ویروس کرونا‌ بیت‌کوین و طلا را به چه مسیری انداخت

بیت‌کوین می‌تواند به طور بالقوه جایگاه دیرینه طلا را به خود اختصاص دهد

افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین برخی را بر آن داشت تا بگویند که بیت‌کوین از یک سرمایه پرمخاطره، به یک سرمایه امن تبدیل شده-INA FASSBENDER / AFP

همه‌گیری ویروس کرونا منجر به مصائب اقتصادی و مالی جهانی در مقیاسی شده که از جنگ جهانی دوم به این سو بی‌سابقه بوده است. تعطیلی‌های طولانی، بیکاری‌ گسترده و اخلال در تجارت بین‌المللی، سقوط بازارهای مالی و سهام و پیش‌بینی اوضاع وخیم در آینده را به همراه داشته است. 

درک اثرات کامل کووید ۱۹ سال‌ها طول خواهد کشید، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در ماه آوریل هشدار داد که منجر به رکودی خواهد شد «که احتمالا در گذشته نظیر نداشته است.» 

با این حال و در میان این آشوب، «سرمایه‌های امن» خاص در روزهای اخیر و در بازارهای مالی صعود کرده و به رکوردی جدید رسیده‌اند. 

از نیمه ماه مارس، با شروع موج اول تعطیلی سراسری در جهان، بهای طلا تقریبا یک‌سوم افزایش یافت. در همان دوره زمانی، ارزش بیت‌کوین تقریبا سه برابر شد و کماکان در حال افزایش است. 

در زمان بی‌ثباتی اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران معمولا به دنبال این هستند که سرمایه خود را در قالب طلا، نقره، و دیگر اشکال پایدار در جایی امن نگه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیت‌کوین شاید در پاسخ به بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ پدید آمده باشد، اما ناپایداری قیمتش، آن را به یک سرمایه‌گذاری پرخطر تبدیل کرده است. 

افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین برخی را بر آن داشت تا بگویند که بیت‌کوین از یک سرمایه پرمخاطره، به یک سرمایه امن تبدیل شده و برخی حتی تا آن جا پیش رفتند که آن را «طلای دیجیتال» نامیدند. 

ذخیره متناهی این رمزارز - بیش از ۲۱ میلیون بیت‌کوین نمی‌تواند وجود داشته باشد- و نداشتن رابطه با هیچ کشور یا موسسه‌ای به تقویت آن در موازات طلا کمک کرده و شاید از همین رو باشد که سرمایه‌گذاران هر چه بیشتر آن را به عنوان ذخیره موثر ارزش تلقی می‌کنند. 

بیت‌کوین از آغاز سال که با قیمت حدود هفت هزار دلار دادوستد می‌شد، به مرور در حال افزایش بود تا این که با سقوط بازارهای جهانی در ماه مارس، به زیر پنج هزار دلار رسید. 

در پنج ماه بعد، رشد بیت‌کوین هر سرمایه عمده دیگری را کنار زد و چهار برابر سریع‌تر از میانگین رشد داو جونز رشد کرد. 

نایجل گرین، مدیر اجرایی شرکت مالی گروه دویر، به ایندیپندنت گفت:‌ «بیت‌کوین در حال حاضر به شهرت خود به عنوان نوعی طلای دیجیتال، جامه عمل می‌پوشاند.» 

او گفت‌:‌ «تاکنون طلا به عنوان سرمایه امن نهایی تلقی شده است، اما بیت‌کوین - که مانند طلا ذخیره‌ای ارزشمند و کمیاب است- می‌تواند به طور بالقوه، و با حرکت هرچه بیشتر جهان به سوی تکنولوژی، در آینده جایگاه دیرینه طلا را به خود اختصاص دهد.» 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد