امیدواری رئیس سازمان جهانی بهداشت به پایان همه‌گیری کرونا در کمتر از دو سال

به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، «فناوری و دانش» لازم برای خاتمه دادن به بحران کووید ۱۹ در جهان وجود دارد

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت- FABRICE COFFRINI / POOL / AFP

رئیس سازمان جهانی بهداشت اظهار امیدواری کرده است که بتوان در عرض کمتر از دو سال به بحران کرونا در جهان خاتمه داد.

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه خاطرنشان کرد که همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی هم که در سال ۱۹۱۸ شروع شد دو سال طول کشید تا خاتمه یابد.

آقای تدروس گفت: در موقعیت کنونی فناوری‌های بیشتری داریم و البته تماس‌ها هم بیشتر شده است... یعنی احتمال گسترش ویروس بیشتر شده است و سریع‌تر می‌تواند جابه‌جا شود.

«در عین حال فناوری و دانش خاتمه دادن به این بحران را هم داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آماری که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، شمار مبتلایان قطعی به کرونا به بیش از ۲۲.۸۵ میلیون نفر در جهان رسیده است و این ویروس جان ۷۹۳ هزار و ۳۸۲ نفر را هم گرفته است.

آقای تدروس همچنین در نشست رسانه‌ای روز جمعه سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کشورهای جهان همچنان باید جلو انتقال کووید ۱۹ را بگیرند تا واکسن یا درمان آن کشف شود.

رئیس بهداشت جهانی گفت: تا وقتی واکسن کرونا را نداشته باشیم هیچ کشوری نمی‌تواند از آن خلاص شود.

«واکسن اهمیت حیاتی دارد و امیدوارم هر چه زودتر به آن برسیم. ولی هیچ تضمینی هم وجود ندارد و حتی اگر واکسن را هم بسازیم به تنهایی نمی‌تواند به همه‌گیری پایان دهد.»

او افزود: همه باید یاد بگیریم با همین ابزارهایی که در حال حاضر داریم این ویروس را مهار و مدیریت کنیم و در زندگی روزمره تغییراتی دهیم تا بتوانیم خودمان و دیگران را مصون نگه داریم.

سخنان آقای تدروس در حالی منتشر می‌شود که در مورد تولید واکسنی ایمن و کارساز تا پایان امسال خوش‌بینی فزاینده‌ای شکل گرفته است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در روز پنج‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترکی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته بود که واکسن کووید ۱۹ در "ماه‌های آینده" آماده می‌شود.

به گفته آقای مکرون، همکاری کشورهای اروپا در زمینه تولید واکسن و سپس توزیع آن بین مردم پیشرفت‌هایی داشته است.

روسیه اوایل ماه جاری میلادی مدعی شد که نخستین واکسن ایمن و موثر علیه کرونا را تولید کرده است، ولی کارشناسان گفتند آزمایش‌های کافی با این واکسن  انجام نگرفته است تا مصرف آن را توجیه کند.

محققان همچنین هشدار داده‌اند واکسنی که کاملاً مؤثر نباشد می‌تواند ویروس کرونا را دچار جهش کند و برعکس بیشتر به همه‌گیری دامن بزند.

یان جونز استاد ویروس‌شناسی دانشگاه ردینگ گفت: حفاظتی که واکسن در برابر ویروس ایجاد می‌کند اگر کامل نباشد، ویروس تحت فشار گزینشی قرار می‌گیرد و به پادتن تولیدی تن نمی‌دهد و سپس انواعی از ویروس ایجاد می‌شود که هیچ کدام از واکنش‌های واکسن روی آن‌ها اثر نخواهد داشت.

«بنابراین واکسن نداشتن بهتر از واکسن ضعیف داشتن است.»

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان