هواپیمای برقی با باتری تسلا؟ سه سال صبر کنید

ایلان ماسک قبلا پیش بینی کرده بود که باتری‌های تسلا حداقل پنج سال دیگر در هواپیما به کار خواهد رفت

ایلان ماسک، رئیس موسسه تسلا-DAVID MCNEW / AFP

ایلان ماسک می‌گوید پیشرفت در تولید باتری می‌تواند تا سه سال دیگر پروازهای تجارتی الکتریکی را ممکن کند. 

رئیس موسسه تسلا این پیش‌بینی را دو هفته پس از انتشار یک گزارش پژوهشی این کارخانه تولید خودروی الکتریکی در مورد جزئیات نسل آینده و پیشرفت باتری‌های الکتریکی اتومبیل مطرح کرد.  

به نظر می‌رسد نقطه عطف در تولید باتری‌های پیشرفته ماسک را ترغیب کرده که در پیش‌بینی‌های سال گذشته‌اش تجدید نظر کند. او گفته بود دست کم پنج سال طول می‌کشد تا قابلیت باتری‌های تجارتی به ۴۰۰ وات بر کیلوگرم در ساعت (یک میلیون و ۴۴۰ هزار کیلو ژول) برسد که برای پرواز هواپیما لازم است. 

او در توییتی نوشت: «۴۰۰ وات در ساعت بر کیلوگرم همراه با تداوم عمر باتری که تولید انبوه شود (نه تنها در آزمایشگاه) احتمالا ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.»

در حال حاضر چندین شرکت روی هواپیماهایی که از خود دی اکسید کربن تولید نکنند، کار می‌کنند اما تسلا هنوز خود را به تولید چنین هواپیماهایی متعهد نکرده است. 

ماسک چند بار نسبت به چنین پروژه‌ای اظهارعلاقه کرده و حتی در سال ۲۰۱۰ در یک صحنه گذرا در فیلم «مرد آهنی ۲» گفت: «فکر یک جت الکتریکی را دارم.» 

ماسک در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۶ افشاء کرد که نمونه طرح هواپیمایی را در دست دارد که به صورت عمودی از زمین بلند می‌شود اما هرگز از آن رونمایی نکرد. دو سال پس از آن گفت که تمرکز تسلا روی خودروست  و این که تولید هواپیماهای الکتریکی «در حال حاضر لازم نیست».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات محدود تولید چنین هواپیماهایی اما در جریان بوده است. تنها سال گذشته پرواز آزمایشی یک هواپیمای مسافربری الکتریکی در کانادا به مورد اجرا گذاشته شد.  

شرکت هواپیمایی «هاربر» یک هواپیمای آبی را به مدت ۱۵ دقیقه بر فراز رود «فرِیزِر» به پرواز درآورد که می‌تواند نخستین گام برای تبدیل ۴۰ فروند هواپیمای مسافربری این شرکت باشد. 

شرکت هواپیمایی هاربر در بیانیه‌ای که در آن هنگام صادر کرد گفت: «این پرواز تاریخی نمایانگر نقطه آغاز سومین عصر هوانوردی، عصر الکتریک است.» 

هواپیماهای غیرتجارتی ثابت کرده‌اند که پرواز هواپیما با باتری ممکن است. در سال ۲۰۱۷، هواپیمای الکتریکی «سولار ایمپالس ۲» با نخستین پرواز به دور زمین تاریخ‌ساز شد. 

تسلا به تقاضای ایندیپندنت برای اظهار نظر واکنش نشان نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان