قهرمانی بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا

کینگزلی کومان در نیمه دوم توپ را با ضربه سر وارد دروازه کرد تا هم نتیجه بازی پایاپای نهایی مشخص شود هم بایرن به ششمین تاج قهرمانی اروپا برسد 

بایرن نخستین باشگاهی است که در یک فصل لیگ اروپا بدون شکست بود و تمام بازی‌ها خود برابر حریفان را با پیروزی پشت سر گذاشت-MATTHEW CHILDS / POOL / AFP

عجیب‌ترین فصل لیگ قهرمانی اروپا با قهرمانی سنتی‌ترین‌ها و یک بازی نهایی کلاسیک پایان یافت. 

به لطف بازیکنی کهنه‌کار که به باشگاه سابق نشان داد چه اشتباهی کردند او را نگه نداشتند، پول‌دارهای قدیمی توانستند پول‌دارهای جدید را شکست دهند. کینگزلی کومان سر ساعت گل زد تا قهرمانی شصت و پنجمین دوره لیگ قهرمانان اروپا نصیب بایرن مونیخ شود. همان بازیکنی که در گرماگرم ولخرجی‌های تیم پاری سن ژرمن این تیم را ترک کرد چون امیدی نداشت که فرصت  بازی به وی بدهند. 

جام قهرمانی لیگ اروپا قطعاً برای باشگاه ناامید پی‌اس‌جی هنوز یکی از انگشت‌شمار مولفه‌هایی در فوتبال است که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت. جامی باشکوه و معتبر که اکنون برای ششمین بار نصیب بایرن شده است. به این ترتیب بایرن مونیخ در جدول موفق‌ترین باشگاه‌های تاریخ اروپا بعد از آ. ث. میلان و رئال مادرید به همراه لیورپول در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. آن‌ها با ناکام کردن پاریس‌ سن‌ژرمن توانستند برای دومین بار طی یک فصل به سه جام قهرمانی دست یابند و در کل نهمین قهرمانی سه‌گانه در اروپا را رقم بزنند. 

بایرن همچنین نخستین باشگاهی است که در یک فصل لیگ اروپا بدون شکست بود و تمام بازی‌ها خود برابر حریفان را با پیروزی پشت سر گذاشت. البته با توجه به ویژگی این فصل و فوتبال امروزی چنین حدنصابی نمی‌تواند چندان چشم‌گیر باشد. 

همه چیز در جام قهرمانی خلاصه می‌شود که با شوق و لذت به آن می‌نگرند. درست است که بازی‌ها در غیاب هواداران و تماشاگران برگزار شد ولی به هر حال رسیدن به جام قهرمانی همچنان مهم‌ترین رویداد فوتبال است. 

موفقیتی که همچنان پاریس‌ سن‌ژرمن به آن دست نیافته است. نمایش نه چندان موفق این تیم سبب شد تا برنامه دولت قطر همچنان ناکام بماند و امیدهای اولیه رنگ ببازد. در بازی پایانی سراسیمه و  مضطرب بودند و بایرن نمایش بهتری داشت. 

با توجه به ماهیت سیاسی برنامه پاریس‌ سن‌ژرمن به آسانی می‌توان در مورد عملکرد این تیم و حق به حقدار رسیدن پندهای اخلاقی داد. 

فوتبال امروز از این لحاظ نسبتاً پیچیده است اما هنوز سادگی‌های زیبایی دارد که می‌تواند سرچشمه پندهای اخلاقی باشد. 

بایرن پاداش شجاعتش را گرفت و مانند پی‌اس‌جی نبود. به قابلیت‌های تهاجمی‌شان اطمینان کامل داشتند و بر همان پافشردند که لحظات پرتنش بسیاری به بار آورد. 

ویژگی پی‌اس‌جی فقط سریع حمله کردن نیست. حملاتشان چنان حالت ناگهانی و انفجاری دارد که در حال حاضر یکی از وحشتناک‌ترین نمایش‌های تهاجمی در فوتبال را عرضه می‌کنند. وقتی ثروت بی‌حد و حصر دولتی پشتیبان تیمی باشد می‌توان این ویژگی را با پول خرید: داشتن سرعتی فراتر از حد و کران بازی و به خصوص به لطف ام‌باپه. 

او دارد اوج می‌گیرد و رویدادهای ۲۲ دقیقه اول بازی را فقط از همین منظر می‌توان توضیح داد. در یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات بازی ام‌باپه نیمار را راه انداخت و نیمار پیش تاخت. بخت و اقبال با بایرن یار بود که آنخل دی‌ماریا توپ را به بالای دروازه زد. 

ضعف در گل زدن شاید تنها ضعف در یک بازی فوتبال پرکیفیت باشد. خود ام‌باپه چند دقیقه بعد موقعیتی را از دست داد. لواندوسکی هم در موقعیتی که توپ را به تیر دروازه کوبید می‌توانست بهتر عمل کند ولی این مهاجم کهنه‌کار به خوبی خود را در فضای مناسب قرار می‌داد. 

به طوری که اندکی بعد توپ را با ضربه سری ناگهانی راهی دروازه کرد که کیلور ناواس با واکنش عالی از ورود آن به دروازه جلوگیری کرد. تا این لحظه عملکرد دروازه‌بان‌ها و برخی ارسال‌ها عالی بود. نویر هم با درخشش عالی توانست دو بار از گل زدن پی‌اس‌جی جلوگیری کند و آندر هررا با پاس‌های عالی این موقعیت‌ها را ایجاد کرد. 

سطح بازی در کل عالی بود و فقط دقت بیشتر بود که برنده را مشخص کرد. 

کومان قهرمان این بازی بود اما ارسال عالی جوشا کیمیچ موقعیت گل را برای او ایجاد کرد. قابلیت فنی این مدافع کناری برجسته بایرن عالی است. البته مولر بود که وقتی در محوطه جریمه تحت فشار قرار گرفت پاس بی‌نقصی به او داد. 

کیمیش وقت زیادی داشت که با توپ دریافتی کار کند اما ترجیح داد فوری با ارسالی قوسی آن را روی دروازه بفرستد، ارسالی که فقط به ضربه تمام‌کننده احتیاج داشت و کومان هم این کار را کرد. ارسال کیمیش یادآور ارسال عالی وی در بازی برابر بورسیا دورتموند در ماه مه بود که به قهرمانی بایرن منجر شد. 

چند دقیقه بعد پاریس‌ سن‌ژرمن و ام‌باپه دوباره موقعیتی ایجاد کردند اما کیمیش با دخالت به موقع این فرصت را گرفت و کاری را انجام داد که سنت‌گرایان می‌گویند قابلیت اصلی وی است. ام‌باپه  به سرعت و با حرکتی قوسی و هوشمندانه خود را به درون محوطه جریمه رساند اما درست در لحظه‌ای که می‌خواست شوت بزند کیمیش با تکل توپ را دور کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاریس‌ سن‌ژرمن معتقد بود که خطای پنالتی روی بازیکن آن‌ها رخ داده است که شبیه خطایی بود که قبل از آن روی بازیکن بایرن رخ داده بود و آن‌ها هم معتقد بودند که خطای پنالتی است. شاید بهتر بود داور این صحنه را بازبینی می‌کرد ولی به هیچ وجه خطایی محرز نبود. 

سرانجام سوت پایان بازی به صدا در آمد تا بازیکنان پاریس سن ژرمن نومیدانه زانو بزنند و بایرنی‌ها فریاد شادی سر بدهند. 

حال و هوای انسانی ورزش حتی در این عجیب و غریب‌ترین فصل هم پابرجا بود و آشناترین قهرمانان نیز از آن بری نبودند. 

© The Independent

بیشتر از ورزش