود که این گزارش در حاشیه آن مورد بررسی قرار گیرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل پیشتر و در اسفند سال گذشته نیز، برخورد حکومت ایران با معترضان را «خشونت‌آمیز» و «مصداق نقض حقوق بشر» دانسته بود.

آقای رحمان در بخشی دیگر از گزارش خود با اشاره به شرایط بد بهداشتی و شیوع کرونا در زندان‌ها، از بی توجهی مقامات ایرانی در برابر سلامتی زندانیان انتقاد کرد. او پیش‌تر نیز در گزارش قبلی خود با اشاره به کم کاری مسئولان زندان، اقدامات صورت گرفته را دیر عنوان کرده و عدم اعطای مرخصی به زندانیان را کارشکنی دانسته است.

اخیرا سازمان گزارشگران بدون مرز از آقای رحمان درخواست کرده تا به ایران سفر کند و از زندان‌ها بازدید به عمل آورد.

 

این درحالی است که مقامات ایرانی تا به حال اجازه سفر گزارشگران ویژه سازمان ملل به ایران را صادر نکرده‌اند.

به غیر از «سازمان گزارشگران بدون مرز»، «سازمان عفو بین‌الملل» نیز از نقض شدید حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر از