محرومیت فدراسیون جهانی بوکس از المپیک ۲۰۲۰ توکیو

این فدراسیون سال‌ها است که درگیر مشکلات مالی و مدیریتی است

AFP

کمیته‌ بین‌المللی المپیک روز چهارشنبه پس از رأی‌گیری در نشست خود، ضمن تعلیق فدراسیون جهانی بوکس، آیبا، رسما مسئولیت انتخاب ورزشکاران و برگزاری مسابقات این رشته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را برعهده گرفت.

کمیته‌ بین‌المللی المپیک، به پیشنهاد هیئت مدیره‌ خود، به اتفاق آرا تصمیم گرفت فدراسیون جهانی بوکس را به دلیل موضوعات مالی و مدیریتی از المپیک ۲۰۲۰ توکیو اخراج کند و تا زمانی که این مسائل حل نشود، فعالیت این فدراسیون در تعلیق خواهد ماند.

آیبا سال‌ها است درگیر مشکلات مالی و مدیریتی است به طوری که ۱۶ میلیون دلار بدهی دارد و تنش جاری بر سر ریاست آن، این نهاد را از داخل دچار تفرقه کرده است.

«نناد لالوویچ» عضو صربستانی کمیته‌ بین‌المللی المپیک که سرپرستی تیم ویژه این کمیته برای ارتباط با آیبا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه با ارائه گزارشی انتقادی در جلسه این نهاد اعلام کرد که بدهی‌های آیبا می‌تواند به ۲۹ میلیون دلار افزایش یابد.

او اضافه کرد که آیبا نتوانسته است اصلاحات لازم را در رأس این فدراسیون انجام دهد.

غفور رحیموف، رئیس فدراسیون جهانی بوکس، در ماه مارس سال جاری به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، سمت خود را تعلیق کرد. علت قرارگرفتن او در این لیست، «حمایت مادی» او از یک سازمان تبهکاری عنوان شده که البته مرد ازبک آن را به شدت رد می‌کند.

قرارگرفتن رحیموف در لیست تحریم به شدت به کمیته‌ بین‌المللی المپیک آسیب وارد کرده است، اگرچه محمد مستاسن به طور موقت جانشین او شده است.

او می‌گوید: «این موضوع کمیته‌ بین‌المللی المپیک و شرکای تجاری آن را با خطرات حیثیتی، حقوقی و مالی غیر قابل قبول مواجه می‌کند».

لالوویچ می‌گوید این بدهی بدین معنا است که بودجه و درآمد آیبا برای پیشرفت این ورزش و ورزشکاران هزینه نشده و مشکلات مربوط به داوری همچنان گریبان‌گیر این فدراسیون است.

آیبا برای تأمین بودجه خود در فاصله بین مسابقات تا حد زیادی به درآمد بازی های المپیک وابسته است، و به همین دلیل پس از محروم شدن از المپیک عذر اعضای خود را خواسته است. هیئت مدیره‌ این ورزش روز پنج‌شنبه در جلسه‌ کمیته‌ اجرایی خود، این تصمیم کمیته‌ جهانی المپیک را بررسی خواهد کرد.

موریناری واتانابه، عضو ژاپنی فدراسیون جهانی بوکس و رئیس فدراسیون جهانی ژیمناستیک، سرپرستی تیم ویژه سازماندهی ورزشکارهای انتخاب شده و مسابقات این ورزش در بازی‌های توکیو را به عهده خواهد داشت.

رویترز

© The Independent

بیشتر از ورزش