امارات به دنبال تحقق رؤیای کشاورزی کویری

تحلیل فایننشال تایمز از فصل تازه تجارت اسرائیل و امارات متحده عربی

کشاورز اماراتی در دوبی، آناناس پرورش می‌دهد- KARIM SAHIB / AFP

به نوشته فایننشال تایمز، ابوظبی در نظر دارد با ورود به حوزه‌ای که اسرائیل در آن سردمدار است، امارات را به مرکز فناوری کشاورزی تبدیل کند.

فایننشال تایمز در مطلبی با عنوان «امید تجارت اسرائیل برای باز کردن یک فصل تازه در امارات» از «گیل فایلر»، مدیر بانک جورجیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، نقل کرده است: «سرمایه‌گذاران خلیج‌فارس به دنبال شکل‌دادن سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های اسرائیلی در بخش‌های فناوری کشاورزی، شامل سامانه‌های هیدروپونیک هستند که امکان می‌دهد تقریباً همه سبزیجات و میوه‌ها در کویر رشد کنند. »

آقای فایلر که به‌تازگی برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اسرائیل به ریاض رفته، افزود که شرکت‌های سعودی هم تمایل دارند از این گشایش استفاده کنند.

این مطلب با اشاره به توقف پنج‌دقیقه‌ای پروازهای اسرائیل به امارات متحده عربی در فرودگاه شرم‌الشیخ مصر، که به دلیل نبود توافقنامه میان اسرائیل و امارات صورت می‌گیرد، آورده است که در ماه‌های اخیر، با سرعت گرفتن قرارداد دو کشور، دیگری نیازی به این «توقف دیپلماتیک» نبود. هواپیماها بر فراز فرودگاه دور می‌زنند و به سمت شرق می‌روند و از حریم هوایی عربستان، عازم به دوبی و ابوظبی می‌شوند.

امروز، دوشنبه، ۱۰ شهریور، یک جت اسرائیلی و مقام‌های دولت آمریکا با نخستین پرواز تجاری از این کشور یهودی به امارات متحده عربی می‌روند.

یک دیپلمات ارشد اسرائیلی در این باره می‌گوید: «آرام آرام.... آن‌ها در سال ۱۹۷۱ [زمان تأسیس امارات] تلفن‌های ما را جواب نمی‌دادند. حالا اجازه بدهید راه رفتن را یاد بگیریم، بعد می‌توانیم یکدیگر را در آغوش بگیریم و برقصیم.»

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجه می‌گوید: «کارهای بسیاری هست که باید انجام داد. ما کارهای بسیاری را در برنامه داریم و این کارها با سرعت خوبی پیش می‌رود.»

آقای قرقاش اظهار داشته است که امارات منافع ملموس‌تری دارد؛ کشاورزی کویری که اسرائیل سردمدار این حوزه است و فناوری پزشکی.

یکی از واسطه‌های تجاری به فایننشال تایمز گفته که یکی از مهم‌ترین انتظاراتش، شرکت در مناقصه مزرعه خورشیدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی پیش از این قرارداد هم سرمایه‌گذاران متمول حاشیه خلیج‌فارس، از طریق شرکت‌های حقوقی اسرائیلی، سرمایه خود را به استارت‌آپ‌های در حال رشد اسرائیلی مربوط به امنیت، رسانه، فناوری نرم‌افزار خدمات بانکی و مالی وارد می‌کردند.

در این زمینه هیچ آمار رسمی وجود ندارد اما موسسه تونی بلر در امور تغییر خاورمیانه برآورد کرده که تجارت میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از جمله امارات در سال ۲۰۱۹ احتمالاً به یک میلیارد دلار رسید. این تجارت بیشتر از طریق شرکت‌های فرعی در اروپا یا مناطق دیگر انجام شده ‌است.

این مبلغ غیر از صدها میلیون دلاری است که گفته می‌شود ناشی از قرارداد سالیانه شرکت‌های امنیتی اسرائیل عربستان سعودی، امارات و بحرین است.

بیشتر از جهان