انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: پرسش‌های کلیدی بی‌پاسخ است

دلیل باز نگه‌داشتن حریم هوایی در شرایط جنگی و شلیک موشک دوم چه بود؟

همه ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز شماره ۷۵۲ پس از شلیک موشک دوم جان خود را از دست دادند-Rouhollah VAHDATI / ISNA / AFP

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و کانادا در واکنش به گزارش سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی از اطلاعات بازخوانی شده جعبه‌سیاه پرواز شماره ۷۵۲، تاکید کردند که همچنان پرسش‌های کلیدی بدون پاسخ مانده است. پرسش‌هایی مانند دلایل بازنگهداشتن حریم هوایی در شرایط جنگی، شلیک موشک دوم و پاکسازی صحنه جرم.

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه بخش‌هایی از اطلاعات مربوط به جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی که با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شده را منتشر کرد. اطلاعاتی مانند سلامت جسمانی خلبان و خدمه پرواز و مسافران در فاصله بین برخورد موشک اول و دوم که پیش‌تر نیز در برخی گزارش‌های غیررسمی به آن اشاره شده بود.

الکساندر رووین، رئیس موسسه تحقیقات پزشکی قانونی اوکراین اول خرداد‌ماه به نشریه گلوکوم گفته بود که مسافران در فاصله برخورد دو موشک کمربندهای ایمنی را باز کرده و از روی صندلی خود بلند شده بودند. به گفته او، مسافران از چیزی وحشت‌زده شده بودند.

سازمان هواپیمایی ایران پس از انتشار این اطلاعات، تهدید کرد که سیاسی‌کاری با استفاده از این اطلاعات بر روند رسیدگی به پرونده تاثیر می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت که ضبط صدای کابین ۱۹ ثانیه پس از انفجار اول متوقف شده و چون موشک بعدی  ۲۵ثانیه بعد به مجاورت هواپیما رسیده، اطلاعاتی در مورد آثار و عملکرد موشک دوم به دست‌نیامد است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ می‌گوید، تهران همچنان باید توضیح دهد که چرا در بامداد هجدهم دی‌ماه آسمان ایران برای پرواز هواپیما‌های مسافربری باز گذاشته شده بود، چرا موشک دوم شلیک شد، چه افرادی دستور شلیک دادند و چه کسانی مسئول تخریب صحنه جرم و غارت اموال مسافران هستند.

هواپیمای اوکراینی در حالی با موشک‌های سپاه هدف گرفته شد که تا ساعاتی قبل از سرنگونی این هواپیما، سپاه در حال انجام حمله‌های موشکی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق بود. این حمله‌ها که از قبل با دولت عراق هماهنگ شده بود در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی خارج از فرودگاه بغداد انجام شد. اما باوجود شرایط جنگی، منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این اقدام می‌تواند به منظور استفاده از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر انسانی انجام شده باشد.

مقامات تهران همچنان توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد باز نگاه‌داشتن حریم هوایی ارایه نکرده و ادعا می‌کنند هواپیما بر اثر خطای انسانی سرنگون شده است. 

جعبه سیاه این هواپیما هفت ماه پس از سرنگونی آن و پس از مدت‌ها خودداری مقامات جمهوری اسلامی از تحویل آن به کشور ثالث، برای بازخوانی اطلاعات به فرانسه ارسال شد.

کتی فاکس،‌ مدیر هیات ایمنی حمل و نقل کانادا نیز تاکید کرده که همچنان پرسش‌های زیادی مطرح است که ایران به آنها پاسخ نداده است.

او گزارش سازمان هواپیمایی ایران را خلاصه کوتاهی از محتویات جعبه‌سیاه عنوان کرده و می‌گوید این گزارش نهایی نیست.

به گفته فاکس پرسش‌های کلیدی همچنان بی‌پاسخ است: چه عوامل انسانی یا سازمانی موجب شلیک موشک‌ها شد؟ چرا حریم هوایی ایران باوجود حمله‌های موشکی به عراق، باز نگاه‌داشته شد؟

فاکس تاکید کرد که فاصله زیادی تا پایان تحقیقات باقی‌مانده است.

در همین حال یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین نیز به رادیو فردا گفت: «انتظار داریم در دور بعدی مذاکرات پاسخ پرسش‌ها را دریافت کنیم و ایران حقیقت را هرچقدر که تلخ باشد، علنی کند.»