افزایش ۱۸۰ درصدی موارد ابتلا به کرونا بعد از انفجار بیروت

انفجار بندر بیروت دست‌کم سه بیمارستان عمده را نابود کرد

پرستاران بیمارستان سنت‌جورج در حال تمیز کردن یکی از اتاق های بیمارستان که در اثر انفجار آسیب دیده است-- PATRICK BAZ / AFP

به گفته یک گروه مدافع حقوق بشر، از زمان وقوع انفجار در بندر بیروت، در اوایل ماه جاری، که باعث کشته شدن دست‌کم ۱۷۸ نفر شد، این شهر افزایش ۱۸۰ درصدی موارد ابتلا به کووید۱۹ را به ثبت رسانده است. 

همزمان با ادامه تلاش‌ها در پایتخت لبنان برای رهایی از پیامدهای انفجار ویرانگر، نگرانی درباره نحوه رسیدگی خدمات سلامتی و بهداشتی به موج دوم ویروس کرونا، افزایش یافته است. انفجار اخیر هزاران مجروح و ۳۰۰ هزار آواره بر جا گذاشته است. 

انفجار مرگبار در بندر بیروت دست‌کم سه بیمارستان عمده را نابود و آنان را از دسترس خارج کرد و به دو بیمارستان دیگر آسیب رساند. 

بیمارستان سنت‌جورج، که از جمله مراکز اصلی درمان بیماران مبتلا به کرونا و انجام تست است، به شدت آسیب دیده است. 

برآورد سازمان بهداشت جهانی نیز نشان داد که ده‌ها کلینیک و مرکز درمانی در پایتخت «غیرقابل فعالیت» شده‌اند و تخمین زده شده که ۵۰۰ تخت بیمارستانی در مجموع، از میان رفته است. 

حال، گروه امدادرسانی کمیته نجات بین‌المللی، هشدار داده که بیروت با ابعاد موج جدید موارد ابتلا مواجه است که می‌تواند این شهر به زانو درآمده را، بیش از پیش تحت فشار بگذارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه گفت که مسئولان از تاریخ چهارم اوت به این سو، یعنی تاریخ وقوع انفجار،  ۱۸۰ درصد افزایش موارد ابتلا را به ثبت رسانده‌اند، با ۵۸۹ مورد جدید ابتلا که تنها در روز چهارشنبه گزارش شد- بالاترین رقم ابتلای روزانه از زمان شروع همه‌گیری. 

ماتیاس میری، مدیر کمیته نجات بین‌المللی در لبنان گفت: «مردم هنوز در تلاش برای بهبود و رهایی از مصیبت ناشی از انفجار هستند- هنوز تلاش می‌کنند تا آنچه را که اتفاق افتاد هضم کنند و هیچ‌یک از نگرانی‌هایی که قبل از انفجار داشتند، هنوز رفع نشده است.» 

او گفت:‌ «مردم هنوز توان مالی برای خرید غذا را ندارند. آنها هنوز بیکارند - و ۷۰ هزار نفر دیگر نیز اکنون بیکار شده‌اند. برای آن که فرصت شانس دیگری برای ایستادن روی پای خود داشته باشد، ما باید جلوی گسترش بیشتر ویروس کرونا را بگیریم.» 

همزمان با افزایش موارد ابتلا، دولت لبنان پیشتر در هفته جاری اعلام کرد که برای مهار ویروس، دو هفته قرنطینه اعلام می‌کند. 

بازارها، مراکز خرید، باشگاه‌های ورزشی و استخرها باید از روز جمعه تعطیل شوند و مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار خواهد شد. 

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته گفت که لبنان برای مقابله با ویروس کرونا «عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای» داشته است. ویروس کرونا از ماه فوریه به این سو در لبنان دست‌کم ۱۰۷ نفر را به کشتن داده است. 

با این حال، حتی قبل از انفجار، آمار روزانه موارد ابتلا سیر صعودی داشت و دولت را به تعطیلی موقت برای کمک به بیمارستان‌ها در رسیدگی به موج بیماران واداشت.» 

طبق تازه‌ترین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در روز انفجار بیش از ۳۳۰۰ نفر بود، و این رقم از آن زمان تاکنون به ۱۰ هزار و ۳۴۷ افزایش یافته است. 

کمیته نجات بین‌المللی درباره محدودیت‌های جدیدی که از روز جمعه برقرار می‌شوند گفت که «معیشت مردم احتمالا وخیم‌تر خواهد شد.» 

خانم مییر گفت: «بدون حمایت، جوامع آسیب‌پذیر در سکوت همچنان رنج خواهند برد و با وجود سیستم ضعیف بهداشت و درمان، اقتصاد در حال فروپاشی، و یک فاجعه خطرناک و عظیم، زندگی‌شان در خطر خواهد بود.» 

او گفت:‌ «ما به افراد نیازمند، کمک مالی اضطراری می‌دهیم، اما لازم است که نهادهای انسان‌دوستانه حمایت شوند و بتوانند در این زمان بحرانی به کار خود ادامه دهند تا تمامی افرادی به کمک نیاز دارند، آن را دریافت کنند.» 

تحقیقات برای دلایل انفجار هنوز در حال انجام است. 

برآوردهای اولیه حاکی است که دلیل آن اتش‌ گرفتن حدود ۳۰۰۰ تن نیترات آمونیومی بود که در شرایط نامناسب نگهداری می‌شد و هدف از آن استفاده به عنوان کود و بمب‌سازی بوده است. 

پس از آن که معلوم شد میشل عون، رییس‌جمهور، و حسن دیاب، سه هفته قبل از انفجار درباره انبار شدن و نگهداری این حجم از مواد شیمیایی مطلع بودند، بخش رهبری کشور زیر آتش انتقاد قرار گرفته است. 

سازمان ملل پیشتر در ماه جاری گفت گه هشت هزار سازه بر اثر انفجار آسیب دیده که از این میان، ۶۴۰ ساختمان تاریخی بودند و ۶۰ ساختمان در خطر ریزش قرار دارند. 

© The Independent

بیشتر از جهان