تجمع هواداران «عزاداری» در تهران؛ چرا شهر سیاه‌پوش نیست

این تجمع در اعتراض به ناکارآمدی شهرداری در سیاه پوش کردن تهران برگزار شد

تجمع در اعتراض به ناکارآمدی شهرداری در سیاه‌پوش کردن شهر - عکس از تسنیم

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز چهارشنبه ۵ شهریورماه، در یک گزارش تصویری از تجمع «جمعی از عزاداران و هیئت‌های مذهبی به همراه خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم» در اعتراض به «اهمال و بی‌توجهی شورای شهر و شهرداری تهران در سیاه‌پوشی و فضاسازی شهر» خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری این تجمع هم‌زمان با آغاز محرم حسینی در مقابل شهرداری تهران و شورای شهر تهران صورت گرفته است.

در عکس‌هایی که تسنیم منتشر کرده است مشاهده می‌شود که «تجمع‌کنندگان با در داست داشتن پلاکارهایی مانند «چرا بوی محرم در فضاسازی شهر به مشام نمی‌رسد» یا  «آقای حناچی اگر تهران سیاپوش نشود، تجمع بعدی در مقابل ملک سیگارچی؛ در جریانید که!» اعتراض خود را نسبت به بی‌توجهی شهرداری تهران در آماده‌سازی پایتخت در ایام محرم اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز  هم‌چنین رئیس میراث فرهنگی شهرستان میبد  به نصب پارچه سیاه عزاداری محرم وشعار نویسی با اسپری روی دیوارهای قلعه تاریخی مهرجرد این شهرستان واکنش نشان داد. 

این مقام مسئول در استان یزد  گفته چنین کاری برخلاف «عرف و قانون» است.

رسول مشتاقیان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد گفته: «دیوارنویسی روی بناهای تاریخی، هر چند ارزش معنوی و دینی داشته باشد ولی از نماد و ارزش بنا کاسته و بر خلاف عرف و قانون است.»

قلعه تاریخی مهرجرد- عکس از ایسنا 

«رسول مشتاقان» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «آمتاسفانه بعضی از حرکت‌ها به نام مذهب، تیشه به ریشه آثار و بناهای تاریخی می‌زند که ممکن است گاهاً این سهل‌انگاری‌ها را نتوان در آینده با ایجاد خسارت‌های که به جا می‌گذارد، جبران و میراث را برای نسل‌های بعدی هویدا کرد.»

به گفته این مقام مسئول در استان یزد دیوارنویسی و شعارنویسی روی قلعه مهرجرد ممکن است «پیامدهای ناگواری برای دین و مذهب هم داشته باشد».

قلعه مهرجرد، قلعه‌ای تاریخی و  متعلق به دوره‌های زندیه و افشاریه در شهرستان میبد است. روز گذشته عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد روی دیوارهای این مکان تاریخی برای ایام محرم با اسپری‌های رنگی شعارنویسی شده است و هم‌چنین پارچه‌ای بزرگ با میخ به این دیوار تاریخی کوبیده شده است. 

بیشتر از