آموزش نظامی بریتانیا به کشورهای ناقض حقوق بشر

وزیر دفاع می‌گوید تمام آموزش‌های در دست اقدام در کشورهای خارجی را بازنگری می‌کند

انگلستان همین ماه مارس گذشته به نیروهای مسلح بلاروس خدمات آموزش نظامی داده است- TONY KARUMBA / AFP

در یک گزارش فاش شد که بریتانیا در حال کمک به آموزش نظامی ده‌ها کشوری است که به نقض جدی حقوق بشر می‌پردازند.

۱۷ کشور از فهرست دیدبان حقوق بشر دفتر امور خارجه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ از نیروهای مسلح بریتانیا دستورالعمل‌های آموزشی گرفته‌اند. این فهرست کشورهایی را نشان می‌دهد که انگلستان «به‌طور خاص از بابت مسائل حقوق بشری در مورد آن‌ها نگرانی دارد.»

به گزارش ایندیپندنت در پایان هفته، انگلستان همین ماه مارس گذشته به نیروهای مسلح بلاروس خدمات آموزش نظامی داده است. این کشور دیکتاتوری در ماه‌های اخیر شاهد سرکوب معترضان دموکراسی خواه بوده است.

اما وزیران حالا پذیرفته‌اند که نیروهای مسلح انگلستان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به کشورهایی خدمات آموزش نظامی داده‌اند که در فهرست دیدبان حقوق بشر کشورهای مشترک‌المنافع قرار دارند، یعنی افغانستان، بحرین، بنگلادش، چین، کلمبیا، مصر، عراق، اسرائیل، مالدیو، پاکستان، عربستان سعودی، سومالی، سریلانکا، سودان، ترکمنستان، ازبکستان و زیمباوه.

انگلستان برای سربازان بحرین دوره‌های آموزشی تک‌تیراندازی گذاشت که در ناآرامی‌های صلح‌آمیز ۲۰۱۸ مورداستفاده قرار گرفت، به‌طوری‌که به گزارش دیدبان حقوق بشر سازمان ملل عملاً تمام نیروهای مخالف حکومت را حذف کردند.

انگلستان همچنین به نیروهای عربستان سعودی آموزش استفاده از جت جنگی و تجهیزات تاکتیکی را در شرایطی داده است که این کشور در بمباران هوایی یمن دخالت داشته و به گفته سازمان ملل و سازمان‌های امداد یک فاجعه انسانی عظیم به بار آورده است.

نیروهای مصری دوره‌های آموزشی کوماندو گرفتند و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انگلستان افسران چینی را تحت آموزش نظامی قرار داد.

در واقع انگلستان به آموزش نظامی اکثر کشورهایی مبادرت ورزیده که در فهرست دیدبان حقوق بشر خودش قرار دارند، یعنی ۱۷ کشور از ۳۰ کشوری که خودش آن‌ها را «کشورهای اولویت‌دار حقوق بشری» نامیده است.

سایر کشورهای دارای سابقه بد حقوق بشری که در فهرست انگلستان نیستند نیز چنین آموزش‌هایی گرفته‌اند، از جمله عمان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی و فیلیپین.

این اطلاعات در پاسخ به سؤال مجلس فاش شد که نماینده حزب کارگر مجلس، سام تاری، مطرح کرد.

وزیر دفاع می‌گوید تمام آموزش‌های در دست اقدام در کشورهای خارجی را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرو اسمیت، عضو کارزار مبارزه با تجارت اسلحه، گفته است «وضعیت حقوق بشر در بسیاری از این کشورها هولناک است و خیلی از آن‌ها سابقه اقدامات وحشیانه و تجاوز بین‌المللی دارند. انگلستان با آموزش و همکاری با حاکمان ستمگر، دیکتاتور و ناقضین حقوق بشر خودش را در جنایاتی که این کشورها مرتکب می‌شوند شریک می‌کند.»

وی ادامه داد «دولت انگلستان مدت مدیدی است که از اهمیت حقوق بشر و دموکراسی داد سخن می‌دهد درحالی‌که خودش به تجهیز، حمایت و تقویت رژیم‌های اقتدارگرا در سراسر جهان مشغول بوده است.»

وی گفت «باید به این دورویی پایان داد و معلوم کرد انگلستان به کدام نیروها آموزش نظامی داده و کدام‌یک از این کشورها مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان