دیدار مقام قطری از اسرائیل برای کاهش تنش با حماس، و کمک مالی به غزه

بنا به گزارش‌ها، یک مقام نظامی اسرائیل هفته گذشته از قطر دیدار کرد

محمد العمادی روز سه‌شنبه برای میانجی‌گری میان اسرائیل و گروه حماس وارد تل‌آویو شد-Jack GUEZ / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد العمادی، فرستاده قطر، روز سه‌شنبه برای میانجی‌گری میان اسرائیل و گروه شبه نظامی فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را به دست دارد، وارد تل‌آویو شد. بنا بر این گزارش، آقای عمادی ۳۰ میلیون دلار پول نقد به همراه آورد تا به جمعیت دو نیم میلیونی غزه که بیشتر از نیمی زا آنها زیر خط فقر زندگی می‌کنند بپردازد. حماس از حمایت قطر برخوردار است و از سال ۲۰۰۷ زیر محاصره اقتصادی از سوی اسرائیل و مصر است.

آقای عمادی رئیس کمیسیون بازسازی نوار غزه در قطر است. دیدار او از اسرائیل یک روز پس از آن اتفاق افتاد که روزنامه عرب زبان الشرق‌الاوسط گزارش داد که رئیس فرماندهی جنوبی ارتش اسرائیل، ژنرال هرتسی هالوی، این هفته از قطر دیدن کرد تا در باره آتش‌بس میان اسرائیل و حماس گفتگو کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به در ساعت‌های اولیه بامداد دوشنبه به هدف‌های شبه‌نظامیان در باریکه غزه حمله کرده‌است. به گفته ارتش اسرائیل این حمله در پاسخ به هوا کردن بادکنک‌های آتشزا از سوی غزه بود. در هفته‌های اخیر، تنش‌های میان دو طرف بالا گرفته‌است. بیانیه ارتش اسرائیل گفت که «مواضع نظامی و یک سازه زیرزمینی» متعلق به حماس را بمباران کرده‌است.

اسرائیل می‌گو‌ید گروه‌های مسلح وابسته به حماس انبوهی از بادکنک‌های آتشزا را در جنوب اسرائیل به پرواز درآورده‌اند که به زمین‌های کشاورزی آسیب گسترده‌ای زده‌اند. روز دوشنبه، یک مقام ارشد حماس گفت که تا زمانی که محاصره حماس لغو نشود، خشونت ادامه خواهد یافت. اسماعیل رضوان به یک شبکه تلویزیون هوادار حماس گرفت: «حق ماست که محاصره را بشکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، به نقل از منابع هیئت قطری، مقام‌های اسرائیل به آقای عمادی گفتند که اسرائیل آماده‌است در ازای بازگشت آرامش و توقف پرتاب بادکنک‌های آتشزا، اجازه سوخت‌گیری نیروگاه غزه و کاهش محدودیت‌های اعمال شده در این منطقه را بدهد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، دیدار آقای عمادی ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که چهار عضو سازمان فلسطینی جهاد اسلامی در حالی که می‌کوشیدند راکتی برای پرتاب به اسرائیل بسازند، در اثر انفجار کشته شدند. به رغم اعلام منع آمد و شد از سوی حماس به دلیل تشخیص ابتلای پنج نفر از اهالی غزه به ویروس کرونا، صدها تن از تشییع جنازه چهار عضو جهاد اسلامی شرکت کردند.