ترامپ مذاکرات تجاری با چین را تا آینده‌ای نامعلوم به تعویق انداخت

دولت آقای ترامپ در ماه‌های اخیر فشار بر پکن را افزایش داده است

ماکت رییس‌جمهور چین، شی جین پینگ در کنار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در مسکو - Dimitar DILKOFF / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که گفت‌وگوهای تجاری با چین را به تعویق انداخته و در حال حاضر نمی‌خواهد با چین وارد مذاکره شود. 

طبق برنامه از پیش تعیین شده، قرار بود نمایندگان ایالات متحده و چین روز شنبه در باره مرحله اول یک توافقنامه تجاری مذاکره را شروع کنند، اما این مذاکرات لغو شد.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در شهر یومای ایالات متحده در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا از توافق تجاری با چین بیرون خواهد آمد یا نه، گفت: «باید منتظر ماند و دید.» طبق توافق تجاری ماه فوریه دو کشور، مذاکرات درباره قرارداد تجاری هر شش ماه باید صورت می‌گرفت. روز شنبه قرار بود لیو هی، معاون نخست وزیر چین، با رابرت لایتایزر نماینده تجاری آمریکا و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور، از طریق ویدیو مذاکره کند، اما این دیدار تا آینده نامعلومی به تعویق افتاده‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم آقای ترامپ، آن را به «مراجع ذیصلاح» احاله کرد.

 در پی اعلام لغو این دیدار، بازار سهام چین از بیم اوج گرفتن تنش میان دو اقتصاد عظیم دنیا، یک و نیم درصد افت کرد، و ارزش سهام شرکت‌های بیوتکنولوژی بیشتر از همه (۳/۳ درصد) کاهش یافت. 

در هفته‌های اخیر، رئیس جمهوری آمریکا فشار بر چین را از جهات مختلف افزایش داده‌است.

هفته گذشته، برای نخستین بار در چهل سال گذشته، یک وزیر دولت آمریکا از تایوان دیدار کرد، کشوری که آمریکا روابط دیپلماتیک خود را از سال ۱۹۷۹ با آن قطع کرده، و پکن آن را یکی از ایالت‌های خود می‌داند که خودسرانه از چین جدا شده‌است. آقای ترامپ همچنین استفاده از برنامک پیام‌رسان «وی‌چت» چینی، و برنامک همرسانی ویدیوی «تیک‌تاک» متعلق به یک شرکت چینی را ممنوع کرد. دولت ترامپ گفت که این برنامک‌ها اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر آمریکایی را گردآوری می‌کنند و در اختیار حزب کمونیست چین می‌گذارند، اتهامی که از سوی چین رد شده است. 

پیش از آن، ایالات متحده کنسولگری چین در شهر هیوستن تگزاس را به اتهام دست داشتن در جاسوسی تجاری-صنعتی بست. دولت چین به تلافی، دستور تعطیل کنسولگری آمریکا را در شهر چنگدو در جنوب غربی چین داد. روابط واشینگتن و پکن بر سر اعمال مقررات امنتی جدید از سوی چین در هنگ‌کنگ نیز دچار تنش بوده است. 

آقای ترامپ از دوران کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ مکررا چین را به دلیل «تجارت نامنصفانه» با آمریکا – از جمله پایین نگه داشتن تصنعی ارزش یوآن، واحد پول آن کشور به منظور افزایش ارزش صادرات خود به آمریکا – مورد انتقاد قرار داد. پس از رسیدن به ریاست جمهوری، آقای ترامپ با وجود ستایش‌های گاه و بیگاه شخصی از شی جین پینگ رئیس جمهور چین، جنگ تجاری با پکن را شدت بخشید، و تعرفه واردات از چین را در دو نوبت بالا برد، اقدامی که با مقابله به مثل پکن روبه‌رو شد. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته در سخنانی بی‌سابقه، گفت که سیاست تعامل مسالمت‌آمیز واشینگتن با پکن که از پنجاه سال پیش و در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون آغاز شد، نتیجه نداده، و آمریکا باید در این سیاست بازنگری کند. برخی تحلیلگران سیاسی می‌گویند که آمریکا در حال حاضر سازوکار مشخصی در قبال چین ندارد و تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، بعید است بهبودی در روابط تنش‌آلود کنونی دو کشور پدید آید. 

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها