ویروس کرونا؛ افزایش فقر در میان زنان

به گفته سازمان ملل، همه‌گیری کرونا شکاف درآمد میان زنان و مردان را عمیق‌تر کرده

زنان در روستایی در پرو در انتظار دریافت غذا و آب در دوران همه‌گیری کرونا -  Ernesto BENAVIDES / AFP

یک پژوهش سازمان ملل حاکی از آن است که ویروس کرونا شکاف فقر میان زن و مرد را به گونه ای چشمگیر افزایش خواهد داد. در حال حاضر ۴۷ میلیون زن و دختر دیگر به زیرخط فقر پیوسته‌اند. 

پیشتر پیش‌بینی شده بود که نرخ فقر درمیان زنان در سال‌های میان ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ سه درصد کاهش یابد، اما حال پیش‌بینی می‌شود که شاخص فقر در میان زنان به خاطر اضطرار کووید ۱۹ تا نه درصد افزایش پیدا کند.  

پژوهشگران هشدار داده‌اند که بحران در نظام درمان عمومی در ارتباط با فقر شدید، دهه‌ها پس رفت خواهد کرد و تاثیری نامتعادل بر زنان – به ویژه زنانی که در سنین باروری هستند - خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش که توسط برنامه «زنان سازمان ملل و برنامه توسعه» انجام شده برآورد کرده که تا سال آینده در مقابل هر صد مرد، ۱۱۸ زن میان ۲۴ تا ۳۴ساله در فقر شدید به سر خواهند برد.   

انتظار می‌رود شکاف جنسیتی در میان فقرایی که روزانه با ۱.۹۰ دلار یا کمتر از آن ارتزاق می‌کنند، تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲۱ زن در مقایسه با صد مرد افزایش یابد.  

پومزیله ملامبو-نوکا، مدیر برنامه زنان سازمان ملل می‌گوید: «افزایش تعداد زنانی که در زیر خط فقر زندگی می‌کنند… یک اعلام جرم علیه اشتباهات فاحشی است که ما بر اساس آن اقتصاد و جوامع‌مان را ساخته‌ایم. 

می‌دانیم که زنان بخش اعظم مسؤولیت مراقبت از خانواده را برعهده دارند، عایدی‌شان کمتر است، کمتر پس‌انداز می‌کنند و از تضمین‌های شغلی بی‌بهره‌اند. در واقع در مجموع، مشاغل زنان ۱۹ درصد بیشتر در خطر از دست رفتن است تا فرصت‌های شغلی مردها. 

شواهدی که این جا در مورد عدم تساوی مضاعف در دست داریم برای احیای سریع سیاست‌هایی که زنان را در قلب بهبود همه‌گیری کرونا قرار می‌دهد، ضروری است.»  

آخیم استاینر، یکی از اعضای برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید اگر دولت‌ها برنامه‌هایی فراگیر برای بهبود وضع خدمات خانواده، آموزش و دستمزد منصفانه پیاده کنند، صد میلیون زن از چنگال فقر رها خواهند شد.» 

او گفت: «زنان آماج ضربات ناشی از بحران کرونا بوده‌اند زیرا بیشتر در خطر از دست دادن مشاغل و عایداتشان و کمتر در پوشش حمایت‌های اجتماعی‌اند. سرمایه‌گذاری برای کاهش‌عدم تساوی جنسیتی نه تنها هوشمندانه بلکه مقرون به صرفه است و در عین حال گزینه‌ای اضطراری برای دولت‌هاست که پیامد همه‌گیری کرونا را بر فقر متوقف و به نقطه اول برگردانند.»  

در این گزارش آمده که اضطرار ویروس کرونا تا سال ۲۰۲۱، ۹۶ میلیون نفر را به زیر خط فقر سوق خواهد داد که ۴۷ میلیون آن زنان و دختران جوان هستند. به این ترتیب ۴۳۵ میلیون زن و دختر در چنگال فقر خواهند افتاد. 

پژوهشگران نتیجه‌گیری کرده‌اند که پیامد جانبی همه‌گیری کرونا به ویژه فقر مطلق در جنوب آسیا را افزایش خواهد داد. 

زنان عمدتا در صنایعی مثل مسکن، غذا، خدمات خانگی  کار می‌کنند که بیشترین لطمه را از ویروس کرونا دیده است. 

سازمان بین‌المللی کار وابسته به سازمان ملل پیشتر گفته بود که از ماه ژوئن، ۷۲ درصد کارگران خانگی در سراسر جهان به خاطر ویروس کرونا مشاغلشان را از دست داده‌اند.  

گزارش تحقیقاتی دانشکده اقتصاد لندن هم حاکی از آن است که در دوران رکود، زنان بریتانیایی بیشتر از مردها در معرض از دست ‌دادن مشاغلشان هستند زیرا تعداد بیشتری از آن‌ها در بخش‌هایی از اقتصاد مشغولند که بیشترین لطمه را از همه‌گیری کرونا دیده است. زنان بیشتر از مردها در صنایع مهمانداری، تفریحات، گردشگری و هنر مشغولند که هزاران نفر در آن‌ها یا معلق یا اخراج شده‌اند.  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که ویروس کرونا دهه‌ها «پیشرفت شکننده» برای زنان را از میان برده و ممکن است نسل‌ها طول بکشد که این لطمات جبران شوند. 

او گفت ادامه روند عدم تساوی و تبعیض به معنای آن است که قابلیت زن‌ها به عنوان کارکنانی موثر در خط اول جبهه همه‌گیری کرونا و علاوه بر آن، وظایف مضاعفشان در خانه آن‌چنان که باید به رسمیت شناخته نشده است.  

آقای گوترش روز دوشنبه در یک اجلاس در فضای مجازی با هزاران زن از سازمان‌های مدنی گفت هرچند ۷۰ تا ۹۰ درصد کادر درمانی زن هستند، تنها ۳۰ درصد آن‌ها در مشاغل ارشد و تصمیم‌گیرنده قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان