افغانستان در یک قدمی آغاز مذاکرات صلح

هیات مقدماتی دولت افغانستان برای زمینه‌سازی مذاکرات وارد قطر شد

ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان پس از امضاء توافقنامه با آمریکا در دوحه، ۲۹ فوریه ۲۰۲۰-Giuseppe CACACE / AFP

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تایید کرد که دولت افغانستان آزادی زندانیان طالبان را از سرگرفته است.

او روز سه شنبه به آژانس خبری فرانسه گفت: ‌«زندانیان ما آزاد شده‌اند و ما این را گام مثبتی برای زمینه سازی شروع مذاکرات بین‌الافغانی می‌دانیم.»

طالبان شروع گفتگوهای سرنوشت‌ساز بین‌الافغانی را به آزادی همه  پنج هزار زندانی خود مشروط کرده است.

این مذاکرات قرار بود در دهم ماه مارس شروع شود، اما ماه‌ها طول کشید تا دولت افغانستان روند آزادی زندانیان را به دقت و کندی پیش ببرد و در آخر هم رهایی ۳۲۰ زندانی «خطرناک» طالبان به آزادی ۳۰ کوماندوی افغان وابسته دانست.

حالا مقام‌های طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که از دوشنبه این هفته ۲۰۰ زندانی طالبان آزاد شده‌اند و در مقابل آن، شورشیان ۴ کوماندوی افغان را آزاد کرده اند و دو کوماندوی دیگر نیز امروز (چهارشنبه) آزاد خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح نیز بدون اشاره به آزادی زندانیان طالبان می‌گوید:‌ «تلاش‌های ممتد دولت افغانستان باعث برداشتن تمام موانع و بهانه ها از سر راه روند صلح گردیده و ما را در نزدیکترین فاصله زمانی با شروع مذاکرات مستقیم جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان قرار داده است.»

این بن‌بست پس از آن می‌شکند که رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، خواهان شروع بدون تاخیر مذاکرات بین‌الافغانی شد.

آقای اوبراین در صفحه توییترش نوشت که «آمریکا از افغانستان دموکراتیک و متحدی پشتیبانی می‌کند که دوباره مکانی برای تروریسم بین‌المللی نباشد».

آمریکا در ماه فوریه امسال با طالبان توافقنامه صلح امضاء کرد که بر مبنی آن پنج هزار زندانی طالبان و هزار زندانی دولت افغانستان آزاد شده‌اند. طالبان همچنان متعهد می شود که در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت و رابطه اش را با تروریسم بین‌المللی قطع کند. آمریکا در عوض به خروج زمانبندی‌شده و تدریجی نیروهای خود از افغانستان متعهد شده است. دو طرف تاکنون به‌صورت کلی به تعهدات خود وفادار مانده اند.

پیشتر فرانسه و استرالیا نیز با رهایی تعدادی از زندانیان طالبان که در کشتن سربازان آنها دست داشتند، ابراز مخالفت کرده بودند.

آزادی این زندانیان نگرانی‌های سازمان‌های حقوق بشری را نیز برانگیخته است.

اما دولت افغانستان با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در ماه گذشته تاکید کرد که رسیدن به صلح بهایی دارد که باید پرداخته شود.

از سوی دیگر، منابع خبری گزارش داده‌اند که تیم مقدماتی هیات مذاکره کننده افغانستان وارد قطر شده است. این تیم با بررسی مکان مذاکرات و گفتگوها با مقام‌های قطری زمینه سفر ۲‍۱ عضو هیات مذاکره کننده را فراهم می کند.

با توجه به شرایط کنونی انتظار می‌رود مذاکرات تاریخی صلح افغانستان در هفته جاری در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.

بیشتر از