درگذشت روح‌الله حسینیان؛ یکی از تندروترین چهره‌های امنیتی-اطلاعاتی

حسینیان از حامیان سعید امامی بود

حسینیان در جریان اعتراض‌های ۱۳۸۸ طرحی ارایه داد که در آن معترضانی که آنها را «محارب» می‌خواند در پنج روز اعدام می‌شدند-عکس از آرشیو صبح امروز

روح‌الله حسینیان که سابقه طولانی در سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور دارد، امروز درگذشت. دلیل مرگ او به طور رسمی اعلام نشده اما برخی منابع خبری به احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا یا ایست قلبی اشاره‌ کرده‌اند.

حسینیان متولد شیراز بود و در ۱۵‌سالگی برای تحصیل به قم رفت. حسینیان در برخی مصاحبه‌های خود مدعی شده بود که پیش از انقلاب از فعالان سیاسی و حامیان  آیت‌الله خمینی بوده، اما هیچ سندی مبنی بر صحت ادعای او تا به حال منتشر نشده است.

اما فعالیت‌های اصلی حسینیان از دوران پس از انقلاب آغاز شد. او ابتدا وارد دستگاه قضایی شد. نخستین پپرونده‌ای که در آن دست داشت، دستگیری عباس امیر انتظام است. در پی فعالیت‌های اینچنینی، در سال ۱۳۶۲ به سمت قائم مقامی دادستان مشهد منصوب شد. همکار او مصطفی پورمحمدی بود. کسی که در هنگام دستگیری امیر انتظام نیز با او همکاری کرده بود و تا سال‌های بعد نیز در کنار هم پروژه‌های جنایی و امنیتی خود را پیش می‌بردند. پس از مشهد سمت‌های متعددی در سایر شهرها به دست گرفت و مراحل رشد و ترقی در ساختار امنیتی جمهوری اسلامی را پله‌پله پیمود. او یکی از افرادی بود که در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ همکاری کرده است. وی در دفاع از اعدام‌های سال ۶۷ گفته بود: «‌تلاش دوستان بر این است که این مسئله را مخفی نگهدارند. در حالی‌که ما باید مدعی باشیم.»

بغض حسینیان علیه آیت‌الله منتظری

یکی  دیگر از فعالیت‌های جنجالی حسینیان، بازجویی و دستگیری حامیان آیت‌الله منتظری بود. او مدعی است که این دستور را از سوی آیت‌الله خمینی دریافت کرده است. اما به هر روی وی از این کار خود با افتخار یاد می‌کند. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «در بیت آقای منتظری هم افرادی بودند که به منافقین وابستگی داشتند و در پرونده سید مهدی هم دستگیر شدند و هم آقای عزت‌الله سحابی یکسره آنجا بود و علیه جمهوری اسلامی با آقای منتظری می‌نشستند و صحبت می‌کردند و نسبت به امام انتقاد می‌کردند. گزارش‌ها و حتی فیلم‌های این جلسات در وزارت اطلاعات موجود است که نشان می‌دهد آقای منتظری با لیبرال‌ها در تماس بود و علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند.»

 در ادامه و پس به رهبری رسیدن علی خامنه‌ای، در حالی که رهبر جدید سعی داشت جای پای خود را محکم کند و رقبا را ساکت یا حذف کند، روح‌الله حسینیان این مسئولیت را پذیرفت و در سال ۱۳۷۱ به خانه آیت‌الله منتظری حمله کرد. آیت‌الله منتظری در مورد حسینیان گفته است: «‌فرستادن رجاله‌ها برای غارت هستی من سابقه دارد. در بهمن ۱۳۷۱ نیز همین عمل را انجام دادند و هستی مرا و حتّی آرشیو چهارده‌ساله‌ی مرا بردند و پس ندادند.» او در سال ۱۳۷۶ نیز مجددا اقدامات خود علیه آیت‌الله منتظری را شدت بخشید و در سال‌های بعد نیز پاداش اقدامات خود را گرفت.

فساد اخلاقی

پس از وقایع سال ۱۳۸۸ خبری مبنی بر سکته حسینیان و بستری شدن او در بیمارستان منتشر شد. اما ماجرا چه بود؟

زنی که در رسانه‌ها با نام «ل.م» معرفی شده بود، از یک نماینده مجلس به جرم تجاوز شکایت می‌کند. او پس از مدتی اعلام می‌کند که از سوی متهم تلاش شده تا او را تطمیع کنند که پس از عدم موفقیت کار به تهدید رسیده است. در آن زمان وبسایت‌های مختلف، نام نماینده مذکور را روح‌الله حسینیان عنوان کردند. با افشای ابعاد پرونده مشخص شد که حسینیان با یک زن شوهردار رابطه برقرار کرده است. گفته می‌شود برقراری رابطه با زور و تهدید با سلاح بوده است و زن به ناچار از ترس جانش تن به خواسته حسینیان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت ملی-مذهبی در این باره نوشت: «روح‌الله حسینیان با یک زن شوهردار ارتباط غیراخلاقی داشته است و شوهر این خانم به ریخت و پاش‌های مالی همسرش مشکوک می‌شود و او را زیر نظر می‌گیرد و یک بار در میان وسایل کیف خانمش یک قطعه چک به نام روح‌الله حسینیان می‌بیند. این خانم بعد از اینکه مسئله لو می‌رود موضوع را به حسینیان اطلاع می‌دهد و بر اثر این شوک حسینیان به هم می‌ریزد و بیمار می‌شود. در همین حال همسر این خانم هم شکایتی به دادگستری می‌برد و هم اکنون این پرونده به صورت بی سروصدا در دادگستری در جریان است.»

در حالی که پرونده اخلاقی حسینیان از مدارک متقن و قدرتمندی علیه او برخوردار بود، نهایتا به دستور علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پرونده او مختومه اعلام می‌شود و از رسانه‌ها می‌خواهند که جلوی افشای بیشتر ماجرا را بگیرند.

قتل‌های زنجیره‌ای

او یکی از تندروترین عناصر امنیتی-اطلاعاتی کشور بود که رابطه نزدیکی نیز با سعید امامی داشت. پس از افشای قتل‌های زنجیره‌ای و اعلام خودکشی سعید امامی در زندان، حسینیان از عملکرد امامی دفاع کرد و وی را در پرونده قتل‌های زنجیزه‌ای بی تقصیر می‌دانست. او در یکی از جنجالی‌ترین اضهار نظرها در مورد نحوه قتل سعید امامی چنین گفت: «آخه باباجون، آخه ما خودمان یک زمان قاضی بودیم، یک زمانی زندان‌بان بودیم. تاکنون صدها نفر واجبی خوردند و نمردند. آخه چه طور با یک استکان آن هم که شما می‌گویید که بلافاصله بردید به بیمارستان و شستشو دادید، این خورد و مرد؟!»

حسینیان در آن دوران به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. او و مصطفی پورمحمدی که از ابتدا و در کنار هم مراحل رشد در سیستم امنیتی ایران را طی کرده بودند، تمام تلاش خود را کردند تا مسئله قتل‌های زنجیره‌ای را مختومه کنند. همچنان بسیاری از مردم روح‌الله حسینیان را به عنوان یکی از اعضای مجری قتل‌های زنجیره‌ای می‌دانند. در پی فشارها، حسینیان مدعی شد که خود او شکنجه شده است. اگرچه او هیچگاه بابت این ادعایش پاسخگو نشد.

حمله به سعید حجاریان

روح الله حسینیان در تابستان سال ۱۳۷۸ در مدرسه حقانی سخنرانی کرد که در آن به شدت به دولت خاتمی حمله کرد. او سعی داشت همه مسئولیت قتل‌ها را به گردن دولت بیندازد.هرچند بخشی از مدارک علیه تیم امنیتی منتسب به بیت رهبری بود. چند ماه پس از این سخنرانی سعید حجاریان ترور شد. او از حجاریان چنین یاد کرد: «آقای سعید حجاریان، من واقعا در جریان نبودم. ‌چند وقت پیش شک کردم و گفتم این سعید حجاریان که خط و خطوط اصلی را داده ببینیم کی هست، به بعضی از ‌دوستان گفتم و به پرونده‌اش نگاه کردیم، سعید حجاریان خانمش هشت سال به خاطر عضویت در سازمان مجاهدین ‌خلق قبل از انقلاب محکومیت زندان دارد. برادر خانمش ۱۰ سال محکومیت دارد. حالا یک کسی این‌جوری می‌آید مشاور ‌رئیس جمهوری می‌شود، همه خط و خطوط را آن می‌دهد، کمیته شایعه و کمیته اجرایی را او هدایت می‌کند و درست ‌می‌کند و آن ماجراها و این اتفاقات را دارد برای کشور هر روز بحران به وجود می‌آورد. هیچ‌کس هم نیست که به داد این ‌ملت برسد، به داد این حکومت برسد، به داد این انقلاب برسد که بابا بیایید اقلاً سابقه این سعید حجاریان را به مردم ‌بگویند.»

همکاری با دولت احمدی‌نژاد

حسینیان بخش اصلی دوران فعالیت خود را در دستگاه قضایی سپری کرده بود، اما با به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد، حسینیان این بار در قوه مجریه و به عنوان مشاور سیاسی به فعالیت مشغول شد.

مواضع حسینیان در وقایع سال ۱۳۸۸

حسینیان در مجلس هشتم، حضور داشت. او پس از وقایع سال ۱۳۸۸ خواستار اعدام موسوی، کروبی و رهنورد شده بود. وی برای خاموش کردن صدای معترضان و پایان دادن به اعتراضات خیابانی طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن، کسانی را که او آنها را «محارب» می‌خواند، طی پنج روز اعدام شوند. علی مطهری در این‌باره گفت: «این طرح ناشی از روحیات افراطی و تند برخی از طراحان مخصوصاً آقای حسینیان است.» همچنین حسینیان یکی از امضا کنندگان شکایت علیه کروبی و موسوی بود.

در پی افشای تجاوزها و فجایع بازداشتگاه کهریزک و عاملیت سعید مرتضوی، او به دفاع از مرتضوی پرداخت. او در این‌باره در صحن علی مجلس گفت: «‌مرتضوی چه گناهی را مرتکب شده است؟ مرتضوی یکی از قضات انقلابی است که در مدت هشت سال حاکمیت اصلاح‌طلبان، مردانه در مقابل توطئه‌گران و روزنامه‌های زنجیره‌ای ایستاد…. اتهام مرتضوی این است که در زمان دادستانی وی در اوج درگیری که یک طرف مردم مظلوم، بسیجیان عاشق و جوانان دلداده رهبری بودند و طرف دیگر آمریکا، غرب، منافقان، توده‌ای‌ها، بهائیان و دنیاطلبان بودند و تعدادی از بسیجیان به شهادت رسیدند که هیچ مدعی و مدافعی ندارند، چند نفر متهم هم کشته شده‌اند.»

تهدید صالحی در زمان تصویب برجام

تعداد سخنان جنجالی حسینیان بسیار است. یکی از آخرین سخنان او  تهدید صالحی در مجلس است. در دوران تصویب برجام حسینیان خطاب به علی اکبر صالحی، گفت:« اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم.»

بیشتر از