تلاش بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از توقیف ۱.۷ میلیارد دلار در لوکزامبورگ

واشنگتن، در تحقیقات خود، کلیراستریم را به عنوان ناقض تحریم‌های ایران هدف قرار داده است

ساختمان بانک مرکزی در تهران- عکس از علیرضا خضرایی خبرگزاری ایلنا

بانک مرکزی ایران روز شنبه اعلام کرد که برای مقابله با دادخواستی که توسط طلبکاران در دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا مطرح شده، خواستار استرداد دارایی خود به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار است. این پول هم اکنون توسط موسسه «کلیراستریم» متعلق به بورس آلمان نگهداری می‌شود.

شرکت بورس اوراق بهادار آلمان در این رابطه اعلام کرد: «برخی از طلبکاران ایران با طرح شکایتی در دادگاه نیویورک خواستار تحویل دارایی‌های بانک مرکزی ایران در کلیراستریم شده‌اند. این موسسه ادعاهای مطرح شده را بی‌اساس می‌داند.»

امیرحسین طیبی فرد، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در این رابطه گفت: «پس از شکست‌های مکرر قضایی در لوکزامبورگ، دادستان‌های آمریکایی به دنبال پیگرد قانونی علیه کلیراستریم هستند. ما نیز در حال انجام یک روند قانونی جدی برای مقابله با این اقدامات هستیم.»

مقامات آمریكا مدت‌هاست که کلیراستریم را به دلیل نقض قوانین مربوط با پولشویی و مجازات‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران هدف قرار داده‌اند.

نقض تحریم‌های ایران

خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، «کلیراستریم» به عنوان مجموعه فعال در بازار بورس آلمان ۱۵۲ میلیون دلار بابت شکایات صورت گرفته از حکومت ایران، به آمریکا پرداخت خواهد کرد. این شرکت متهم شده که علیرغم تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، امکان دسترسی تهران به ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های خود در آمریکا را فراهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری در بیانیه خود گفته که کلیراستریم علیرغم دریافت اخطارهای متعدد از طرف مقامات ایالات متحده، در سال ۲۰۰۸ بخشی از اموال مورد اختلاف را به بانکی اروپایی منتقل کرده و به ایران اجازه داده تا به آن دسترسی داشته باشد.

موسسه کلیراستریم که متعلق به بورس آلمان است، در ماه نوامبر به دلیل انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران به خارج از ایالات متحده، مبلغی در حدود ۱۵۲ میلیون دلار بابت جریمه به آمریکا پرداخت کرد. این پول قرار است بابت غرامت به خانواده قربانیان سربازان آمریکایی کشته شده توسط ایران در حمله سال ۱۹۸۳ در بیروت، پرداخت شود.

پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر

بنا به گفته نیویورک تایمز، یک قاضی لوکزامبورگی در سال ۲۰۱۶ و به درخواست وکیل قربانیان ۱۱ سپتامبر، تصمیم گرفت تا دارایی‌های ایران در کلیراستریم را مسدود کند تا به دست شاکیان برسد.

به گفته این روزنامه آمریکایی، قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر موفق شدند که جرج دانیلز قاضی فدرال را قانع کنند که بپذیرد ایران در حملات ۱۱ سپتامبر از القاعده حمایت کرده است. این قاضی آمریکایی در سال ۲۰۱۲ ایران را به پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار غرامت به قربانیان این حملات محکوم کرد.

وکیل قربانیان ابراز خوشحالی کرد که ایالات متحده مدارک کافی برای دست داشتن ایران در این حملات را به دست آورده است. ایران بارها هر گونه دست داشتن در این حملات یا ارتباط با القاعده در این زمینه را رد کرده است. 

بیشتر از