انتقاد شدید نماینده بلوچستان از دولت در مجلس شورای اسلامی

«روسای جمهوری به سیستان و بلوچستان به دید قلک رای نگاه می‌کنند»

طی ماه‌های اخیر ۲۴ کودک در سیستان و بلوچستان جان خود را به دلیل غرق شدن در رودخانه یا هوتک‌ها از دست داده‌اند.- عکس از قدس‌آنلاین 

حسین‌علی شهریاری، نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از نگاه مسئولان کشور به این استان محروم و بحران‌های زیاد موجود در آن و با اشاره به حل نشدن مشکل آب استان در دولت‌های مختلف، گفت: «فقط در زمان انتخابات می‌آیند و وعده و وعید می‌دهند. بعد از انتخابات دوباره سیستان و بلوچستان را فراموش می‌کنند تا انتخابات بعدی.»

این نماینده مجلس افزود: «روسای جمهوری به سیستان و بلوچستان به دید قلک رای نگاه می‌کنند.»

به گفته حسین‌علی شهریاری، «دولتمردان استان سیستان و بلوچستان را چندان جدی نگرفتند. همیشه گفته‌ام که سیستان و بلوچستان استانی بی‌صاحب است. یعنی نه در دولت و نه در حاکمیت کسی را ندارد که در زمان تقسیم غنائم به فکر این استان باشند.»

به گزارش رکنا، شهریاری با اشاره به این که دولت‌ها به فکر سیستان و بلوچستان نیستند، گفت: «رهبر نظام هر چند وقت یک بار به دولت هشدار می‌دهد که به سیستان و بلوچستان رسیدگی شود. یک بار هم رهبری برای آبیاری قطره‌ای سیستان ۸۰ میلیون دلار اختصاص دادند و برای راه‌آهن چابهار ۳۰۰ میلیون دلار اختصاص دادند.»

شهریاری در توضیح مشکلات دیگر سیستان و بلوچستان نیز افزود: « برخلاف گفته رئیس جمهوری که ۹۹ درصد کشور گاز دارند، از نظر گازرسانی استان ما آخرین استان کشور است و بسیاری از شهرهای ما گاز ندارند.»

او با اشاره به مشکل جدی آب در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: «کل استان دچار مشکل خشکسالی است. در زاهدان هم مشکل جدی آب داریم و متاسفانه دولت‌ها نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین‌علی شهریاری در پیوند با پیشینه مسئله «هوتک‌ها» در سیستان و بلوچستان توضیح داد: «در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی و زمانی که بنده رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودم، هوتک‌ها را به میرزاده، معاون اجرایی وقت، واعظ مهدوی و دکتر سمنانیان نشان دادم. ولی متاسفانه در تمام این سال‌ها مشکل حل نشده است و مردم مجبور هستند به علت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی، از این آب استفاده کنند.»

هوتک یا برکه‌های آب، گودال‌هایی سطحی هستند که آب باران در آنها جمع می‌شود و یک سال طول می‌کشد تا تبخیر شود. این هوتک‌ها محل‌هایی هستند که حیوانات زیادی آب آشامیدنی خود را از آنجا تامین می‌کنند و اجبار کودکان برای برداشت آب از این نقاط در نبود آب لوله‌کشی، باعث آسیب‌های جدی به سلامتی و بهداشت، و حتی منجر به مرگ کودکان این مناطق ایران می‌شود.

در هفته‌های گذشته اخباری منتشر شد مبنی براین که شش کودک ۲ تا ۸ ساله در هوتک‌ها و رودخانه‌های منطقه سیستان و بلوچستان غرق شده‌‌اند. 

به گفته مردم محلی، طی ماه‌های اخیر ۲۴ کودک در سیستان و بلوچستان جان خود را به دلیل غرق شدن در رودخانه یا هوتک‌ها از دست داده‌اند.

عقرب‌گزیدگی، حمله گاندوها یا تمساح‌های پوزه‌کوتاه و نیز غرق شدن در رودخانه، از عمده دلایل آسیب دیدن کودکان بلوچ طی سال‌های اخیر در این منطقه از جنوب ایران بوده است.

براساس آمار رسمی، مردم منطقه مجبور به استفاده از بیش از دو هزار هوتک برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری هستند. 

بیشتر از