جاری شدن سیل در افغانستان جان ۱۵۱ تن را گرفت

در روزهای گذشته باران‌های سیل‌آسا در بسیاری از مناطق افغانستان باریدن گرفته است

از دو روز گذشته به این‌سو، افغانستان شاهد باران‌های شدید و پی در پی بود که اثر آن در چهارده استان این کشور با سیلاب‌های خطرناک، کشنده و ویران‌کننده روبه‌رو شدند که در نتیجه شماری از خانه‌های مسکونی مردم ویران شد و ساکنان زیادی قربانی شدند.

این سیلاب‌ها در دو روز گذشته در استان‌های پروان، کاپیسا، کابل، پنجشیر، میدان وردگ، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان، ننگرهار، لغمان خوست و غزنی سرازیر شده است و خسارات مالی و جانی بسیاری به بار آورده است.

تاکنون در اثر این واقعه ۱۵۱ تن جان باخته و ۲۶۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. گفته می‌شود، احتمال زیاد دارد که آمار جان‌باختگان این حادثه، از ۱۵۱ تن بیشتر شود، چرا که در شماری از مناطق سیل‌زده این کشور، اجساد مردم در خانه‌های ویران شده مانده و تلاش‌ها برای پیدا کردن این اجساد از طرف حکومت افغانستان، مردم محل و بازماندگانشان جریان دارد.

جاری شدن سیل در اکثر استان‌های افغانستان خسارات مالی و جانی زیادی به‌بار آورده است، اما در میان این استان‌ها، استان پروان بیشترین خسارات جانی و مالی را متحمل شده است، تا حدی که دولت افغانستان تاکنون نتوانسته است به مردم این محل و قربانیان مانده زیر گل‌ولای و سنگ و چوب خانه‌های ویران‌شده کمک کند وآن‌ها را نجات بدهد و یا به بازماندگان‌شان رسیدگی کند.

براساس آمارهای رسمی، تاکنون ۹۳ تن به دلیل جاری شدن سیل در استان پروان جان باخته‌اند و در حدود ۱۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند و تلاش‌ها نیز برای بیرون کشیدن شماری دیگر از کسانی که در زیر آوار جان داده‌اند، جریان دارد و احتمال زیاد می‌رود که شمار قربانیان این استان بیشتر شود.

سرازیر شدن سیل در منطقه چاریکار مرکز استان پروان، به قدری خسارت جانی و مالی وارد کرده که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، اسکات میلر، فرمانده نیروهای حمایت قاطع، اسدالله خالد، وزیر دفاع و شماری از مسؤولین این کشور به محل سانحه رفتند تا مشکلات مردم را از نزدیک شنیده و به مردم رسیدگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروهای حمایت قاطع و مسؤولین این کشور به مردم محل و بازماندگان قربانیان اطمینان داده‌اند که به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل در تمام افغانستان به ویژه این استان که بیشترین خسارات را متقبل شده‌اند، رسیدگی می‌کنند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی این کشور گفته است: «در اثر سرازیر شدن سیل در افغانستان حدود ۱۵۰۰ خانه ویران شده و زیان‌های هنگفت مالی نیز به مردم این استان‌ها وارد کرده است.»

دولت جمهوری اسلامی افغانستان از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرده است تا به سیل‌زد‌گان این کشور رسیدگی شود.

در همین رابطه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وعده داده است که به آسیب‌دیدگان سیل‌زده‌های اخیر در افغانستان کمک می‌کند.

شهروندان افغانستان نیز از دولت این کشور، جامعه جهانی، سازمان‌های امدادرسان، و ایالات متحده آمریکا می‌خواهند که هرچه زودتر برای آسیب‌دیدگان ناشی از سیل اخیر در این کشور کمک برسانند و به نیازمندی‌های بازماندگان قربانیان این رویداد رسیدگی کنند و اجساد گمشده را بیابند و زخمیان را درمان کنند. و نیز محل‌هایی برای اسکان سیل‌زدگان دور از مناطق سیل‌خیز تهیه کنند تا در فضای امن و دور از فاجعه دیگری به طور موقت زندگی کنند.

بیشتر از