دولت ترامپ گزارش به کنگره درباره امنیت انتخابات را متوقف کرد

دموکرات‌ها این اقدام را شانه ‌خالی کردن از مسئولیت‌ قانونی اطلاع‌رسانی به کنگره می‌دانند

دموکرات‌ها بار دیگر بر موضوع تلاش‌های خارجی برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ و سال جاری تاکید کردند- MANDEL NGAN / AFP

مقام‌های ارشد امنیتی ایالات ‌متحده روز شنبه به قانونگذاران آمریکا خبر دادند که گزارش‌های حضوری درباره امنیت انتخابات را لغو می‌کنند چون از کمیته‌های کنگره اطلاعاتی به خارج درز کرده ‌است.

این اطلاع‌رسانی موجب شد که دموکرات‌ها بار دیگر بر موضوع تلاش‌های خارجی برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ و سال جاری تاکید کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان رتکلیف، مدیر جدید اطلاعات ملی رئیس‌جمهور ترامپ، روز جمعه به اعضای مجلس نمایندگان و سنا اطلاع داد که این دفتر به‌جای گزارش‌های شفاهی، گزارش‌های نوشتاری ارسال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام که با نزدیک شدن به انتخابات سوم نوامبر صورت گرفته، امکان تاکید قانونگذاران بر جزئیات را کمتر می‌کند.

یک مقام دفتر رتکلیف که نخواست نامش فاش شود، گفت که این دفتر نگران افشای غیرمجاز اطلاعات حساس پس از گزارش‌های اخیر بوده ‌است.

نانسی پلوسی، رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا، و آدام شیف، رئیس کمیته امنیت مجلس، با این اقدام مخالفت کرده و در بیانیه‌ای اظهار داشتند: «این شانه‌ خالی کردن از مسئولیت‌های قانونی اطلاع‌رسانی به کنگره، شوک‌برانگیز است. این اقدام خیانت به حق عموم است. مردم حق دارند بدانند که چطور قدرت‌های خارجی تلاش می‌کنند دموکراسی ما را از درون خراب کنند.»

دفتر رتکلیف پیشنهاد داده بود که ماه آینده گزارش‌های حضوری را برای گروه‌های نظارتی مجالس نمایندگان و کنگره برگزار کند. به گفته یک مقام کمیته نمایندگان، پس از مطرح شدن نگرانی‌ها درباره درز اطلاعات، این پیشنهاد لغو شد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس موقت کمیته اطلاعات سنا، در بیانیه‌ای اواخر روز شنبه گفت که رتکلیف در گفت‌وگو با او اطمینان داده که «بی ‌چون و چرا» تعهدات مربوط به اطلاع‌رسانی به اعضای کنگره را اجرا می‌کند.

رتکلیف در این گفت‌وگو اظهار داشته که کمیته اطلاعات سنا گزارش‌های مربوطه درباره موضوعات نظارتی مربوط به انتخابات را هم‌چنان دریافت می‌کند.

مارک مدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید هم در سفری به تگزاس به خبرنگاران گفت که رتکلیف «در نهایت گزارش‌های کامل را، نه شفاهی، اما به صورت کامل ارائه می‌دهد.»

دفتر رئیس اطلاعات ملی در ماه جاری اظهار داشت که روسیه، که یک کارزار هک برای اثرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ به نفع ترامپ راه‌ا‌ندازی کرده‌ بود، سعی داشته جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را بدنام کند.

این دفتر همچنین اعلام کرد که چین و ایران امیدوارند ترامپ دوباره انتخاب نشود.

بیشتر از جهان