کرونا در ایران؛ محرمانه بودن دلیل شتاب شیوع در تابستان

وزیر بهداشت می‌گوید از «باز کردن» دلایل اوج‌گیری کرونا در تابستان معذور است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفته است که «عزاداری در فضای سربسته ممنوع است»- ATTA KENARE / AFP

کرونا در روزهای پایانی داغ‌ترین ماه سال هم‌چنان می‌تازد و قربانیان جدید می‌گیرد. وزارت بهداشت می‌گوید براساس آمارهای رسمی در بیست و چهار ساعت گذشته ۱۳۹ نفر دیگر به شمار کشته‌شدگان در اثر کرونا افزوده شدند و آمار مبتلایان به کرونا در کشور هم به ۳۵۲ هزار و ۵۵۸ نفر رسیده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت مملکت می‌گوید که «فکر می‌کردیم تابستان آرام‌تری داریم و روزهای سخت، پاییز و هم‌زمانی کوویدـ۱۹ و آنفلوآنزا باشد اما نشد».

وزیر بهداشت گفته که نمی‌تواند دلایل این شتاب‌گیری شیوع کرونا در ایران را  «باز کند» و آن را به آینده واگذار می‌کند چراکه برخی صحبت‌ها «گسست اجتماعی» ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت با اشاره به نزدیک شده به ایام محرم گفته است که «امیدوارم مردم با همکاران من بیشتر همکاری کنند و نگذارند خیز جدیدی این عزیزان را گرفتار کند. بگذارید برای روزهای سخت احتمالی پاییز برای این عزیزان قدرت و توانی باقی مانده باشد». 

نگرانی‌های مسئولین بهداشتی ایران با نزدیک شدن به روزهای برگزاری مراسم عزاداری محرم در حالی بیشتر و بیشتر می‌شود که مقامات اجرایی کشور اصرار دارند که این مراسم حتی با وجود بالا بودن آمار مبتلایان و قربانیان باید به نحو مناسب برگزار شود.

امروز هم‌چنین معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفته است که «عزاداری در فضای سربسته ممنوع است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ریاست کارگروه هماهنگی برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را به عهده دارد و در واقع مسئولیت برگزاری این مراسم در شرایط کرونایی کشور به عهده  سازمان تبلیغات اسلامی است. 

مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این تصمیم برای هیآت عزاداری در این ظرف زمانی هزینه‌های گزاف مالی و روحی دارد، گفته: «همچنین به نهاد مقدس هیئت‌ها که بخش مهمی از بدنه مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند صدمه های سنگینی وارد خواهد کرد.»

این مقام مسئول  در سازمان تبلیغات اسلامی  با بیان اینکه «نه به عنوان بخشی از حاکمیت، بلکه به عنوان بخشی از خادمانِ خادمان سید الشهدا امیدواریم در مسیر اقامه عزای خون خدا قدمی برداشته باشیم»، مدعی شده است که «در مقابل جریان منحوس خارج از این مرزها، که میخواست اصل اقامه عزا را امسال به بهانه کرونا تعطیل کند، با آبرویمان مقاومت کنیم». 

آمارهای رسمی وزارت بهداشت می‌گوید که استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت هم‌چنین گفته است که «حضور هیات‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه ، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح برای برگزاری مراسم ممنوع است».

بیشتر از