پایان پرورش خز در ایرلند

پیشرفت یعنی غیرقانونی شدن فروش خز، نه فقط تولید آن

AFP

بنا به گزارش‌ها، ایرلند در پی سال‌ها فشار از سوی مخالفان پرورش خز، آماده می‌شود این صنعت را متوقف کند.

این تصمیم چرخشی برای حزب حاکم «فین گیل» که ازدیر باز در برابر درخواست ممنوعیت خز ایستادگی کرده، خواهد بود.

سه مجتمع پرورش خز ایرلند، در دونگال، کری و لوئیس، محل نگهداری حدود ۲۰۰ هزار مینک است که در قفس‌های سیمی بسیار کوچک انباشته شده‌اند. وقتی به شش ماهگی می‌رسند با گاز کشته می‌شوند و پوستشان را می‌کنند.

در ماه فوریه، مایکل کرید، وزیر کشاورزی ایرلند، تاکید کرد که دولت این کشور برنامه‌ای برای منع پرورش خز ندارد و گفت که نمی‌تواند یک «صنعت مشروع، بسیار تابع مقررات و با نظارت کامل» را که حدود ۱۰۰ کارمند در استخدام دارد، تعطیل کند.

اما آقای کرید با فشار شدیدی از سوی روث کوپینگر، نماینده پارلمان ایرلند رو به رو بوده است. فراکسیون‌های احزاب فیانا فیل، شین فن، کارگر، مستقل‌های خواهان تغییر، ‌حزب سبز و سوسیال دمکرات‌ها، از او در ارائه لایحه‌ای برای پایان دادن به پرورش خز حمایت می‌کنند. این لایحه قرار است ماه آینده به بحث گذاشته شود.

با این حال، به گزارش روزنامه آیریش اگزمینر، آقای کرید هم لایحه دیگری تدوین کرده که بر اساس آن، پرورش خز به صورت تدریجی متوقف خواهد شد.

دوستداران حیوانات که می‌گویند پرورش خز مینک‌ها را در وضعیت دردناکی قرار می‌دهد، از این اقدام استقبال کردند و «انجمن ایرلندی جلوگیری از بی‌رحمی با حیوانات»، آن را «خبری بسیار جالب» خواند. دیگران گفتند مدت‌ها پیش باید به این تجارت «بی رحمانه» پایان داده می‌شد.

اندر‌و کلی، رئیس این انجمن، گفت آزار دادن حیواناتی که برای پرورش خز استفاده می‌شوند و رفتار کلیشه‌ای و ناهنجار با آنها، امری معمول است و نمی‌گذارد این حیوانات رفتارهای عادی خودشان را داشته باشند.

جو سواب، عضو انجمن انسانی اروپا، گفت: «با تعداد زیاد کشورهایی که تولید خز را ممنوع می‌کنند و افزایش شمار طراحانی که خز را از کلکسیون‌هایشان خارج می‌کنند، بریتانیا برای منع فروش خز زیر فشار است. ما امیدواریم رنجی که حیوانات متحمل می‌شوند به زودی به کتاب‌های تاریخ سپرده شود.»

اما یک ناظر گفت پیشرفت یعنی غیرقانونی شدن فروش خز، نه فقط تولید آن. چرا که تولید خز ممکن است در خارج از ایرلند ادامه یابد. فروش خز واقعی به عنوان «مصنوعی» هنوز رواج زیادی دارد.

دولت ایرلند – که در تماس با ایندیپندنت از تائید یا تکذیب طرح این لایحه خودداری کرد - زیر فشار فزاینده‌ای است تا مانند ۱۴ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا، از نروژ تا صربستان، به پرورش خز پایان دهد.

اسناد رسمی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر چند شرکت ایرلندی پرورش خز ورشکست شده‌اند و سه شرکت باقیمانده، کارکنان دائمی کمتری استخدام می‌کنند.

یک نظرسنجی که در ماه اکتبر در ایرلند انجام گرفت نشان داد که از هر پنج نفر، چهار نفر حامی ممنوع شدن پرورش خز هستند؛ صنعتی که ارزش صادرات سالانه آن به ۲۱هزار و ۴۸۸ یورو می رسد.

پرورش خز در انگلستان و ولز از سال ۲۰۰۰ و در اسکاتلند و ایرلند شمالی از دو سال بعد متوقف شد.

به گزارش «اتحادیه بدون خز»، لیتوانی، لهستان و اوکراین درباره پایان دادن به پرورش خز در حال رایزنی هستند. برخی از شهرها در سراسر جهان نیز ممنوعیت‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند .

مطالعات نشان داده است که جمعیت مینک‌هایی که جان به در برده‌اند، در ایرلند کاملا مستقر شده‌اند و به کاهش شمار پرندگانی که روی زمین لانه می‌گذارند انجامیده است.

برندهایی از جمله گوچی، ورساچه، جیمی چو و شانل همه خز را رها کرده‌اند. اما ایو سن لورن و دولچه اند گابانا هنوز خز می‌فروشند.

در پرورشگاه‌های خز در فنلاند که پوست‌ها را به دو فروشگاه مشهور بریتانیا می‌فروشند، گزارش‌های مستندی از همجنس خواری حیوانات ثبت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان