مکرون در بغداد با سران حکومت عراق دیدار کرد

رئیس‌جمهور فرانسه یک طرح ابتکاری برای تقویت دولت عراق ارائه داد

روسای جمهور عراق و فرانسه در یک نشست خبری شرکت کردند-GONZALO FUENTES / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تحرک دیپلماتیک کشورش در منطقه پرمناقشه خاورمیانه را شدت بخشیده است.

او که در دو روز گذشته در بیروت بود تا گروه‌های سیاسی را برای رسیدن به تفاهمی برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور ترغیب کند، صبح امروز به بغداد سفر کرد.

او ساعتی پیش در کاخ ریاست‌جمهوری عراق نشست مشترکی با مصطفی‌ الکاظمی، نخست‌وزیر، برهم صالح، رئیس‌جمهور، محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق برگزار کرد. در این نشست، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشت.

پس از پایان این نشست مشترک، روسای جمهور عراق و فرانسه در یک نشست خبری شرکت کردند.

مکرون دخالت خارجی را مهم‌ترین چالش پیش‌ روی کشور عراق دانست و از حاکمان بغداد خواست تا زمینه را برای تثبیت حاکمیت ملی و مقابله با دخالت خارجی‌ها فراهم سازند.

او وضعیت کنونی عراق را سرنوشت‌ساز و مهم خواند و گفت که جنگ با داعش هنوز پایان نیافته است.

برهم صالح نیز گفت که عراق نمی خواهد به میدانی برای رقابت‌ها و اختلافات دیگر کشور‌ها باشد.

این نخستین سفر یک مقام ارشد خارجی به عراق پس از انتخاب مصطفی الکاظمی به نخست‌وزیری این کشور است.

مکرون شب گذشته و در جریان کنفرانس خبری‌اش اعلام کرد که روز چهارشنبه به بغداد خواهد رفت تا با همکاری سازمان ملل یک طرح ابتکاری برای تثبیت حاکمیت در عراق و پایان تنش‌های داخلی در این کشور ارائه دهد.

رئیس‌جمهور فرانسه امروز هم در کنفرانس خبری‌اش بر این موضوع تاکید کرد و گفت که طرح ابتکاری فرانسه به سران حکومت عراق ارائه شد و او منتظر است تا موافقت مقام های عراقی را جلب کند.  

دفتر ریاست‌جمهوری عراق صبح امروز با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی بدون اشاره به طرح ابتکاری امانوئل مکرون اعلام کرد که هدف از این سفر تقویت همکاری اقتصادی، فرهنگی و امنیتی میان عراق و فرانسه است.

برخی رسانه‌های عراقی نیز صبح امروز اعلام کردند که مکرون علاوه بر دیدار با مقام‌های رسمی، سفری کوتاه به نجف خواهد داشت و با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعه دیدار خواهد کرد.

بیشتر از جهان