واکنش قهرمان تنیس به استقبال از موضع‌گیریش در راه عدالت نژادی

نائومی اوزاکا از قدرت جایگاهش شگفت‌زده شده و می‌گوید که فکر می‌کرده فقط چهار بازیکن بزرگ تنیس چنین قدرتی داشته ‌باشند

نائومی اوزاکا بازیکن ۲۲ ساله ژاپنی -Matthew Stockman/Getty Images/AFP

نائومی اوزاکا روز جمعه گفت که هرگز فکر نمی‌کرده تقاضایش برای عدالت نژادی تا این حد توجه همگان را به او جلب کند. او تاکید کرد که نمی‌خواهد برای موضع‌گیری که به توقف یک روزه رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا در نیویورک منجر شد، شجاع خوانده شود.

این بازیکن ۲۲ ساله ژاپنی در ابتدا گفته ‌بود که در رقابت نیمه‌نهایی روز پنج‌شنبه خود شرکت نمی‌کند تا در پی شلیک هفته گذشته پلیس به مرد سیاهپوستی به نام جیکوب بلیک، در ایالت ویسکانسین جرقه گفت‌وگو درباره تبعیض نژادی را بزند.

پس از این تصمیم اوزاکا، رقابت‌های آن روز از سوی مقام‌های رسمی تعلیق شد. روز جمعه، اوزاکا با پیراهنی در مسابقه نیمه‌نهایی حاضر شد که روی آن تصویری از یک مشت گره‌کرده و کلمه «زندگی سیاهان مهم است» نقش بسته ‌بود.

اوزاکا گفت که موضع‌گیری او بیشتر با هدف دریافت واکنش از نام‌های بزرگ ورزش تنیس، هم‌چون راجر فدرر، رافائل نادال، نواک جوکوویچ و سِرینا ویلیامز رخ داد.

این بازیکن تنیس اظهارداشت: «این به طور حتم کمی چشم‌ها را باز می‌کند، اما به شیوه‌ای عجیب؛ چون قبلا فکر می‌کردم که فقط سه نام بزرگ و سرینا چنین قدرتی دارند.»

او این صحبت‌ها را در حالی گفت که به مرحله نهایی رقابت فینال تنیس غرب و جنوب رسیده ‌بود. این بازیکن به دلیل آسیب‌دیدگی از رقابت نهایی انصراف داد.

اوزاکا اظهارداشت: «در عین حال، من این واقعیت را هم در نظر دارم که شاید انجمن تنیس زنان (WTA) و انجمن تنیس حرفه‌ای‌ (ATP) می‌خواستند کاری انجام دهند اما نیازمند حرکتی از سوی یکی از بازیکنان بودند. خب، شاید من به نوعی نقش همان بازیکن را ایفا کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیکن تنیس گفت که در جریان توقف حدود پنج‌ماهه ورزش به دلیل همه‌گیری کرونا به خودش قول داده که در آینده از بیان آن‌چه در ذهنش می‌گذرد خجالت نکشد.

اوزاکا ادامه داد: «در دوران قرنطینه، مهم‌ترین چیزی که به آن فکر می‌کردم این بود که وقتی از این شرایط خارج شدم، می‌خواهم به عنوان یک انسان رشد کنم و نمی‌خواهم افسوس‌های بسیاری را با خود حمل کنم.»

او گفت: «نمی‌دانم که این یک حباب است یا لحظه‌ای خاص که جرقه اعتراض را در من زد، اما احساس می‌کنم که از مدتی پیش، این احساس در حال شکل گرفتن بوده ‌است.»

اوزاکا پس از پست کردن اطلاعیه‌اش در روز چهارشنبه گفت که کمی ترسیده بوده و باید تلفنش را خاموش می‌کرده چون از دیدن بحث‌های دیگران درباره خودش عصبی می‌شده ‌است.

او افزود: «من فکر نمی‌کنم که آدم شجاعی هستم. فقط احساس می‌کنم کاری را که باید می‌کردم انجام دادم.»

این بازیکن تنیس ادامه داد: «صادقانه بگویم، وقتی مردم درباره شجاعت یا این چیزها حرف می‌زنند من واقعا احساس نمی‌کنم درباره خودم صادق باشد. من فقط این طور احساس کردم – یک حس معمول نبود، اما این چیزی است که قرار است من در این لحظه باشم.»

© Reuters

بیشتر از ورزش