افشاگری محمد دادکان درباره قرارداد مارک ویلموتس 

«پرونده ویلموتس، سناریویی از پیش نوشته شده بود و اعمال هم شد»

محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران - عکس از شایانیوز

محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران حرف‌های جنجالی درباره قرارداد مارک ویلموتس سرمربی سابق بلژیکی تیم ملی ایران گفته است. دادکان شب گذشته در گفت‌‌وگوی تلفنی با برنامه «ورزشگاه» شبکه ۵ به نقش مستقیم وزارت ورزش در آمدن مارک ویلموتس به ایران اشاره کرده است.

 محمد دادکان با اشاره به اینکه از گذشته تا الان وزارت ورزش و جوانان در انتخاب سرمربی نقش داشته است، گفته: «مطمئن باشید  انتخاب مارک ویلموتس از سوی وزارت ورزش صورت گرفته بود».

به گفته دادکان «نهادهای مختلف در حال فشار آوردن به مهدی تاج هستند، اما او تنها نیست. تاج زمان ریاستش ضعیف شده بود و باید برای بقای خودش از وزارت تمکین می‌کرد».

بنا به ادعای دادکان «پرونده ویلموتس، سناریویی از پیش نوشته شده بود و اعمال هم شد». 

دادکان گفته «شک نکنید غیر از ویلموتس فرد دیگری نمی‌آمد سرمربی تیم ملی شود و از اول می‌خواستند او را بیاورند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته ماجرای محکومیت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به پرداخت غرامت سنگین شش میلیون و دویست‌هزار یورویی به سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، خبرساز شد. بر اساس حکمی که علیه فدراسیون فوتبال ایران صادر شده، فدراسیون فوتبال مجبور شده تا ظرف مدت سی روز مبلغ شش میلیون و ۲۰۰هزار یورو به این مربی بلژیکی پرداخت کند.

پس از انتشار این خبر واکنش‌های زیادی در میان چهره‌های فوتبالی و سیاسی کشور مطرح شد. امروز از مجلس شورای اسلامی خبر رسید که «با اعلام رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، وزیر ورزش و جوانان به همراه مسئولان پیشین و فعلی فدراسیون فوتبال روز دوشنبه به ساختمان مجلس شورای اسلامی می‌روند».

در همین راستا نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در توئیتی نوشت: «با توجه به وصول شکایات متعدد در موضوع قرارداد ویلموتس به کمیسیون اصل ۹۰، وزیر ورزش و مسئولان پیشین و فعلی فدراسیون فوتبال، دوشنبه به کمیسیون خواهند آمد. تمام تلاش‌مان را در جهت احقاق حقوق مردم می‌کنیم.»

از سوی دیگر مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران گفته که «خطاکاران را به قوه قضائیه می‌فرستد».

سلطانی‌فر مدعی شده است که «مردم مطمئن باشند در راستای حرکت مبارزه با فساد در ورزش که با همکاری وزارت ورزش و اطلاعات و دستگاه قضا آغاز شده حتماً با خاطیان آن برخورد می‌شود».

گفته می‌شود که تحقیقات اولیه درباره تخلفات در این قراداد، با احضار و بازجویی مطلعین آغاز شده است. حراست وزارت ورزش هم این خبر را تایید کرده و گفته که «در روزهای آینده برخورد و احضار متخلفین در هر سطحی انجام خواهد شد».

پیش‌تر و قبل از صادر شدن حکم محکومیت فدراسیون فوتبال در این پرونده، نصرالله پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود که: «عقد قرارداد با این مربی و مطرح شدن رقم قرارداد او، حیثیت و آبروی تیم ملی فوتبال ایران را هدف قرار داده است.»

نماینده مردم خراسان رضوی گفته بود: «این که شرکتی به نام مرکز اقتصادی فرهنگی ایران و هلند مسیری را طی کرده و از طرفی شخص مسعود سلطانی‌فر زمینه‌های حضور این مربی را فراهم کرده، ابهام بزرگ دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به این که مسعود سلطانی‌فر زمانی «معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان گردش‌گری» بوده است گفت: «سلطانی‌فر با سفر به هلند، این شرکت یا همان انجمن فرهنگی اقتصادی ایران و هلند را افتتاح کرده که همه این‌ها نیز ایجاد شائبه می‌کند.»

به گفته این نماینده مجلس یازدهم «دلال‌هایی در عقد این قرارداد فعالیت داشتند که باعث شدند یک قرارداد غیرکارشناسی بسته شود.» پژمان‌فر مدعی شده است که: «افرادی در این قرارداد نقش دارند که در آلمان کارهای تجاری انجام می‌دهند که ما در حال بررسی اسنادی هستیم که به زودی به آن پرداخته خواهد شد.»

در حال حاضر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رئیس ندارد. مهدی تاج به دلیل بیماری از سمت قبلی خود کناره‌گیری کرده است. از سوی دیگر منتقدان به دوران ریاست وی می‌گویند که هزینه سرسام‌آور غرامت به مربی بلژیکی از سرمایه‌های رئیس سابق فدراسیون و وزیر ورزش پرداخته شود. 

تاج گفته بود که فدراسیون فوتبال ایران مبالغ زیادی نزد فیفا دارد که به دلیل تحریم‌ها امکان دسترسی به این منابع وجود ندارد. 

بیشتر از ورزش