بلاروس؛ خبرنگاران رسانه‌های غربی دستگیر و اخراج شدند

در جریان اعتراضات، ده‌ها روزنامه‌نگار مورد ضرب و شتم قرار گرفتند

در ۲۰ روزی که از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، مقامات بلاروس  مانع فعالیت خبرنگاران شده‌اند- TUT.BY / AFP

با بالا گرفتن نامنتظره تنش‌ها، روز شنبه بلاروس اعتبارنامه خبرنگاران محلی را که برای رسانه‌های غربی فعالیت می‌کردند، باطل کرد.

این اقدام بر ده‌ها روزنامه‌نگار از سازمان‌های مختلف، از جمله بی‌بی‌سی، رویترز، رادیو آزادی، آژانس خبری فرانسه و آسوشیتدپرس تاثیر گذاشته است.

این تصمیم بعد از چندین بازداشت طی هفته گذشته اتخاذ شد که همه آنها حاکی از آن است که رژیم الکساندر لوکاشنکو با جدیت در پی بازیابی قدرت و کنترل مجدد امور است.

روز جمعه، کارمندان شبکه‌ای تلویزیونی که برای رسانه آلمانی ای‌آردی کار می‌کردند، بازداشت شدند. آنها شب را در بازداشتگاه پلیس سپری کردند و روز بعد از کشور اخراج شدند.

ظرف ۲۰ روزی که از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز می‌گذرد، بلاروس تمام سعی خود را برای ایجاد مانع در فعالیت خبرنگاران به کار گرفته است.

در روزهای آغازین، ده‌ها روزنامه‌نگار مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، بازداشت شدند و در شرایط مخوف زندانی شدند. مدارکی وجود داشت که نشان می‌داد بعضی از آن روزنامه‌نگاران از روی عمد و مستقیما هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفته بودند.

به اکثر رسانه‌های خارجی اجازه فعالیت در کشور داده نشد، اما ایندیپندنت یکی از موارد استثنائی بود. بسیاری از خبرنگاران تصمیم گرفتند به هر صورت به این کشور مسافرت کنند، اما فعالیت تحت پوشش و مخفیانه ممکن است خطرات شدیدی نیز به همراه داشته باشد.

تصمیم روز شنبه که قبل از راهپیمایی عظیمی که برای یکشنبه برنامه‌ریزی شده اتخاذ شد، با زنجیره‌ای از تماس‌های تلفنی در صبح آن روز به خبرنگاران اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاتیانا ملنیچوک از بی‌بی‌سی به رسانه‌های محلی گفت: «از وزارت امور خارجه با من تماس گرفتند و گفتند بنا به تصمیم کمیته امنیت اطلاعات دولت، تمام اعتبارنامه‌ها باطل شده‌اند. وقتی از آن‌ها پرسیدم متهم به ارتکاب چه کاری هستم، به من گفته شد که فقط اجازه دارند اطلاعات مذکور را انتقال دهند.»

این ممنوعیت شامل خبرنگاران روسی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی نمی‌شود که در بلاروس با مزیت ویژه‌ای به کار و فعالیت مشغول هستند.

خبرنگارانی که برای شبکه خبری آرتی  کار می‌کردند که بودجه‌اش از کرملین تامین می‌شود، بعد از بازداشت در روز پنجشنبه بلافاصله آزاد شدند، در حالی که همکاران آن‌ها از سایر آژانس‌های خبری ساعت‌ها در بازداشت به انتظار نشستند.

© The Independent

بیشتر از جهان