ویروس کرونا، داعش را هم محدود کرد

تهدید حملات گروه داعش در بسیاری از کشورها کاهش یافته اما در عراق و روسیه بیشتر شده است

شواهدی مبنی بر بازآرایی جهادی‌های داعش در مناطقی از جمله عراق و سوریه وجود دارد-AFP

یک مقام سازمان ملل متحد اعلام کرد که به نظر می‌رسد که قرنطینه ویروس کرونا تهدید حملات گروه داعش را در بسیاری از کشورها کاهش داده اما خطرات آن‌ها در عراق و روسیه بیشتر شده است.

به گزارش فرانس‌پرس، داعش امروز به سایه‌ای از سازمانی تبدیل شده که چند سال پیش بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را تصرف کرده بود. اما هنوز برآورد می‌شود که حدود ۱۰ هزار جنگجو در این دو کشور داشته باشد.

این ‌درحالی ‌است که قرنطینه ویروس کرونا توان این گروه برای انجام حملات در مناطق دیگر را کاهش داده است.

ولادیمیر ورونکوف، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، روز دوشنبه ۲۴ اوت، ضمن بیان این مطلب افزود: «داعش ادعا کرده که به کشورهای مختلف، از فرانسه تا فیلیپین حمله می‌کند.» او به‌طور خاص به هیچ کشوری اشاره نکرد.

ورونکوف اظهار داشت که تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا بر استخدام و تأمین مالی این گروه مشخص نیست، هرچند که با فعال‌تر شدن مردم در فضای آنلاین، تهدید جرائم سایبری، به‌عنوان یک منبع درآمد هم افزایش یافته است.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت که شواهدی مبنی بر بازآرایی جهادی‌های داعش در مناطقی از جمله عراق و سوریه وجود دارد.

اما مقامات اعلام کرده‌اند که تاکنون شواهد روشنی مبنی بر تغییر راهبرد این گروه تروریستی تحت رهبری امیرمحمد سعید عبدالرحمن المولا به دست نیامده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابوبکر بغدادی، رهبر سابق داعش، در حمله نیروهای ویژه آمریکا در ماه اکتبر کشته شد.

ورونکوف درباره فعالیت‌های این گروه در مناطق مختلف اطلاعاتی ارائه داد و گفت: «برآورد می‌شود که داعش در غرب افریقا سه هزار و ۵۰۰ نیرو داشته باشد و همچنان در حال ارتباط‌گیری با گروه‌های جهادی محلی است.»

او افزود که در لیبی جهادی‌های داعش تنها چند صد نفر هستند اما این گروه همچنان تهدیدی برای منطقه است.

به گفته ورونکوف، با وجودی که برخی رهبران داعش در افغانستان دستگیر شده و بخشی از قلمرو این گروه بازپس گرفته شده، قابلیت اجرای حملات مخرب در بخش‌های از افغانستان را دارد.

بیشتر از جهان