طعنه معاون وزیر کشور به حسن روحانی در مورد حوادث آبان‌ماه

«کسانی که می‌گویند روز جمعه از اجرای طرح گرانی بنزین خبردار شدیم، از قبل مطلع بودند»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت که مقامات و دستگاه‌هایی که مدعی بی‌خبری از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بوده‌اند، از قبل در جریان زمان اجرای آن قرار داشته‌اند.

او تلویحاً این مقامات را به دروغ‌گویی متهم کرد: « تمام کسانی که می‌گویند نمی‌دانستیم و روز جمعه فهمیدیم ما با سند می‌گویم کِی و چه ساعتی و توسط چه کسی از موضوع باخبر شده‌اند.»

آقای ذوالفقاری در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت که دولت روحانی علاوه بر بنزین، قصد سهمیه‌بندی و گران کردن قیمت گازوئیل هم داشت که پس از مخالفت او و همکارانش منتفی شد.

مهم‌ترین چهره سیاسی که پس از افزایش قیمت بنزین و شعله‌‌ور شدن اعتراضات سراسری اعلام کرد از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بی‌خبر بوده و صبح جمعه خبردار شده، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران است.

آقای روحانی در هفته نخست آذرماه و پس از سرکوب خونین اعتراضات آبان‌ماه، در تبریز گفت: «من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آن‌ها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.»

اعتراضات سراسری به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در بامداد روز ۲۴ آبان، با برخورد شدید نیروهای نظامی و امنیتی مواجه شد. مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله، وزیر کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و همچنین رئیس دفتر روحانی، کشته‌شدن ۲۳۰ نفر در این اعتراضات را تائید کرده‌اند.

در مقابل، عفو بین‌الملل پرونده ۳۰۴ نفر از کشته‌شده‌ها را مستند کرده و گفته که تعداد کشته‌ها بیش از این مقدار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه آمریکا و خبرگزاری رویترز نیز شمار مردمی که به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شدند را ۱۵۰۰ نفر تخمین زده‌اند.

علاوه بر حسن روحانی، گروهی از نمایندگان مجلس دهم نیز پس از آغاز اعتراض‌ها اعلام کردند که از افزایش قیمت بنزین و زمان اجرای آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

مجلس ایران در روز شنبه ۲۵ آبان سه طرح دو و سه فوریتی برای بازگرداندن قیمت بنزین به هزار تومان در هر لیتر، تهیه کرد که با مخالفت علی خامنه‌ای در روز یکشنبه مواجه شد.

این طرح‌ها پس از اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی و حمایتش از تصمیم دولت، کنار گذاشته شد.

بیشتر از