چالش طوفان‌های شدید برای صنعت نفت در ایالات متحده

طوفان‌ها می‌توانند برای روند شکننده بهبود بازار تقاضا یک چالش باشند

پالایشگاه بندر آرتور در تگزاس- ۲۸ اوت ۲۰۲۰- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

صنعت نفت در ایالات متحده خود را برای آنچه به اعتقاد کارشناسان فصل طوفان‌های شدید و استثنایی است آماده می‌کند. در هفته‌ای که گذشت، خلیج مکزیک با دو طوفان شدید و تندباد متوالی «مارکو» و بعد از آن «لورا» دست به گریبان بود که در روز۲۷‌ام اوت با بادهایی به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت موجب ریزش زمین شد. این طوفان‌ها به قلب عملیات استخراج نفت و گاز آمریکا زده و زنجیره تولید، پالایش و صدور را مختل کرده است. هم اکنون قابلیت پالایش بیش از سه میلیون بشکه در روز از خط خارج شده و عرضه روزانه حدود دو میلیون بشکه هم مختل شده است.

اختلال در خلیج مکزیک

بنا به گزارش اداره ایمنی و مقررات محیط زیست آمریکا (بی‌اس‌ای‌ای)، شرکت‌های نفت و گاز ۴۶.۵ درصد از ۶۴۳ سکوهای استخراج را تخلیه و ۹۱ درصد دکل‌ها را به خاطر طوفان‌های لورا و مارکو در خلیج مکزیک تعطیل کرده‌اند. (دکل‌ها تاسیساتی برای استخراج از چاه‌های نفتی هستند که متحرک بوده و می‌توان آن‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرد. این دکل‌ها با سکوهای معمول که تا زمان پایان پروژه استخراج به جای خود می‌مانند متفاوت است).

بدین صورت «بی‌اس‌ای‌ای» برآورد می‌کند که بیش از ۸۰ درصد تولیدات نفتی (حدود ۱.۵۵۸ میلیون بشکه در روز) در خلیج مکزیک متوقف شده است. جزیان تولید بیش از ۶۰ درصد گاز طبیعی این منطقه نیز (حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب در روز) تعطیل شده است.

طوفان به تاسیسات صادرات سوخت از جمله بزرگ‌ترین ترمینال صدور گاز مایع آمریکا (تاسیسات چینیِره در سابین پاس) و عملیات دریایی هم لطمه زده است. این امر در الگوی صادرات و معاملات در خلیج مکزیک در هفته‌های آینده و با توجه به احتمال طوفان‌ها بیشتر حتی ماه‌های آینده اختلال ایجاد خواهد کرد. ایالات متحده روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت خام و پنج میلیون بشکه نفت پالایش شده صادر می‌کند.

توقف ظرفیت پالایش روزانه سه میلیون بشکه نفت همچنین شامل دو پالایشگاه عمده آمریکاست: تاسیسات «موتیوا» با ظرفیت پالایش نفت ۶۳۰ هزار بشکه در روز و پالایشگاه «سیتگوُ» با ظرفیت ۴۲۵ بشکه در روز.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز میزان خساراتی که طوفان به تاسیسات نفت و گاز زده مشخص نشده است، زیرا باید برای ارزیابی آن تا آرام شدن طوفان صبر کرد. تولیدات نفت و گاز از تاسیساتی که خسارت ندیده‌اند را می‌توان ظرف چند روز به سطح عادی رساند اما تاسیسات لطمه خورده برای از سر گرفتن تولید به فرصت بیشتری نیازمندند. معمولا تاسیسات استخراج دریایی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند باد و هوای نامساعد را تحمل کنند. به همین دلیل انتظار نمی‌رود جز تعطیل موقت عملیات در طول طوفان خود سکوها لطمه چندانی دیده باشند. کارشناسان معتقدند که تا دو هفته دیگر که طوفان بگذرد، تولید روزانه میان ۵۰۰ هزار تا دو میلیون بشکه نفت مختل خواهد شد.   

پیامد اوضاع جاری بر بهای نفت

هرچند در جریان طوفان بهای نفت افزایش یافت،‌ واکنش کلی بازار به گونه‌ای چشمگیر کوتاه‌مدت و اندک بود. بهای هر بشکه نفت برنت به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسید و پیش از افت قیمت آن به بشکه‌ای ۴۳ دلار، در بشکه‌ای ۴۶ دلار تثبیت شد.  نفت «اینترمیدیت تگزاس» قدری بالاتر از معمول از بشکه‌ای ۴۲.۵۰ دلار به بشکه‌ای ۴۳ دلار معامله شد.  واکنش آرام بازار عمدتا به خاطر ادامه نگرانی‌ها در مورد میزان تقاضا با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا بوده هرچند باید گفت که طوفان خود تاثیری منفی بر میزان تقاضا برای سوخت داشته است.

انتظار می‌رود در آینده که صنایع نفت و گاز با طوفان های بیشتری دست و پنجه نرم کنند قیمت کالاهایی چون بنزین دستخوش نوسانات بیشتری شوند.

در اوایل ماه اوت اداره ملی هواشناسی و اقیانوس‌های آمریکا (ان او ای ای) احتمال اختلالات ناشی از تحولات برخاسته از اقیانوس آتلانتیک را برای باقیمانده فصل تابستان به نحو چشمگیری افزایش داد. این نهاد پیش‌بینی کرده که در این مدت باید انتظار تعداد ۱۹ تا ۲۵ طوفان را داشت که ۷ تا ۱۱ مورد آن به تندباد تبدیل شده که سه تا شش جبهه آن شدید خواهد بود.

مشکل می‌توان پیش‌بینی کرد این طوفان‌ها در چه مسیری بهای نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از یک سو، آن‌ها می‌توانند با ایجاد اختلال در تولید و صدور نفت آمریکا قیمت‌ها را بالا ببرند. این به ویژه در مورد نفت پایه برنت اروپا صدق می‌کند اگر آمریکا برای جبران کمبودهایش ناچار از وارد کردن مقادیر بیشتری نفت شود. از سوی دیگر، طوفان‌ها می‌توانند برای روند شکننده بهبود بازار تقاضا یک چالش باشند اگر مراکز عمده تقاضا را هدف گرفته و تاثیری منفی بر قیمت‌ها داشته باشند.

بیشتر از اقتصاد