واکنش وکیل دونالد ترامپ به انتخاب کمالا هریس

رودی جولیانی: پیگرد قانونی ترامپ، آمریکا را تبدیل به «جمهوری موزستان» می‌کند

این اظهارات در برنامه‌ای تحت عنوان «کامالا هریس چگونه از وزارت دادگستری سوءاستفاده خواهد کرد» پخش شد - Katopodis/Getty Images/AFP

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که اگر دولت آینده تحت ریاست جو بایدن تلاش کند دونالد ترامپ را تحت پیگرد قرار دهد، کشور به «جمهوری موزستان» (banana republic - تمثیلی شبیه «دورقوزآباد».  تمثیل هرج و مرج اجتماعی و بی‌ارزشی سیاسی و مالی) بدل خواهد شد. 

آقای جولیانی در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس در روز چهارشنبه در این تلویزیون ظاهر شد و در پاسخ به این سوال که «تعقیب جزایی یک رئیس جمهوری سابق، برای دولت بایدن چقدر هزینه خواهد داشت؟» گفت:‌ «خب، تبدیل خواهیم شد به جمهوری موزستان. به آن سمت حرکت می‌کنیم.» 

این اظهارات در برنامه‌ای تحت عنوان «کامالا هریس چگونه از وزارت دادگستری سوءاستفاده خواهد کرد» پخش شد.

سناتور هریس از ایالت کالیفرنیا، روز سه‌شنبه به عنوان یار انتخاباتی آقای بایدن برگزیده شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور هریس پیشتر در جریان تلاش نافرجامش برای نامزدی ریاست جمهوری، گفته بود که اگر رئیس ‌جمهوری شود، آقای ترامپ را به اتهام ایجاد مانع برای اجرای عدالت، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت. 

این سناتور کالیفرنیا در سال ۲۰۱۹ گفت که تحت رهبری او، به علت افشاگری‌های گزارش روسیه رابرت مولر، وزارت دادگستری «چاره‌ای نخواهد داشت» مگر تعقیب اتهامات مجرمانه علیه آقای ترامپ. 

آقای بایدن هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که بر سر راه وزارت دادگستری آینده، در مسیر پیگیرد اتهامات نخواهد ایستاد. 

آقای بایدن به لولو گارسیا-ناوارو در شبکه خبری ان‌پی‌آر گفت:‌ «من در نظر وزارت دادگستری در این باره که بخواهند یا نخواهند،  به تعقیب هر کسی که به نظرشان قانون را نقض کرده بپردازند، مداخله نخواهم کرد.» 

او گفت:‌ «مثلا بگویم‌ که «به نظر من رئیس‌ جمهوری قانون را نقض کرده است. به نظر من رئیس جمهور این کار را کرده، و بنابراین، دنبالش بروید و او را مورد پیگرد قضایی قرار دهید.» من چنین کاری نخواهم کرد.» 

آقای جولیانی در ادامه، با تکرار احساسات رئیس‌جمهوری ترامپ که بلافاصله بعد از اعلام سناتور هریس به عنوان یار انتخاباتی بایدن در روز سه‌شنبه، او را «بدجنس» خوانده بود، خانم هریس را «زنی بدجنس» و «دادستانی وحشتناک» توصیف کرد. 

رئیس جمهوری گفته بود:‌ «فکر می‌کنم او بدجنس‌ترین است، غیرقابل‌احترام‌ترین فردی که در سنای آمریکا است.» 

آقای بایدن روز چهارشنبه، در اولین حضور رسمی‌اش با خانم هریس به عنوان یار انتخاباتی خود، حملات آقای ترامپ علیه سناتور هریس را پاسخ داد. 

آقای بایدن گفت:‌ «تعجبی ندارد. گله و شکوه چیزی است که دونالد ترامپ بهتر از هر رئیس‌ جمهوری دیگری در تاریخ آمریکا در آن وارد است. آیا کسی هست که از این که دونالد ترامپ با یک زن نیرومند مشکل داشته باشد، تعجب کرده باشد؟»

سناتور هریس آقای ترامپ و دولت او را به شکل کلی محکوم کرد، اما درباره اظهارات او درباره خودش، اظهار نظری نکرد.

© The Independent