تیک‌تاک از دولت آمریکا به خاطر ممنوعیت فعالیتش شکایت می‌کند

تیک‌تاک می‌گوید هیچ گاه داده‌های کاربران آمریکایی را در اختیار دولت چین قرار نداده و نخواهد داد

آقای ترامپ پیش‌تر تا ۱۵ سپتامبر به مایکروسافت فرصت داد که نسبت به خرید تیک‌تاک اقدام کند-JIM WATSON, LIONEL BONAVENTURE / AFP

تیک‌تاک به خاطر اقدامات رئیس جمهور آمریکا در مسدود کردن این اپلیکیشن چینی در ایالات متحده از دولت دونالد ترامپ به دادگاه شکایت خواهد کرد.

این شرکت روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکراتش با دولت «فاقد تشریفات قانونی» بوده است. دولت به دلیل نگرانی‌های امنیتی خواستار ممنوعیت فعالیت این برنامه در آمریکا شده، مگر آن که سازمان به یک شرکت آمریکایی منتقل شود.

شکایت تیک‌تاک، که انتظار می‌رود این هفته در دادگاه محلی آمریکا به ثبت برسد، پس از آن انجام می‌شود که رئیس جمهور دو هفته پیش فرمان صادر کرد «هر گونه تراکنش» بین شهروندان آمریکا و شرکت مادر تیک‌تاک، به نام بایت‌دنس، باید ظرف ۴۵ روز متوقف شود.

فرمان دیگر که یک هفته بعد صادر شد به بایت‌دنس ۹۰ روز فرصت داد که از دارایی‌های خود در آمریکا و جمع‌آوری اطلاعات آمریکایی دست بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ پیشتر تا ۱۵ سپتامبر، سه هفته دیگر، به مایکروسافت یا یک شرکت «کاملا آمریکایی» دیگر فرصت داده بود که نسبت به خرید تیک‌تاک اقدام کند، ولی گفت دولت باید «سهم قابل توجهی» از وجه معامله خرید را به عنوان کمیسیون دریافت کند، چرا که دولت بوده است که «امکان انجام چنین معامله‌ای را فراهم می‌کند.»

وی اوایل ماه جاری گفت که تا نیمه سپتامبر که این نرم‌افزار چینی در آمریکا «از فعالیت می‌افتد» معامله خرید باید ترتیب داده شود.

یک سخنگوی تیک‌تاک روز شنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر چه ما به شدت با نگرانی‌های دولت مخالفیم، نزدیک به یک سال است که به خاطر حسن نیت سعی کردیم برای رسیدن به یک راه‌ حل سازنده همکاری کنیم. اما در عوض دولت بدون توجه به حقایق و رعایت تشریفات قانونی خودش را وسط مذاکراتی انداخته که بین شرکت‌های خصوصی در جریان است.»

این سخنگو افزود شرکتش «هیچ انتخابی» ندارد، مگر این که به واسطه دادگاه «مطمئن شود حکم قانون جاری است و عدالت در مورد شرکت و مشتریانش اجرا خواهد شد.»

تیک‌تیک اخیرا با راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی سعی کرده برای «روشن کردن حقیقت» در بحبوحه «شایعات و دروغ‌پردازی‌های» رسانه‌ها و کاخ سفید از خود در مقابل دولت آمریکا دفاع کند.

استدلال دولت آمریکا این است که نرم‌افزارهای چینی نظیر تیک‌تاک و وی‌چت می‌توانند اطلاعات کاربران آمریکایی را در اختیار حکومت چین قرار دهند اما این شرکت تأکید دارد داده‌های کاربران در کامپوترهای امن این شرکت در ویرجینیا ذخیره شده‌اند.

در پایگاه اینترنتی جدید آمده است: «تیک‌تاک هیچ گاه داده‌های کاربران آمریکایی را در اختیار دولت چین قرار نداده و نخواهد داد. هر گونه خبر مغایر آن بی‌پایه و دروغی آشکار است.»

© The Independent

بیشتر از جهان