ایران در دستور کار همه مردان ترامپ

هوک، بولتون، پمپئو و اسپر زمینه را برای نشست گروه 20 آماده می کنند

AFP: اولین ماموریت کاری مارک اسپر، ایجاد ائتلاف جهانی در برابر ایران است

در حالی که جدال لفظی در سطح روسای جمهور ایران و آمریکا، چشم انداز فروکش کردن بحران در آینده نزدیک را تیره تر کرده، دیپلمات های ارشد و مقامات عالی رتبه آمریکایی با دستور کار ایجاد ائتلاف جهانی مقابل ایران رهسپار اروپا و خاورمیانه شده اند تا در آستانه برگزاری نشست سران گروه 20، مقدمه یک اجماع بین المللی را فراهم کنند.

حسن روحانی در واکنش به فرمان اجرایی ترامپ برای تحریم آیت الله خامنه ای و منصوبان او که روز دوشنبه صادر شد، گفت، کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی داند چه کاری انجام می دهد. دونالد ترامپ هم در پاسخ به روحانی در توییتر نوشت، رهبران ایران کلمه های محبت آمیز را متوجه نمی شوند و آنچه می فهمند فقط زبان زور و قدرت است.

در اقدامی دیگر رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در مورد تجاوز آمریکا به حریم ایران هشدار داد و گفت، اگر آمریکایی ها دوباره تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران برخوردی قاطع خواهند داشت. پاسخ ترامپ این بود که هر حمله‌ای به نیروهای آمریکایی و هر آنچه به آمریکا ربط پیدا می‌کند، به بهای نابودی کامل برخی بخش‌ها و مواضع ایران تمام خواهد شد.

پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا با موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد پنجشنبه گذشته، موج جدیدی از تنش ها بین ایران و آمریکا به راه افتاده است. مقامات تهران می گویند، سپاه این پهپاد را هنگامی که هفت کیلومتر وارد حریم هوایی ایران شد، سرنگون کرده است. اما پنتاگون تاکید دارد که گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز و آب های بین المللی در حال پرواز بوده است.

در همین حال مارک اسپر، سرپرست جدید وزارت دفاع ایالات متحده، در اولین ماموریت خارجی خود دراین سمت، با دستور کار ایجاد ائتلاف جهانی در برابر ایران راهی بروکسل شده و قصد دارد با وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در این زمینه گفتگو کند. پیش از اسپر، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم با همین هدف راهی عربستان و امارات شد و قصد دارد در هند، ژاپن و کره جنوبی نیز همین دستور کار را دنبال کند.

اسپر در بلژیک به خبرنگاران گفت:ما باید متحدان خود را همراه کنیم تا ایران ناگزیر شود، پای میز مذاکره بیاید.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ که در منطقه حضور داشت، همزمان با اعمال تحریم ها علیه رهبر جمهوری اسلامی و هشت فرمانده سپاه، به باز بودن در دیپلماسی به روی ایران اشاره کرده و گفته بود کافی است ایران از این در وارد شود. همچنین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که قرار است پس از ملاقات با مقامات کشورهای عربی متحد آمریکا، برای رایزنی با مدیران سیاسی اتحادیه اروپا به پاریس برود، از تمایل ایالات متحده به دیپلماسی و مذاکره سخن گفته است.

در سه ماه اخیر به موازات عمیق تر شدن بحران در روابط ایران و آمریکا پس از قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی و اعمال تحریم های نفتی، ترامپ بارها درخواست مذاکره با مقامات تهران را مطرح کرد. او در اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و با هدف دستیابی به توافقی بزرگتر با ایران، استراتژی فشار حداکثری را در پیش گرفت. اما جمهوری اسلامی و در راس آن آیت الله خامنه ای، تا کنون با مذاکره مخالفت کرده است.

این در شرایطی است که طبق اعلام قبلی سازمان انرژی اتمی ایران، قرار است فردا (پنجشنبه) ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف مجاز 300 کیلوگرم عبور کند. ایران می گوید در واکنش به بی تفاوتی اروپا، تعهدات خود نسبت به برجام را به طور مرحله به مرحله کاهش می دهد. اما انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان طرف های اروپایی باقی مانده در برجام ادعا می کنند به آن پایبند هستند و از تهران خواسته اند به تعهدات خود عمل کند.

در صورتی که ایران در روز پنجشنبه از سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده عبور کند،با توجه به ادعاهایی که در مورد نقش تهران در ماجراجویی های اخیر در منطقه مطرح می شود، احتمالا نشست سران گروه 20 که روزهای جمعه و شنبه درشهر اوزاکا در ژاپن برگزار می شود، به صحنه ای برای صف آرایی در مقابل تهران تبدیل خواهد شد.

اعضای این گروه را شماری از قدرتمندترین کشورهای جهان تشکیل می دهند که در مجموع 85 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه، عربستان، ژاپن، کانادا و استرالیا از جمله اعضای این گروه به شمار می روند که برخی از آنها در هفته های اخیر در مقابل ایران مواضعی هماهنگ با واشینگتن به نمایش گذاشته اند.