بازداشت مشاور پیشین ترامپ به اتهام کلاه‌برداری؛ بنن: بی‌گناهم

استیو بنن متهم است که از کمک‌های مالی برای ساخت «دیوار ترامپ» اختلاس کرده‌است

استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ - Bryan R. Smith / AFP

در گرماگرم رقابت‌های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، روز پنجشنبه استیو بنن، مشاور ارشد پیشین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، به اتهام کلاه‌برداری بازداشت شد.

دادستان‌های فدرال در نیویورک آقای بنن و سه مرد دیگر را به این اتهام بازداشت کردند که با راه انداختن کمپینی برای جمع‌آوری پول برای ساختن دیواری در مرز آمریکا و مکزیک، مبالغ هنگفتی اختلاس کرده‌اند.

در کیفرخواست آمده‌است که بنن، و یکی دیگر از سازمان‌دهندگان این کمپین به نام برایان کولفاژ که بازنشسته نیروی هوایی است، در باره برداشت‌های مالی‌شان از کمک‌هایی که به کارزار «دیوار را می‌سازیم» دروغ گفته‌اند. به گفته دادستان‌ها، آقای بنن بیش از یک میلیون دلار از طریق سازمانی غیرانتفاعی که به ثبت رسانده بود، دریافت کرد و صدها هزار دلار از آن را هم برای کولفاژ فرستاد. آقای بنن مشاور ارشد کارزار انتخاباتی سال   ۲۰۱۶ دونالد ترامپ بود و ساختن «دیوار ترامپ» را به یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی آقای ترامپ تبدیل کرد.

کمپین «دیوار را می‌سازیم» بیش از ۲۵ میلیون دلار کمک از صدهاهزار نفر دریافت کرد. در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، آقای ترامپ مکررا وعده کرد که اگر پیروز شود، دیواری در مرز جنوبی آمریکا خواهد کشید تا از ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور جلوگیری کند، و گفت که هزینه دیوار را هم از دولت مکزیک خواهد گرفت. پس از پیروزی، آقای ترامپ نتوانست مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌ای برای ساخت دیوار کند، و درگیر کشاکشی دائمی با کنگره برای تامین بودجه ساخت دیوار از محل مالیات‌ها بوده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق کیفرخواست، آقای بنن و سه نفر دیگر متهم‌اند که کمک‌های افراد را از طریق آن سازمان غیرانتفاعی و یک شرکت صوری، و با صدور صورت‌حساب‌های جعلی، پول هنگفتی به جیب زده‌اند. هر چهار نفر روز پنجشنبه در یک کشتی تفریخی بازداشت شدند و حالا با اتهام همدستی برای کلاه‌برداری مالی و پولشویی روبرو هستند. آقای بنن پس از آزاد شدن به قید وثیقه، بیرون از دادگاه فدرال در منهتن نیویورک گفت: «کل این جنجال برای این است که جلوی کسانی را که می‌خواهند دیوار ساخته شود، بگیرند.» او بازداشت خود را «ترور شخصیت با انگیزه سیاسی» خواند.

در پی اعلام خبر بازداشت آقای بنن، رئیس جمهوری آمریکا کوشید از او فاصله بگیرد و گفت: «من مدتهاست که با او ارتباطی ندارم» و افزود که آقای بنن پس از انتخاب او به ریاست جمهوری، تنها مدت کوتاهی در کابینه‌اش حضور داشته‌است. آقای ترامپ همچنین گفت که از کمپین «دیوار را می‌سازیم» بی‌خبر بوده و با آن مخالف بوده‌است، زیرا هزینه ساخت دیوار نباید از محل کمک مالی شهروندان آمریکایی تامین شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها