جوانان فکر نکنند در برابر کرونا شکست‌ناپذیرند

سازمان ‌جهانی بهداشت از همه کشورها خواست به برنامه مشترک واکسناسیون جهانی بپیوندند

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که درباره فصل پاییز وجود دارد، بازشدن مدارس است -AHMAD AL-RUBAYE / AFP

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که جوانان نباید فکر کنند در برابر ویروس کرونا شکست‌ناپذیر هستند.

به نوشته گاردین، ماریا وان کرکهووه، همه‌گیرشناس سازمان جهانی بهداشت امروز گفت: «ما جوانانی را دیده‌ایم که کارشان به آی‌سی‌یو کشیده است. جوانان بسیاری بر اثر ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند.»

این سازمان اعلام کرد که ویروس کرونا درحال‌حاضر بیشتر توسط افرادی که در دهه‌های ۲۰.۳۰ و ۴۰ زندگی‌شان هستند منتشر می‌شود. بسیاری از جوانان آگاه نیستند که ناقل ویروس‌اند و این ویروس را به افراد آسیب‌پذیر انتقال می‌دهند.

اعلام برنامه سازمان‌جهانی بهداشت برای واکسیناسیون هم‌زمان

سازمان جهانی بهداشت در نامه‌ای که امروز، سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه به همه کشورها فرستاد، از آن‌ها خواست که به‌سرعت به برنامه واکسن مشترک جهانی بپیوندند.

این سازمان در نامه‌ای که به کشورها فرستاد، همچنین مشخص کرد که چه افرادی نخستین واکسن‌های کرونا را دریافت می‌کنند.

به گزارش فرانس‌پرس، تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، در همه کشورها، باید به‌طور هم‌زمان واکسینه شوند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که بدون این واکسیناسیون همگانی، بازساری اقتصاد جهانی غیرممکن است.

او تاکید کرد که ۲۰ درصد جمعیت کشورها که بیشتر در معرض خطرند، از جمله کارکنان بخش سلامت، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، در نخستین موج واکسیناسیون هدف قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران و شرکت‌های تولیدکننده دارو در رقابت شدیدی برای تولید واکسن کرونا هستند. از مجموع ۲۹ واکسن، ۹ واکسن به مرحله آزمایش انسانی رسیده ‌است.

۹۲ کشور «کوواکس» را به امضا رسانده‌اند. براساس این برنامه، کشورها هزینه‌ها و نتایج یافته‌ها، تولید و توزیع واکسن‌های موثر را با یکدیگر سهیم می‌شوند.

۸۰ کشور دیگر هم تمایل خود را به امضای کوواکس نشان داده‌اند اما هنوز آن را امضا نکرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که سایر کشورها هم این معاهده مربوط به تسهیلات واکسن را تا ۳۱ اوت به امضا برسانند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که واکسن در دو فاز توزیع خواهد شد. در فاز اول، واکسن به‌طور متناسب و هم‌زمان میان همه کشورها توزیع خواهد شد تا خطرات جهانی کاهش یابد.

در فاز دوم، کشورها به طور مشخص، براساس تهدیدات و آسیب‌پذیری‌هایی که دارند، واکسن را دریافت خواهند کرد.

تدروس اظهارداشت: «برای بیشتر کشورها، فاز اول، که ۲۰ درصد جمعیت را پوشش می‌دهد، برای پوشش بیشترین افراد در معرض خطر کافی است.»

آمار روزانه ایران؛ ۲۳۸۵ مبتلا و ۱۶۸ مرگ

تعداد افرادی که در ایران روزانه به ویروس کرونا، کووید-۱۹، مبتلا می‌شوند، اگرچه با کاهش نسبی مواجه شده، اما همچنان بالاست. در این شرایط، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران اعلام کرد که برخی محدودیت‌ها در پایتخت باید در این فصل ادامه یابد.

آماری که امروز، سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹، از سوی سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت منتشر شد، نشان می‌دهد که از روز گذشته تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که یک هزار و ۶۶ نفر از این تعداد نیاز به بستری داشتند.

در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۱۶۸ بیمار کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند.

این مقام وزارت بهداشت، آمار مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران را تا ۲۸ مرداد ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر عنوان کرد. مجموع تعداد جان‌باختگان این بیماری هم به ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر رسیده ‌است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۱۵ استان ایران هنوز در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

علاوه بر این، ۱۱ استان دیگر در وضعیت هشدارند. این استان‌ها شامل فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.

سخت‌ترین پاییز معاصر

تهران امسال «سخت‌ترین پاییز معاصر» را پیش‌رو دارد. این پیش‌بینی علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران است. او تاکید دارد که برخی محدودیت‌ها در تهران باید در فصل پاییز هم ادامه یابد.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که درباره فصل پاییز وجود دارد، بازشدن مدارس است. زالی امروز در نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران در این خصوص اظهارداشت: «ممکن است حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس محدود شود، چرا که یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای موثر در گسترش ویروس، آغاز فعالیت‌های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.»

او به مطالعات جهانی استناد کرد که نشان می‌دهد امسال پاییز نگران‌کننده‌ای پیش‌رو خواهد بود: «پاییز امسال سخت‌ترین پاییز معاصر خواهد بود و این موضوع صرفا مربوط به ایران نیست چرا که هم‌زمانی کرونا با بیماری‌های فصلی، تمایل مردم به حضور در فضاهای سرپوشیده، ایجاد علایم تنفسی و آلرژی در این فصل و ورود موج جدید آنفولانزا H۱N۱ بسیار نگران‌کننده است.»

فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران به آماری اشاره کرد که نشان می‌دهد ۲۷ درصد انتقال بیماری کووید-۱۹ در وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد.

در حالی که سه روز تا آغاز ماه محرم باقی مانده، و مقام‌های ایران تصمیم گرفته‌اند «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» مراسم محرم برگزار شود، زالی گفت: «یکی از کانون‌های اصلی شیوع بیماری، تجمعات و دورهمی‌ها است.»

بیشتر از جهان