رئیس‌جمهوری لبنان: احتمال دارد روزی با اسرائیل به صلح برسیم

میشل عون گفت: «مشکلاتی با اسرائيل داریم و اول باید آن‌ها را حل کنیم» 

میشل عون، رئیس ‌جمهور لبنان-HO / DALATI AND NOHRA / AFP

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و متحد سیاسی حزب‌الله، گفت امکان دارد روزی کشورش با اسرائيل به صلح برسد. 

آقای عون دیشب (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه پربیننده «بی اف ام» فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا صلح لبنان و اسرائيل امکان دارد، گفت: «بستگی دارد. ما مشکلاتی با اسرائیل داریم و اول باید آن‌ها را حل کنیم.»

این سوال در حالی از آقای عون پرسیده می‌شود که اخیرا توافق صلحی تاریخی بین اسرائيل و امارات متحده عربی امضا شد تا این کشور پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی باشد که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این پیمان «توافق ابراهیم» نام گرفته است و با وساطت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، به دست آمد. البته مراکش نیز غیررسمی با اسرائیل رابطه دارد و پادشاه فقید عمان نیز با نخست‌وزیر اسرائیل،  بنیامین نتانیاهو، دیدار کرده بود. گفته می‌شود که عمان همراه با بحرین و سودان، سه کشور عرب بعدی خواهند بود که به فکر ایجاد رابطه دیپلماتیک با اسرائيل هستند.

اسرائیل یکی از تنها دو همسایه لبنان است و در تمام دوران موجودیت خود با آن در وضعیت جنگی بوده است. این کشور همچنین بارها به خاک لبنان حمله کرده است و ۱۸ سال (از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰) بخش‌های گسترده‌ای از جنوب لبنان را در اشغال خود داشته است. حزب‌الله که در دهه ۱۹۸۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد، اکنون از قدرتمندترین نیروهای لبنان است و مثل تهران، خواهان نابودی اسرائيل است. 

حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ توافقی با حزب آقای عون،‌ «جنبش میهن‌پرستان آزاد»، امضا کرد و از آن هنگام تاکنون بین این دو حزب که پایگاه‌شان به ترتیب در جوامع شیعه و مارونی‌های مسیحی لبنان است روابط نزدیکی برقرار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عون در سال ۲۰۰۶ وعده داده بود که «آن‌چه از سرزمین‌های ما که هنوز در اشغال اسرائیل است، آزاد می‌کنیم.» منظور آقای عون منطقه کوچک موسوم به «مزارع شبعا» (۱۱ کیلومتر در طول و ۲.۵ کیلومتر در عرض) است که در مرز لبنان و سوریه و بلندی‌های جولان قرار گرفته و مورد مناقشه است. بلندی‌های جولان جزو خاک سوریه است که در اشغال غیرقانونی اسرائیل قرار دارد، هرچند این کشور آن‌ را رسما به خاک خود الحاق کرده و دولت‌آمریکا به رهبری دونالد ترامپ هم آن الحاق را به رسمیت شناخته است (آمریکا تنها کشور جهان است که جولان را به عنوان خاک اسرائیل پذیرفته است.)

رئیس‌جمهوری لبنان در پاسخ به سوالی در مورد «توافق ابراهیم» گفت مه امارات «کشوری مستقل»‌ است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، اما در سخنرانی روز جمعه خود به آن توافق حمله کرد و آن‌ را «خنجری بر پشت» خواند. 

آقای عون گفت که تحقیقات در مورد انفجار بیروت همچنان در جریان است و نظریات مختلف در آن زمینه بررسی خواهند شد. او پیش از این، احتمال نقش داشتن اسرائیل در انفجار را رد نکرده بود. مقامات اسرائیل هرگونه نقش داشتن در آن حادثه را رد کرده‌اند و حتی برخی مقامات حزب‌الله هم در ساعات اولیه پس از انفجار گفته بودند که ربطی به اسرائیل ندارد. 

اما نصرالله در سخنرانی روز جمعه احتمال دست دشتن اسرائیل در انفجار را مطرح کرد و گفت اگر نقش داشتن این کشور معلوم شود، «بهایی برابر» خواهد پرداخت. رهبر حزب‌الله پیش از این در برخی سخنرانی‌های خود بندر حیفا در اسرائیل را (که ۱۰ درصد جمعیت ان فلسطینی هستند) به انفجار با حمله به ذخایر آمونیوم نیترات، یعنی همان ماده‌ای که باعث انفجار در بیروت شد، تهدید کرده بود.

تنش‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل در هفته‌های گذشته بالا بوده است. اسرائيل ماه گذشته در حمله‌ای هوایی به دمشق، پایتخت سوریه، یکی از اعضای شاخص حزب‌الله را کشت. نصرالله روز جمعه گفت، حزب‌الله «به موقع» آن حمله را تلافی خواهد کرد.

بیشتر از جهان